Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

ADSL 2+ router - erfaringer?


Anbefalte innlegg

Jeg har fått mer enn nok av Speedtouch 516, som Nextgentel har levert meg. Bare tull og trøbbel med hele greia. Tidligere brukte jeg en Draytek 2500We router. Denne var jeg meget fornøyd med. Men nå har jeg tenkt å oppgradere til ADSL 2+ (NGTs Fox abonnement), så jeg vil ha en ny ADSL 2+ router, for å slippe unna Speedtouch-marerittet :hrm:

 

Noen som kan anbefale en ålreit router? Har kikket på disse:

 

Billion 5102S

Billion 7202

 

Er interessert i alle slags erfaringer med disse. Spesielt opptatt av enkel og stabil (!) portadministrasjon.

 

Egentlig har jeg vel best erfaring med Draytek av de jeg har prøvd tidligere, men det ser ikke ut som om Draytek har noen ADSL2+ routere på det norske markedet ennå. Noen som har kunnskaper om Draytek 2800-serien snart kommer? Ser referanse til den på enkelte britiske nettsjapper, men ikke noe hos Draytek.com.tw engang...

 

Evt andre anbefalinger mottas med stor takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Draytek Vigor 2700 vil bli lansert på den Norske markedet snart. Foreløpig har vi den til test hos oss. Har desverre ingen dato for når den blir lansert.

Snakker vi dager, ukker eller måneder? Har strevd med Speedtouch'en så lenge at jeg venter ikke ubegrenset lenge før jeg kjøper ny router... Men jeg vil helst ha Draytek, da jeg av erfaring er veldig godt fornøyd med dem.

 

Kan du si noe om hva 2700-serien inneholder utover ADSL 2/2+-støtte? VoIP? QoS? Draytek.com.tw er blottet for informasjon om disse produktene utover enkelte pressemeldinger...

Lenke til kommentar

Jeg bruker en billion 7202g nå, og den fungerer ypperlig.

Testet den en periode med adsl2+ 15000/1024, men nå er jeg tilbake på vanlig G.DMT 1728/448. Genial boks som autosycher alt.

 

Positive erfaringer med draytek har jeg og, så det blir bare å velge den som passer lommeboka og behovene dine best:)

Lenke til kommentar
Jeg har også bestilt  Nextgentel Fox abonnement ,  har idag Cisco 677DIR

Betyr det at når jeg får ny router fra Nextgentel kan jeg bytte den ut med

foreksempel : billion 7202g, Draytek Vigor 2700 eller andre? :hmm:

5116406[/snapback]

Nettopp. NGT gir ikke offisiell støtte til andre routere enn de selv leverer, men du får oppgitt de data du evt trenger for å sette opp routeren selv. Og hvis du så har kjøpt en bra router, har du aldri behov for at NGT skal støtte routeren :)

 

Cisco 677Dir er forøvrig den eneste av NGT-routerne jeg har hatt som jeg likte :) Da jeg flyttet, og NGT prakket på en en Netopia, kjøpte jeg en Draytek 2500We. Nå har de gitt meg Speedtouch'en... Så får jeg vel kjøpe en Billion 7202 eller vente på Draytek 2700-serien. Kan bli lenge å vente til 1. kvartal 2006... :(

Lenke til kommentar

Har kikket endel rundt på nettet etter tester av Billion 7202G, men har ikke hatt nevneverdig hell. Har likevel fått et inntrykk av at trådløs rekkevidde kan være ett problem. Leiligheten jeg vurderer å installere modemet i har irriterende mye murvegger, har jeg noe håp om signaler og akseptable surfehastigheter (>2mbit) gjennom en murvegg?

Lenke til kommentar

har billion 7202G, og har sittet utendørs og surfet uten noen problem gjennom en ganske tykk yttervegg av mur, litt svakere signal, men ikke mye, prøvde ikke å laste ned noen tunge filer da.

 

Har kikket endel rundt på nettet etter tester av Billion 7202G, men har ikke hatt nevneverdig hell. Har likevel fått et inntrykk av at trådløs rekkevidde kan være ett problem. Leiligheten jeg vurderer å installere modemet i har irriterende mye murvegger, har jeg noe håp om signaler og akseptable surfehastigheter (>2mbit) gjennom en murvegg?

5125338[/snapback]

Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...

Vigor 2700 og 2800 kommer i løpet av 3 kvartal i år.

Grunnen til at det tar litt tid i forhold til andre land (f. eks. England) er at i Norge brukes Annex B standarden, og i Europa så er det kun Norge og Tyskland som i stor grad bruker Annex B. Annex A utstyr/firmware kommer derfor raskere på markedet enn Annex B.

 

Både 2700 og 2800 er under testing nå, og vi regner med at etter sommeren så skal det være mulig å få tak i både 2700 og 2800 her i Norge også.

 

Dere får bare glede dere, både 2700 og 2800 har mye nytt å by på. Kan nevne f. eks. VLAN funksjon (separering av klienter) basert på ipadresser..

 

Vennlig hilsen

Tor

BG CONSULT AS

www.draytek.no

Lenke til kommentar

Jeg har adsl2+ fra NGT og bruker en Billion 5102s i bridge og en Linksys WRT54GS router. Har slått av watchdog i Billion modem og bruker Hyperwrt firmware i Linksysboksen.

Dette fungerer godt til mitt bruk. Den tåler ikke ubegrenset med torrents, men så lenge man setter dette til f.eks 50 connects globalt, så er det ikke noen problemer med full hastighet.

Har litt lyst til å konvertere til draytek når adsl2+ modellen med sip innebygd kommer. Da kan man få ryddet bort noen bokser på bordet! :cool:

 

Leste litt om 2700/2800 modellene. De var tilnærmet identisk med 2500/2600 med den forskjellen at de hadde chip for ADSL2+. Prisen i Australia ligger på 1200-1700kr på de forskjellige modellene.

 

DrayTek are starting to introduce two new series - Vigor 2800 is equivalent of Vigor 2600, and Vigor 2700 is equivalent of Vigor 2500 - which use an ADSL2/2+ chipset.

Endret av la7dfa-com
Lenke til kommentar

Må være litt uenig i det som sies... Selv om det utvilsomt finnes bedre rutere med flere funksjoner osv. så kan jeg ikke med hånden på hjertet påstå at Speedtouch rutere generellt sett er dårlig. 510 og 546 er litt knotete å jobbe med, men 516 og spesielt 580 (og 585) er gode rutere i mine øyne. Aldri har jeg opplevd noe form for ustabilitet alvorlige quirks/bugs i de sistnevne. de har faktisk også rimelig bra støtte for QoS og andre avanserte funksjoner dersom du ikke er redd for å lese manualer og sette deg inn i det mer tekniske ved dem.

 

Men... om du foretrekker en annen ruter så er det ingen grunn til å nøle egentlig. De flste high-end rutere nå til dags vil støtte nesten alle typer linjekort og oppkoblingstyper, og om du er teknisk dreven nok til å bry deg om mer avanserte funksjoner i rutere, så er sansynligvis oppsettet av n tredjeparts usupportert ruter vel innenfor det du klarer å finne ut av.

 

Jeg kan desverre ikke kommentere mye på de modellene du linket til pga. jeg ikke har hatt mye å gjøre med dem. Billion har jeg hatt dårlig erfaring med, men det var mange år siden, så det blir ikke fair å si noe negativt om dagens modeller basert på det :)

 

Det eneste er at på det prisnivået (5-700kr), så får du neppe noe som er betydlig bedre bygg/komponent-kvalitet på enn de mer nymotens "standard-ruterene" som de fleste ISPer bruker, da de fleste av disse ligger i samme prisområde.

 

Hvis det er noe spesifikke ting som du kan sette fingen på ved speedtouchen du har som du vil fikse, så hjelper jeg gjerne. Send meg en PM. Jeg har som sagt en del erfaring med disse, så kanskje jeg kan bidra noe :) De fleste problemer (for ruter-problematikk genrellt) grunner og bunner tross alt i feilkonfigurasjon eller misforståelse av hvordan funksjoner fungerer.

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...