Gå til innhold

web server som spill server ?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Viss du leier eit webhotell så er det nokre tjenester og lagringsplass du leier.

Og dermed har du ikkje tilgang til op.sys eller andre nødvendige ting for å sette opp noko spillserver.

 

Derimot om ein har leier dedikert server eller co-location (setter inn eigen server) så får du nok muligheiten til å bruke den som spillserver.

Lenke til kommentar

kan eg kjøpe min egen server som står her på rommet mitt, å koble den opp mot internett, og bruke den som spillserver/ nettside server?

 

Hvis ikke, hvaer et webhotel? er ikkje det bar eet forima som har en server stående en plass i egen bygning som er koblet opp mot nettet og der kjøper folk lagringsplass.

 

Muligens dette var litt OT, men det er noe eg har lurt på lenge.

Lenke til kommentar

Du nevner jo ikke hvor stort behov det er for kapasitet på de servertjenestene du har lyst til å kjøre. Men jeg vil anta at det ikke er snakk om store mengder data. Derfor vil jeg kunne si at det ikke vil være noe problem å sette opp en server hjemme hos deg, så lenge serveren får en egen ip, eller du har muligheten til å konfigurere en router til å nat'e videre de nødvendige portene.

Lenke til kommentar
Du nevner jo ikke hvor stort behov det er for kapasitet på de servertjenestene du har lyst til å kjøre. Men jeg vil anta at det ikke er snakk om store mengder data. Derfor vil jeg kunne si at det ikke vil være noe problem å sette opp en server hjemme hos deg, så lenge serveren får en egen ip, eller du har muligheten til å konfigurere en router til å nat'e videre de nødvendige portene.

5121223[/snapback]

 

Hvilke addresse vil hjemmesiden min ha då?

http://Min IP/index.php ? eller?

Lenke til kommentar

Fra LAN-siden (av en ruter) kan du bruke den interne (rutertildelte) IP-adressen. Loopback og sånt kan lage krøll her, gjorde det for meg.

Fra WAN-siden av ruteren, må du bruke den eksterne (ISP-tildelte) IP-adressen.

 

Hvis du ikke har ruter, så brukes alltid den eksterne (og eneste) IP-adressen. Da går all trafikk alltid om din ISP.

 

Hvis du kjører en webserver (som lytter på port 80), og firewall og evt. ruter er korrekt satt opp, og har lagt en fil i "webrot" som heter index.php, så får du se den fila.

 

Videre må index.php ha riktige tilgangsattributter og webserveren (f.eks. Apache) må være satt opp til å videresende .php til PHP-interpreteren, hvis ikke blir det dårlig PHP.

 

Neste steg er da å registere ditt eget domene (fredrikolsen.no eller vegis.dyndns.org) og la det peke til din eksterne ip.

 

Hvis du har dynamisk IP, så brukes dyndns.org og lignende for å redusere ulempene med det.

Endret av buskmann
Lenke til kommentar

Jeg har webserveren som også har vært en quake 3 arena spill server under skrivebordet mitt, så det er fult mulig å være sitt eget webhotel. Nå bør jeg utdype at jeg har en 100Mbit opp og ned linje, slik at jeg ikke kan utale meg om hvordan det ville ha vært med normalt bredbånd.

 

Min erfaring har bare vært positiv, men vær klar over at en spillserver stiller mye større krav til maskinvare enn webserveren (ram og prosessor).

 

Jeg hadde på det meste fire quake 3 servere oppe med omtredtlig 10 spiller hver, noen ganger flere. I tilleg webserveren der spill statistikk (disse databasene inneholdt flere hundretusen rader) ble presentert og mine personlige sider uten problemer.

 

Serveren hadde da 1 GiB DDR RAM og en AMD Athlon XP 2500+ prosessor.

Vet ikke hvilke system krav de nyere spillene benytter, men antar at jeg ikke burde hatt problemer med å ha et par quake 4 servere uten for mye lag.

 

Tilslutt kan jeg også nevne at jeg i starten hadde en apache 1.3 webserveren på min da windows XP maskin uten problemer.

Lenke til kommentar
Hvilke addresse vil hjemmesiden min ha då?

http://Min IP/index.php ? eller?

 

Hvis du registrerer deg på f.eks www.dyndns.org (åpner konto - helt gratis) så får du et domenenavn gratis. Så installerer du en dnd-klient, f.eks DynDNS Updater, så blir ip-adressen din alltid oppdatert mot dns-navnet. Funker veldig bra.

 

Her finner du også en oversikt over tilgjengelige domenenavn fra DynDNS.

 

Å bruke en web-server som spilserver funker fint det, men du bør ha en bra linje (upload) for å hoste en spill-server på nettet. Kjørte fint CS med 12 spillere på min linje (600 kbps upload), med litt høy latency, så du bør nok ha minst 1M upload. Men det kommer an på hva slags spill, og hvor mange spillere.

 

 

mvh

Pantera

Lenke til kommentar
Fra LAN-siden (av en ruter) kan du bruke den interne (rutertildelte) IP-adressen. Loopback og sånt kan lage krøll her, gjorde det for meg.

Fra WAN-siden av ruteren, må du bruke den eksterne (ISP-tildelte) IP-adressen.

 

Hvis du ikke har ruter, så brukes alltid den eksterne (og eneste) IP-adressen. Da går all trafikk alltid om din ISP.

 

Hvis du kjører en webserver (som lytter på port 80), og firewall og evt. ruter er korrekt satt opp, og har lagt en fil i "webrot" som heter index.php, så får du se den fila.

 

Videre må index.php ha riktige tilgangsattributter og webserveren (f.eks. Apache) må være satt opp til å videresende .php til PHP-interpreteren, hvis ikke blir det dårlig PHP.

 

Neste steg er da å registere ditt eget domene (fredrikolsen.no eller vegis.dyndns.org) og la det peke til din eksterne ip.

 

Hvis du har dynamisk IP, så brukes dyndns.org og lignende for å redusere ulempene med det.

5121968[/snapback]

 

 

men koster det pener å ha det domenet då? hvis det gjør det, så e rdet vel ingen vits i å ha egen "server"

Lenke til kommentar
men då er det jo helt bortkastet med egen server.

 

Men er det ikkje mulig å ha en nettside som e eks. http://123.123.12.123/index.php ?

har sett flere sider som har IP istede for addreses.

5123953[/snapback]

Det er fult mulig å ha ip som url istendenfor et DNS navn, men vi betaler rundt 50 kroner i året for vårt domene navn (er litt usiker siden det ikke er jeg som er ansvarlig for den delen). Vi benytter gratisDNS.dk for å sette IP aressen min opp mot domene navnet, slik at server utgiftene våre er:

» 50 kroner i året

Hadde vi benytter et webhotel ville det selvfølgelig blitt mye dyrere.

 

Internett linja betaler jeg uansett om jeg hadde hatt serveren eller ikke, så den tar vi ikke med i utgiftene våre.

 

Hvis vi i tillegg ser bortifra det rent økonomiske så er det flere fordeler med å være sitt eget webhotel.

  • for å nevene noen:
  • Full tilgang til serveren
  • Ubegrenset lagrings plass (Kan selvfølgelig ikke lagre mer enn det hardisken tar, men....)
  • Full konmtroll over server instillinger

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...