Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Oppsporing av PC på Internett


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-t8fn5F

MAC adressen er unik mens IPadressen trenger ikke være det.

Når du legger igjen et spor på nettet, så kan du identifiseres av MAC adressen, men det er umulig å pinge en MAC adresse for å finne ut hvor han er....

Lenke til kommentar

Men det er vel bare det neste punktet i nettverket som får vite MAC-adressen til nettverkskortet? Så dersom trafikken går utenfor modem/routeren så er det ikke mulig å fange opp MAC-adresse. Stemmer det?

 

I 95% av tilfellene kan du heller ikke bli sporet av nettverkskortets IP-adresse da den kun blir brukt på det lokale nettverket og det er ikke din eksterne IP (mot internett).

 

Så vidt jeg vet kan du (95% tilfeller) bare bli sporet frem til husstanden vha din internett-IP. Det er ikke mulig å finne ut hvilken maskin bak den eksterne IP-en du sitter på.

Lenke til kommentar

Det kommer jo helt ann på hvilken tingang du har på utstyr da. Men som oftest holdet det jo å bare vite hvilken husstand/bruker som har den ipaddressen. Men hvis du MÅ vite hvem av de innenfor huset er det bare å se på dhcp lease logg for de som har det. Eller sjekke andre logger på pcn.

 

Så egentlig er ikke dette noe problem hvis du får tilgang til utstyret. Det med å spore folk er ikke så lett hvis du ikke jobber for snuten. Hvis du prøver å spore en xxx.xxx.bb.online.no ip så vil du ikke få opp hvem som bruker den, bare at den tilhører Telenor Networks og så kan du sende abuse mail til [email protected] med ipaddresse og tidspunkt så kan du være så heldig at telenor tar kontakt med personen og sier i fra om at de må skjerpe seg.

 

Hadde du derimot jobbet i politiet og hadde en sak på gang, hvor det var viktig at du viste hvem som brukte/satt på den ipaddressen så hadde de kunnet levere ut logger hvor det står hvem brukernavn som bruker hvilken ipaddresse til en hver tid. Og så kunne du jobba ut i fra det.

 

edit:

MAC addresser er "faste" disse kan enkelt spoofes og jeg tviler sterkt på at du har noen som helst mulighet til å finne lokasjon eller navn på den som eier/bruker det kortet med akkuratt den MAC addressen. Det jeg vet er at det finnes en side som kan finne ut det meste om et netverkskort hvis du skriver inn orginal MACen.

MAC brukes jo egentlig mest til å sortere ut hvis du har en eller fler kjente MAC, som i trådløse nett, vpn ol. Har også sett det i forbindelse med adsl oppkobling.

Endret av SleepOO
Lenke til kommentar
Så vidt jeg vet kan du (95% tilfeller) bare bli sporet frem til husstanden vha din internett-IP. Det er ikke mulig å finne ut hvilken maskin bak den eksterne IP-en du sitter på.

5088347[/snapback]

 

Denne siden finner ip adressen bak min router/firewall (WRT54GS). Er ikke helt sikker på hvordan de gjør det for det skal jo bare være routeren sin ip som skal være synlig utad.

 

http://www.testmyfirewall.com/

 

Noen som vet hvordan de får tak i intern ip? (Bruker Firefox)

Lenke til kommentar

MAC adresser brukes kun for trafikk internt på et LAN (dvs at en maskin kun kjenner MAC adresser til maskiner på samme LAN). "Din" MAC adresse sørger for adressering mellom din maskin og fram til første ruter (som også har en MAC adresse). MAC sørger for adressering av det fyskiske grensesnittet og ligger under IP i TCP/IP modellen.

 

Dette er en typisk "case" for å se om du har skjønt lagdelingsprinsippet i nettverk.

 

Sleep00 har rett når det gjelder å finne fram til hvor en IP adresse fysisk er lokalisert. Dersom du går inn på RIPE-NCC sine sider kan du søke på IP adresser eller person/organisasjon for å finne ut hvem som "eier" ipadressene (gjelder dog kun for Europa tror jeg).

 

Denne siden finner ip adressen bak min router/firewall (WRT54GS). Er ikke helt sikker på hvordan de gjør det for det skal jo bare være routeren sin ip som skal være synlig utad.

 

http://www.testmyfirewall.com/

 

Noen som vet hvordan de får tak i intern ip? (Bruker Firefox)

 

Merkelig at de skal kunne finne en IP adresse bak din brannmur. Regner med at du bruker NAT. Kan være en konfigureringsfeil? (uten at jeg skal trekke dine kunnskaper i tvil ;) )

 

Stian

Lenke til kommentar
http://www.testmyfirewall.com/

 

Noen som vet hvordan de får tak i intern ip? (Bruker Firefox)

5088873[/snapback]

Skrudde av Java i Firefox og da kom ikke IP'n fram. Ser også at det ligger noe på siden som er skrevet i unikode for å gjøre programmet vanskeligere å lese rett ut...

Den du gidder å oversette får sikkert noen hint.

\u003c\u0069\u0066\u0072\u0061\u006d\u0065\u0020\u0073\u0072\u0063
\u003d\u0022\u002f\u0061\u0064\u0074\u002e\u0061\u0073\u0070\u0022
\u0020\u0077\u0069\u0064\u0074\u0068\u003d\u0022\u0032\u0030\u0030
....etc.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...