Gå til innhold

minne og overklokking SR7-8X


SpkStrp

Anbefalte innlegg

Hei. Etter mange års bruk som skrivemaskin har jeg tatt fram gamle maskina til bruk igjen.

 

hk: SR7-8X

Minne: 256mb twinmos 2100

cpu: 1.8 NW p4 @ 2400 (foreløpig stabilt under 60 grader på 100% belastning i en halvtime, vi får se om det holder seg) +5% Vcore

Kjører minne på 133 (org?) og pci orginalt.

Har fått lånt et raedon 9550 kort med 128 mb minne (ikke mobb, gidder ikke bytte dette)

 

 

Går det ann å få en ok spille maskin med dette? jeg trenger mer minne, men vil bruke minst mulig peng :yes:

 

tenker på å kjøpe en 512mb brikke.

 

1. Kan jeg kjøpe raskere minne (feks ddr400) (kortet klarer i følge manualen bare 2700 minne). Er dette minnet bakoverkompatibelt (kan det kjøre på lavere hastighet.?) er jo lettere å få tak i slik minne en den gamle nå. Vil denne i så fall kjøre med 2100 brikken min ?

 

2. Bør jeg skaffe en til twinmos 2100 brikke ? (og evt overclocke begge litt?? :love::hmm: )

 

Andre ting jeg ikke har tenkt på? (edit: sånn som at cpuen kjører på 133 (på 2400mhz) og da trenger jeg ikke raskere ram en 2100 eller?)

 

takker og bukker

Endret av SpkStrp
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, pc3200 minne er bakoverkompitabelt. Når minnet kjører på 133mhz (266mhz ddr) og prosessor kjører på 133 mhz, så kjører det synkront. Det er vel det som gir best ytelse.

 

Med 768 mb ram, 2,4 ghz, samt et r5500 så tror jeg denne vil fungere greit som en spillemaskin til spill som The Sims II, mange RPGer osv. Men ikke regn med å spille Quake4, doom3, FarCry eller HL2 i en "spillbar" tilstand :)

Lenke til kommentar

okay takker for svar, da går det jo å bestille litt moderne minne, det koster jo alikevell mindre enn "huleboer" minnet :thumbup:

 

javell så går det ikke å spille doom3 da.. hmz... jeg kommer nok til å prøve for det :yes: (jeg er ikke kresen på grafikken, spilte doom på 386 sx i gamle dager.. dune 2 på 286 8mhz er en annen slager ;) (gikk bare treigt da men) )

 

har forresten overklokka r9550'n også nå, men får ikke teste det på ordentlige spill pga jeg har så lite minne.. får plutselig 30 fps mer på de gamle spilla :!: (nei, det skjer nok ikke i doom3 nei :thumbdown: )

Lenke til kommentar

hepps.. Valget står mellom disse:

 

https://prisguiden.no/vis_produkt.p...roduct_id=34009 <- veritech?

 

og

 

https://prisguiden.no/produkt/2740 <- geil

 

 

Må jo innrømme at Geilen virker bedre (uansett har jeg ikke peiling på sånt lengre)

 

 

Om dette ikke passer med mitt sr7-8x og en 256mb ddr133 brikke jeg har fra før, vær så snill å rop ut før jeg bestiller :lol:

 

Vurderer forresten å kjøpe hd i samme bestilling (fra psdata):

 

http://www.psdata.no/ps.asp?it=100639&mlevel=010400 WD

eller

http://www.psdata.no/ps.asp?it=113637&mlevel=010400 samsung

 

ser at wd ikke har udma133, men dette har kanskje ingen betydning? :hmm:

Lenke til kommentar

Om du har klokket r9550'en så er det mulig at doom3 gr greit (siden du ikke er så kresen på grafikken) ;)

 

Hvis jeg var deg ville jeg gått for Geil minnet, da det ihvertfall er en litt kjent produsent.

 

Forskjellene praktiske forskjellene mellom WD og Samsung er nok det at samsungen koster litt mindre, og er litt mer stillegående enn WD'en. Samsung FTW!

Lenke til kommentar

Hehe ja jeg prøver, går det helt rævva så går det helt rævva :)

 

Call of duty 2 går helt strålende (bortsett fra for lite ram) .. (knattre knattre knattre (nei det er ikke maskingeværene jeg mener)) :!:

Men det er mulig grafikken suxor helt jævlig :tease:

 

 

 

Litt off topic men jeg er veldig i tvil om det er vits å kjøpe feks en 250 gb (investere litt mer penger da) SATA "II" - og et crappy SATA kontroller kort til 250 kr eller noe, sånn at jeg bare kan klaske hdd'n inn i ny maskin når den tid kommer... virker litt hype hele greien egentlig.. det sies jo at udma100 omtrent er grensen for hvor mye en hdd kan levere og er ikke sata innmaten lik den i ide disken... :hmm: blir jo mer og mer cache på diskene men dog... jaja vet ikke helt jeg :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...