Gå til innhold

hjelp med å trekke pause i timeliste i excel

t_olsen_82

Anbefalte innlegg

Skrevet

post-45055-1131222941_thumb.jpg

jeg har vrid hode mitt fram og tilbake for å klare å legge inn en formel som automatisk trekker 0,5 time med pause fra denne timelisten. vis det har blitt arbeidet 5,5 timer eller mer. vis ikke skal det ikke trekkes pause

eller ligger det alrede inne formel som sumerere og regner ut timer utifra start og stopp tid. noen som kan hjelpe

har prøvd denne der =if(B2-A2>=5/24;B2-A2-"0:30";B2-A2) uten hel, får opp helt feile summer. osv.

Er inntresert å enten legge formlen rett inn i der timene står, eller evt gjøre slik at det kommer opp -0,5 i pause kolonnen og at jeg bare trekker den ifra der.

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

=IF(E2-D2>=11/48;1/48;0)

Jeg bruker 48-deler for å ta hensyn til den halve timen (11 halve timer = 5 timer og 30 minutter). Pass bare på å formatere resultatet som klokkeslett. Du må ikke bruke " " i funksjoner hvis det er tall du jobber med. Den oppfatter alt mellom anførselstegnene som absolutt tekst som skal settes inn i cellen.

Eventuelt for å beregne sluttsummen med en gang:

=IF(E2-D2>=11/48;E2-D2-1/48;E2-D2)

Endret av kjeklulf
Skrevet

ok så den formlen jeg skrev vil ikke virke? den formlen du gav meg skal jeg skrive den inn der som timene står nå? altså den formlen erstatter formlen som regner ut hvor mange timer det blir? timene kan jo ikke være som klokkeformat de må jo være tall?

Skrevet (endret)

Den første formelen er for å finne ut om det skal være pause eller ikke og sette inn kun pausen, den andre er for å beregne totalen (antall timer minus pause). Velg selv hvilken du vil bruke.

Formatet klokkeslett er et tall. For å forstå det må du vite at for Excel behandler datoer og klokkeslett på følgende måte:

Excel jobber ut fra at alle datoer har et serienummer og at 1/1-1900 tilsvarer tallet 1. Det ser du ved å skrive inn tallet 1 og formatere det som dato. 2/1-1900 blir tallet to, 6/11-2005 blir tallet 38662 osv. Du kan jo da finne ut hvor mange dager gammel du er ved å ta datoen i dag minus datoen du ble født og formatere resultatet som standard tallformat.

1 tilsvarer da også et døgn og 1/24 er en time, 1/48 en halvtime osv. Hvis du formaterer resultatet som standard tallformat får du 0,020832 for en halvtime, altså 2,0832 hundredels døgn, et tall som ikke sier oss så veldig mye før det formateres som et klokkeslett og, vips: 0:30.

Endret av kjeklulf
Skrevet

Uten_navn.bmp

Ok jeg skjønner ikke så mye. men uansett som på bilde over her.

Hvilken formel og hvilket format skal det være i!

Der hvor spørsmålene står?

husk at svarene skal være i tall (må de ikke det?) siden jeg skal sumere de opp på slutten av månden.

Jeg bruker englesk excel

formlen må også virke slik at de dagene jeg ikke jobber heller ikke blir trekt noen pause, og at det bare blir stående 0 i timer.

Skrevet (endret)

Her er et eksempel på hvordan du kan gjøre det. Som du ser er det to if-funksjoner.

=IF(F5="";"";IF(G5-F5>=(11/48);((G5-F5-(1/48))*24);(G5-F5)*24))

Velger først å kjøre en sjekk på om det er skrevet inn noe i celle F5 (dersom man antar at dette er cellen som du skriver starttidspunkt i), dersom det ikke står noe der ("") velger jeg at cellen hvor jeg trekker fra pause i skal stå tom ("").

Dersom det står noe der, sjekker jeg om differansen mellom sluttidspunkt (G5) og starttidspunkt (F5) er større enn, eller lik 5,5 (altså 11/48). Hvis den er det finner vi differansen mellom start og slutt og trekker fra pause, som er en halvtime (en halvtime = 1/48). Multipliserer så dette med 24 for å få "normalt" tallformat.

Dersom du jobber mindre enn 5,5 time, så blir det kun tatt differansen mellom slutt- og starttidspunkt.

Har ikke testet ut denne selv, men jeg tror da at den skal fungere..

Endret av AskBurle
Skrevet

den virket som jeg ville.. men bare ting.

vis jeg skriver at jeg jobber fra 08:00 - 13:30 trekker den en pause.

Det skal den ikke gjøre. først vis jeg hadde jobbet til klokken 14:00 så skal den begynne å trekke pause. eller vis jeg jobber mer en 5, 5 timer. ikke vis jeg jobber 5,5 hva må jeg endre i formlen da?

Skrevet

For å unngå misforståelser:

=IF(F5="";"";IF(G5-F5>(11/48);((G5-F5-(1/48))*24);(G5-F5)*24))

Nå trekker den kun pause for verdier større enn 5,5.

Skrevet
jeg får ikke åpnet den hjelpe filen... hva mener du med de tall kodene?

5110476[/snapback]

Regnearket ligger i en .zip-fil pga. at det teite forumet ikke vil laste opp .xls-filer.

Med de tallene mente jeg at for å få 05:00, så må cellen ha verdien 0,20832 når den er formatert som klokkeslett.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...