Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Ny bilstereo, pris ca 7000


ZprMario

Anbefalte innlegg

Tiden har nå kommet for å skaffe litt bedre stereo til bilen, en '98 Nissan Almera Sport. Det jeg har fra før er fronthøyttalere, Infinity 3-veis, som jeg synes fungerer godt nok for meg. Jeg er da på utkikk etter en CD/MP3 spiller, sub m/kasse, forsterker og bakhøyttalere (har best erfaring med 6x9" hittil, men er åpen for forslag). Prisen jeg hadde tenkt meg totalt er ca 7000, men kan til nød strekke meg kanskje med et par tusen til. Jeg er ikke "ekstremt" audiofil, så trenger i grunn ikke det beste av det beste, men er ute etter noen forskjellige meninger. Også, hvor foretrekker dere å handle med tanke på pris?

 

Selv har jeg handlet mye med kamerater osv. i Svinesund, og hadde egentlig mest planer om å dra dit, men har begynt å bli litt usikker på hvor billig det egentlig er der ift. nettshoper. Hvor er det billigst/får man mest for pengene? Jeg bor forøvrig ikke mer enn en times kjøring til Svinesund, så kjørekostnadene dit er ikke mye å tenke på.

 

Når det gjelder forsterker har jeg som regel alltid hatt god erfaring med å bruke en god 4 kanals, brokoble 2 av de til sub og bruke de resterende til bakhøyttalere. På den måten synes jeg frontene får nok av kraft fra spilleren, og man får grei nok lyd bak. Vil helst slippe flere forsterkere, har ikke noe behov for mono forst. til sub.

 

Det jeg har vurdert til nå er:

Spiller: Alpine CDE-9843R, Blaupunkt Sevilla MP54, eller den jeg virkelig har lyst på (men som koster...), Pioneer DEH-P77MP

SUB: FOCAL SB27V1, flere forslag tas i mot her, men helst ikke mer enn 2000 inkl. kasse.

Amp: Audison SRx4, JBL Power PX-300.4 eller Infinity Reference REF7541A

Bakhøyt.: FOCAL 690CA1, eller for å matche frontene bedre, Infinity Reference 9613i

 

Det er i grunn det jeg har sett på hittil, forslag mottas med takk :).

Endret av ZprMario
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nytt forslag:

Helix blue pakke 3990,-

Pioneer DEH-P77MP 3495,-

Totalt ca 7500,- (har det meste av kabler og slikt).

Virker for min del som et ganske bra valg akkurat nå... Men Pioneer spilleren vet jeg de også selger i Svinesund f.eks, og er kanskje litt billigere der...?

 

Spilleren er nok det jeg kan forandre mest på, synes Pioneer'en er utrolig stilren, men skulle det bli aktuelt å spare inn, kan jeg klare meg med en til ca 2000,-

Endret av ZprMario
Lenke til kommentar

Gå for Pion'! Knallspiller, mer kvaliteet pr. krone skal du kikke lenge etter egentlig. Designet er jo også i en klasse for seg. Tviler på at det er billigere å handle i Sverige gitt...

 

Vil også anbefale å droppe 6*9" bak da dette vare vil ronere lydbildet.

Konble heller forsterkern opp mot Infinityene i front, da disse virkelig fortjener å ha en forsterker til å drive seg.

 

Kjøp en Audison SRx3, Helixen og spillern så vil du bli MYE mer fornøyd med anlegget totalt sett ;)

Lenke til kommentar

Ok, takk for tips! Er mulig jeg må ta det litt etter litt allikevel da jeg fikk litt uventet mye utgifter denne måneden. Men blir antagelig ny spiller først, får låne en DLS mono blokk og en American Legacy (billig shit ettersom jeg kan huske) sub inntil videre. Så får det heller bli noe heftigere utstyr seinere.

Lenke til kommentar

Enig med deg der :cool: .

 

Lurte også litt på disse spillerene som kan lese dvd'er i prisklassen ca 3500 (først og fremst Sony MEX-R1 og JVC KD-DV5101), er noen av disse noe å satse på? Det burde kanskje gå under en egen tråd, men tar sjansen på å spørre her. Høres jo utrolig fint ut å kunne brenne med seg mesteparten av mp3 samlinga på 2-3 dvd'er og ha alt der... Men som sagt, usikker på kvaliteten til disse, og har heller ikke klart å finne stort med info på nett. Noen erfaringer/råd?

Lenke til kommentar

Er egentlig nokså enig i det selv... Hadde den billigste typen Sony CD/MP3 stereo i 2003, og den tok kvelden etter kun noen måneder, og har også hørt flere dårlige erfaringer med de så... Men har heller ikke hørt så mye bra om JVC, dog mindre enn med Sony, så jeg er ikke helt sikker der...

Endret av ZprMario
Lenke til kommentar

Har skaffet anlegg nå, ble noe annerledes enn jeg hadde tenkt i utgangspunktet, men jeg er vanvittig fornøyd med lyden akkurat nå, og fikk en god deal så bestemte meg for å slå til...

 

- Focal Polyglass 130 V1 komponent frontsett (5,25")

- Pioneer DEH-5700MP (P77MP ble rett og slett for dyr for meg, klarer meg lenge med denne)

- DLS 1000w mono forsterker (jaja, 1000 "liksom"-watt, men den gir god lyd spør du meg...)

- JBL GT 1000 B Sub (10" i porta kasse)

 

Måtte skaffe nye fronthøyttalere i stedet, ettersom de 6,5" Infinity coax. høyttalerne jeg tenkte å bruke ble litt for store for bilens original-hull, og jeg ville ikke modifisere selve døruttakene. Men nå etterpå er jeg glad de ikke passet, for Focalene var definitivt verdt alle penga :p. Alt er installert, og lyden i frontsettet er noe av det beste jeg har hørt hittil, selv om de bare drives rett av spilleren. Sub'en ga god lyd fra seg med DLS forsterkeren, og har hatt mange fine biltimer etter at alt var koblet opp... Neste prosjekt blir kanskje å bygge ting litt bedre, valgte en nokså simpel løsning med feste av sub og forsterker bak, men så lenge ting sitter fast og er mulig å fjerne ved behov, så er jeg fornøyd... Bakhøyttalerne er de som satt standard i bilen, vil kanskje bytte disse seinere men haster ikke. Har godlyd foran med kraftig bass bak, så må si meg fornøyd :). Takker for de tipsene som kom tidligere (selv om jeg kanskje ikke fulgte de 100% :whistle: ).

Endret av ZprMario
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...