Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Koble i sammen 3 maskiner


Anbefalte innlegg

Jeg skal koble i sammen tre maskiner (to med WinME og en med WinXP).

 

Jeg har gått til anskaffelse av en HUB med 5 porter, nettverkskabler er strukket og alt er klart for tilkobling. I tillegg har jeg lagt inn unike datamaskin navn på hver maskin og knyttet alle til en felles arbeidsgruppe.

 

Når jeg åpner utforsker for å sjekke nettverket får jeg beskjed om at nettverket ikke er tilgjengelig. Hva gjør jeg galt, eller har jeg glemt noe i oppsettet?

 

mvh

 

Jan Rune

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

en feil en kamerat gjorde var at han ikke satte opp fast IP og subnet på maskinene. Om dette ikke er gjort, sett opp en IP som f.eks 10.10.10.10 (og 11 og 12 for de to andre maskinene) og med subnet 255.255.255.0 på alle tre maskinene.

(dette gjøres i TCP/IP protokollen som jeg formoder er lagt inn)

 

Basic det her, men kameraten min hadde ikke gjort noe med nettverk før, og vet man ikke så vet man ikke......nå vet han:)

Lenke til kommentar

Standardinnstilling på TCP/IP protokollen er DHCP. Så har du ikke gjort noe her, så er det dette den står på.

Og når den ikke finner noen DHCP så får du en fiktiv IP av windows. Dette kan fungere greit nok og man kan finne hverandre i nettverket, men det er dog bedre og raskere å sette opp fast IP.

 

Lykke til:)

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-08-26 13:30, ^Viking^ skrev:

Standardinnstilling på TCP/IP protokollen er DHCP. Så har du ikke gjort noe her, så er det dette den står på.

Og når den ikke finner noen DHCP så får du en fiktiv IP av windows. Dette kan fungere greit nok og man kan finne hverandre i nettverket, men det er dog bedre og raskere å sette opp fast IP.


Lykke til:)


 

*kremt kremt* hvis du kjører win9x (mulig også NT), vil adressen den finner opp være heeeelt fiktiv uten noen som helst betydning.

 

Jeg er litt usikker på 2k, men i XP vil den i hvertfall sette en IP-adresse i "yndlings-subnettet" til Microsoft: 192.168.0.x/24

 

 

Uansett; det å stole på at adressen som blir satt får det til å funke, er ikke lurt. Det beste er å bruke enten DHCP (hvis du har en router eller en server som kan kjøre dette), eller å sette faste adresser på alle maskinene.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-08-26 13:39, laaknor skrev:

Jeg er litt usikker på 2k, men i XP vil den i hvertfall sette en IP-adresse i "yndlings-subnettet" til Microsoft: 192.168.0.x/24


grunnen til at de bruker 192.168.0.x er at dette er friadresse til klasse-c nettverk(subnet 255.255.255.0), dette er det raskeste og beste for små nettverk(og større nettverk har admins som kan dette med ip.

Quote:


Uansett; det å stole på at adressen som blir satt får det til å funke, er ikke lurt. Det beste er å bruke enten DHCP (hvis du har en router eller en server som kan kjøre dette), eller å sette faste adresser på alle maskinene.


Vi snakker her som små nettverk, og da er dhcp veldig unødvendig.

 

 

så foreslo noen i en post litt lengre opp å bruke 10.x.x.x adresse, noe som vil gi et klasse a nett(subnet 255.0.0.0) noe som vil vere tregere(hvis ikke mye men vertfall litt). Men hvis vi snakker lokalnett uten noe internett så er det jo egentlig bare og bruke hvem enn adresser man vil, sålenge de er i samme nett og subnett(tilogmed de windows gir ut).

Lenke til kommentar

Nå gir jeg snart opp..

 

Har fulgt alle råd fra denne gruppen, samt tips/veiledning på diverse websider, men jeg klarer ikke å koble i sammen disse maskinene.

 

Et problem jeg ser i WinME er at selv om jeg har installert mulighet for deling av skrivere og filer så får jeg ingen valg om deling når jeg går inn på egenskaper på en katalog. Når jeg er i utforsker og klikker på "hele nettverket" så får jeg umiddelbart beskjed om at nettverket ikke er tilgjengelig.

 

Begynner å lure på om det er på tide å skifte ut hele WinME med enten W2K eller XP.

 

mvh

 

Jan Rune

Lenke til kommentar

Andre ting du kan prøve:

-velg at ip'en skal velges automatisk. Dette velger du rett over der du velger ip.

-Prøv å instaler IPX protokollen.

-Kjør veiviser for hjemmenetverk på begge maskiner.

-Høyreklikk på conectionen din i xp og velg repair.

Prøv dette 3 ganger. Hvis det ikke går........xp på begge maskiner

Lenke til kommentar

Har nå funnet ut at problemet er WinME maskinene. Jeg koblet min bærbare med W2K på hub'en og fant med en gang XP maskinen og fikk tilgang til de delte mappene på den.

 

Hvordan er erfaringene deres med WinME og nettverk?

 

Virker som den eneste løsningen blir å legge inn nytt OS på maskinene med WinME.

 

mvh

 

Jan Rune

Lenke til kommentar

Hva har du som default network logon (eller hva det heter; sitter på 2000 nå). Med 98SE må du (i noen tilfeller) ha Microsoft Networking som default logon (og self. logge på med ett eller annet ved oppstart) for å se nettverket... måtte iallefall det med min 98SE når alt annet i nettverket var XP (fikk melding om at "network not available")

Lenke til kommentar

Bare en liten melding til han ovenfor som sa at det gikk tregere med 10.x.x.x adresser enn med 192.168.x.x...

Har du egentlig noe peiling på nettverk? Visse typer subnett er ikke tregere enn andre. Det har i utgangspunktet ingenting å si på hastigheten om man har f.eks 10.0.0.1/8 (255.0.0.0) eller om man har 192.168.1.1/24 (255.255.255.0). Hastigheten er den samme og man vil ikke merke noen forskjell.

 

Forøvrig kan det nevnes at de private nettene som kan benyttes er;

10.0.0.0/8 (255.0.0.0) = 10.0.0.0 -> 10.255.255.255

172.16.0.0/12 (255.240.0.0) = 172.16.0.0 -> 172.31.255.255

192.168.0.0/24 (255.255.0.0) = 192.168.0.0 -> 192.168.255.255

 

Ellers, med tanke på problemene som var med å koble de tre maskinene sammen. Hvordan har du koblet dem. Er alle tre koblet inn til en hub/switch?

Har alle maskinene link på nettverkskortet?

Hva slags IP adresser kjører du nå på de forskjellige?

Får du kjørt ping mellom maskinene?

 

-Cefwyn

som jobber som nettverkskonsulent til daglig

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...