Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Matte - Sannsynlighet og romfart


Anbefalte innlegg

Sitter her med en oppgave som jeg ikke liker særlig mye. Den går ut på at jeg skal finne konkrete eksempler på hvordan man bruker sannsynlighetsregning i romfart. Og så skal jeg lage en oppgave med 3 deloppgaver, innenfor det temaet jeg har fått tildelt (Sannsynlighet og romfart).

 

Så nå sitter jeg og sliter med å finne på en oppgave. Så jeg håpet at noen kunne hjelpe meg å lage en oppgave. har noen eksempler på hva oppgaven kan omhandle, men har ingen ideer om hvordan jeg skal sette ideene ut i "praksis"

 

Her er de:

 

- Mislykket oppskyting av ubemannet romfartøy. Sannsynlighet for 1 mislykket oppskyting per år? (Det er vanligvis flere.)

- Romfartøy svikter etter oppskyting. Sannsynlighet for en levetid på 10 år. (Fartøyene holder ofte så lenge.)

- Mislykket oppskyting av bemannet romfartøy. Bør ha VELDIG lav sannsynlighet. Hvor mange vellykkede for hver ulykke? (På ca. 45 år har det bare vært én dødsulykke under oppskyting - romfergen Challenger i 1986.)

 

 

Alle tall man bruker for å løse oppgaven kan være oppdiktede. Håper noen setter av litt tid for å kunne hjelpe meg med denne oppgave ;P

 

Kan også legge til at jeg går GK allmen. Matte: M

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
De største romfergene bruker 8 svære motorer for å komme seg ut i verdensrommet, og under oppstigningen er det regnet med at minst 1 av motorene kommer til å kunne slokne. Hva er sannsynligheten for at 3 slokker ?

 

Har ikke peiling på om det går an å løse dette. Men ville liksom bare hjelpe til  :D

5111537[/snapback]

 

 

Dette er bra, noen som har litt lyst til å hjelpe meg videre.

 

Hva er sannsynligheten for at en av disse slukker, er den da 1/8 eller 12,5% ??

 

har regnet litt på dette: er sannsynligheten for at 3 slukker 1/8*1/8*1/8 =1/512

Endret av seroxat
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...