Gå til innhold

Mine erfaringer med Aopen MiniPC MP915-B


Anbefalte innlegg

Det har vært et og annet spørsmål på forumet om denne maskinen. Siden jeg har fått tak i et eksemplar tenkte jeg at jeg kunne skrive litt om mine erfaringer med den og legge ut noen bilder av monteringen.

 

Innhold i esken:

Selve maskinen (barebone)

Ekstern strømforsyning (uten mikkemuskabel, den må kjøpes løst!)

S.video til YPbPR kabel

overgang fra DVI til VGA

..og en liten bok som de kaller brukermanual..

Ingen CD eller DVD med programvare eller drivere.

 

Frustrerende brukermanual:

Det frustrerende er at brukermanualen ikke er hva du tenker deg at den burde være. Du finner altså ikke en veiledning i hvordan man skal montere, ingen oversikt med specs på maskinen og alt annet vi er vant til å finne i manualene vanligivs følger med.

I MiniPC brukermanualen står det at det er gøy med Webcam, og at dersom man kobler til en prosjektor så får man et stort bilde på veggen... hallo?!?! Er det mulig? Hva gjør slikt stoff i denne manualen? Helt bakerst i manualen er det faktisk en liten veiledning til Biosen. Men den har så få funksjoner at de aller fleste av oss vil finne frem og skjønne hva de forskjellige valgene er til for uten videre.

 

Kun for forhandlere og produsenter?

Det virker for meg som om Aopen har tenkt seg at maskinen skal leveres til kunden ferdig montert og satt opp. Jeg tror ikke de ser for seg at vanlige forbrukere skal bygge seg en selv. Hvorfor jeg er av denne oppfatningen er fordi:

 

1. På esken er det en klistrelapp med specs: ODD: HDD: CPU: Memory, typisk en lapp en produsent er tenkt å bruke får å vise forbrukeren hva de har montert i maskinen..

2. Brukerhåndboken er overfladisk og inneholder alt mulig annet enn byggeanvisning, sprecs, oversikt over hva som er hva på hovedkortet osv.

3. Ingen drivere, software etc. er inkludert, noe som er klart urimelig om man venter at folk skal kunne sette opp maskinen selv.

 

Jeg tipper altså at det finnes en "pakke" med alt av software og veildedninger forbeholdt produsenter.

 

Her er noen bilder av min MiniPC mens den blir til:

post-949-1130714805_thumb.jpg

 

Her ser vi maskinen slik den ble levert, rett ut av esken og av med "lokket". Lokket er i støpt alu synes jeg det virker som..

 

post-949-1130714973_thumb.jpg

 

Kjøleren er skrudd av og en Pentium M 740 montert.

 

post-949-1130715108_thumb.jpg

 

Dette er DVD brenneren. På den ble det montert på et par hvite plast dingser på hver side. Den ene holder en bitteliten høyttaler og det jeg tror er en mic. Den andre fungerer som luftekanal, luften blåses igjennom denne kanalen og ut på baksiden av maskinen. Som dere ser er det et rom mellom plast dingsene og er skal disken monteres. (Tenk alt dette skjønte jeg bare av å se på dingsene, lol! Ikke akkurat veldig krevende, men morro var det!)

 

post-949-1130715348_thumb.jpg

 

Her er alt rimelig komplett... nå skal lokket på, og det viste seg å være en liten prøvelse. Et lite kort sitter nemlig fast i DVD brenner og disken og det kortet skal ned i en liten port (ser ut som en mini mini PCI port på en måte) og det var ikke bare enkelt å få til fordi man ikke så noe, men det gikk greit så fort jeg torde å ta i litt og gi en et lite klask! Kortet jeg nevnte er i steden for en vanlig ide kabel.

 

Så var det bare å stappe i en CD med OS. Windows Vista er det som har funka best for meg på den, for da holdt den endelig kjeft. Må være noe støtte for noe viftestyring, speedstep ting i Vista beta'en? I XP og 2003 så går vifta nesten 7000 rpm og blåser masse luft ut bak og det lager litt lyd desverre.

 

Oppdatering:

Jeg googlet litt rundt og fant RightMark CPU Clock Utility. Den fikk jammen meg PC'n til å bli helt fullstendig stille. Ikke en lyd å høre, fantastisk!

 

Lyd:

Jeg prøvde en mengde drivere (AC 97 codecs) før jeg fant en AC97 driver / codec fra Realtek som funker. Lyden er som på på de fleste HK, ikke akkurat fantastisk, men ok. Det hadde vært kos med ordentlig bra lyd, håper Aopen ser behovet og gjør noe med det i neste revisjon av modellen.

 

Chipset:

Ved hjelp av Intel Chipset Identification Utility kan man se at det er et 82915GM/GMS/GML chipset. (Ikke PM, snufs, trist!) Minnekontrolleren og grafikkdelen er da også 82915GM/GMS/GML. Det betyr vel at maskinen skulle kunne støtte 2GB med Ram?

 

Min MiniPC har altså følgende Specs:

Barebone: Aopen MP915-B

CPU: Intel Pentium M 740J (13 x133)

HK: Aopen i915GMx-F

RAM: Apacer 1 GB DDR2 PC4300 (266MHz) (4-4-4-12)

BIOS: Phoenix/Award Technologies 6.0

DVD-RW: Aopen Slim Slot-loading Supermulti DVD Burner(DVD+R9: 2.4X, DVD+RW:8x/4x, DVD-RW:8x/4x, DVD-RAM:5x, DVD-ROM:12x, CD:24x/10x/24x)

NIC: Realtek RTL8169 Gigabit Ethernet NIC

Wlan: Man må ha et spes Aopen minPCI kort , ellers mangler man antenne!

Chipset: I915 GM/GMS (Alvisio-G)

Southbrigde: 82801FBM

 

Porter bak på maskinen:

2 USB Porter

1 IEEE1394 400MHz

1 Gb Ethernet

1 S. Video

1 DVI

 

Temperaturer, 2 timers drift, Idle:(Uten bruk av speedstep)

HK: 60 Grader C

CPU: 63 Grader C Vifte: 7337 RPM, støyer mye!

HD: 43 Grader C

 

Temperaturer ved bruk av Rightmark CPU Clock Util:

HK: 69 Grader C

CPU: 66 Grader C Vifte: 3500-3924 RPM, stille til svak støy!

HD: 52 Grader C

 

Wi-FI:

Desverre trodde jeg at det funka med Intels eget minipci Wlan adapter. Jeg så for meg at man kunne få en Centrino løsning, men det går ikke - anntennen mangler. Aopen har sitt eget kort med tilhørende Antenne, noe jeg må skaffe meg asap!

 

RightMark Cpu Clock Utility

RM CCU har fått meg til virkelig å like MiniPC. Før RightMark støyet den veldig og jeg begynte å tvile på hvor smart denne maskinen egentlig var. Men nå, som rightmark endrer multiplier fra 6.0x til 13.0x i 1.0x trinn, etter hvor mye man belaster CPU'en, er støyen borte! Blir nok mer enn en MiniPC på meg ja!

 

SpeedSwitch XP

SpeedSwitch XP er kankje litt mindre avansert, men virker for meg å være mer stabil enn RMCC, som er nevnt over. Jeg bruker kun SpeedSwitch nå.

 

Benchmarks

Siden jeg kjører Windows 2K3 på den nå så er det ikke så mange Benchmarks som vill kjøre. Skal bytte til XP image igjen og teste videre i dagene som kommer.

 

Ja.. kommer tilbake med mer info etter som jeg finner. Om noen vet noe så vil jeg gjerne vite.. Hva er kjappeste CPU som støttes? Fikk råd av de jeg kjøpte den av å ikke kjøpe noe raskere cpu enn 740. Hadde vært fett om den klarte en noe kjappere CPU!

 

--LKR--

 

Edit: Rettet noen skrivefeil, la til litt info.

Edit2: Rettet enda flere skrivefeil, ingen øvrige endringer.

Edit3: Skrev om litt, la til litt formatering og info om RM CCR!

Edit4: La til teksten om Speedswitch

Endret av larskrru
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er nok min post du så, der jeg hadde et par spørsmål om maskinen.

 

Mtp trådløst-kort så var det mistanken min. Dårlig gjort av Aopen å gå den veien, og kreve kjøp av DERES løsning. Hadde de bare levert med antenne i boksen, så kunne man selv velge. Jeg skal ha A/B/G-løsning, noe Aopen ikke har.

 

Hva med lyd? Jeg ser at det er 1xlydutgang. Chipsettet skal støtte surround, men er dette implementert? Kan man stille dette med driver eller i BIOS, eller er det kun stereo?

 

På Aopen sine sider finner man MP915-C ved å søke etter MP915. Lenken fungerer derimot ikke. :| Interessant at utgaven da heter MP915-B.

Endret av joebush
Lenke til kommentar

Spook: Jeg er enig, synes det er mystisk at jeg ikke er like heldig med XP. Er igrunn litt på leting etter noe som kunne fått den vifta til å roe seg litt i perioder. Skulle gjerne fått CPU'en til å kjørt ned hastigheten sin når maskinen står "idle". Sånn den er nå er den varm og bråkete synes jeg.. Går kanskje ann å finne noe hos Aopen senere. Virker som om denne maskinen er strengt hemmelig foreløpig..

 

Joebush: Heisann! Så tråden din også, sorry at jeg ikke postet i den, ellers så er det jo bla en eldre nyhetstråd også synes jeg at jeg så den nevnt et annet sted her og.

 

Jeg er også litt tillhenger av løsninger som har støtte for alle WiFi båndene og standardene. Skulle jo tro at det måtte kunne gå ann å mekke noe selv? Finnes div. antennekits til Aopen barebone laptop'ene, hvordan ser de ut? Kunne noe av de tingene der tilpasses? Som du sier så burde de absolutt ha laget en antenne i lokket, men de har faktisk en sånn antenne som står ut i det lille hullet øverst, midt på, bak. Ser ut som antennen på et av de tidllige trådløsrouterne/AP'ene, før de fleste fikk de nye lange og kraftige antennene. Litt fjernt egentlig..

 

Ang ditt spørsmål om surround: Det er kun mic (rosa) og speaker (grønn) kontakt bak. Ikke noe spdif eller noe som helst.. så det kan da neppe være noe surround å få her? Chipsettet har jo engentlig støtte for AC97 HD lyd tingene til Intel, men.. jeg får ikke det til å funke. Eneste som får det "integrete lydkortet" til å funke her hos meg er gode gamle AC97 kodek'en til Realtek og den er ikke akkurat spesielt spennende.

 

Jeg synes det er veldig interessant at du fant noe på Aopen.. jeg har ikke funnet en død lenke en gang. Kanskje det er navnet på modellen med antenne? Ren spekulasjon fra min side..

 

Oppdatering: Lastet ned RightMark CPU Clock Utility og det gjorde susen med varmen og støyen.

Endret av larskrru
Lenke til kommentar

Ja, skjønte at antenna var av den typen. Noe fra bærbar vil nok ikke hjelpe, hvis ikke de er slik at antenna i skjermen kobles til en liten kabel med RP-SMA kobling som så kobles til de små dipol koblingene (glemte hva typen heter). Eneste mulighet så langt er at man kjøper det kortet med antenna fo å så kjøpe et annet kort i tillegg. Da regner jeg med at man kan bruke antenna på andre kortet. Må vel bruke samme kobling, for ellers har Aopen tryna skikkelig på dette punktet.

 

PSData ga inntrykk av at det kanskje senere skulle kunne kjøpes antenna separat, men det var kanskje bare spekulasjoner.

Lenke til kommentar

Topp sak! Flott at du tok deg tid til å skrive ned dette. Jeg har ventet på denne SFF'en. Det jeg lurer på er hvordan den vil fungerer med Photoshop... Jeg er egentlig Macmann, men alternativet er en Mac mini og den er gudsjammerlig treg i forhold til alt annet. Det er vel 1GB med minne som er maks på denne også?

Lenke til kommentar

Takk Swanky, hyggelig at du likte posten min. Tja? Chipsettet klarer vel egentlig 4GB tror jeg.. men så har man bare en slot, og jeg vet ikke om det er noe begrensing pr slot?!? Noen som har en laptop med bare en slot og samme chipset som har noen specs?

 

Jeg skulle ønske og tro at det gikk på 2GB, men det er ingen som kan svare meg på det. Og min man hos Aopen, Herr Sol, gidder ikke å svare på e-posten min. Må få meg ny kontakt på neste CeBIT.

Endret av larskrru
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Heisann dere

 

Har akkurat satt opp denne maskinen med 2.0Ghz Centrino M760, brukte articsilver thermal compund og selv uten Right Mark går vifta på 3500rpm og cpu temp coaster rundt 60 grader. Tilnærmet støyfri maskin, i allefall så lenge den holder seg på 790Mhz :D

 

Har dog problemer med å boote maskinen med DVI, så snart monitoren skal ut av VGA så blir skjermen svart?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...