Gå til innhold

Anbefaling av PC-høyttalere - Best til musikk


Anbefalte innlegg

Skal kjøpe meg høyttalere, og er fint om de er greie på alle områder, men på musikk så bør de helst skille seg ut. Har sett for meg dette settet:

 

Logitech Z-2300

 

Prisen skal vel helst ligge rundt på det området der. Kan jeg få noen meninger angående det settet, eventuelt andre sett som er mer overlegne?

Har også tittet på dette:

 

Logitech X-530

 

Der får jeg jo noen flere satelitter, men blir dette settet små pirk i forhold til Z-2300 som blant annet er THX-sertifisert? Også har jeg hørt noe om at skal man kjøpe høyttalere til musikk, så anbefales 2.1 kontra 5.1, iallefall når det er snakk om de lavere prisklasser?

 

Takker for all hjelp and attention! :!:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Grunnen til 2.1 anbefales over 5.1 generelt, og spesielt for de lavere prisklassene er jo at man ikke kan "få mer for mindre". Alltså, et 2.1 sett til 1000,- vil, med veldig få untak, alltid være bedre enn ett 5.1 sett til samme pris.

 

Når det er sakt så betyr ikke det at alle 5.1 sett er ræv i forhold til 2.1 sett, men man må litt høyere opp i pris for å få samme "kvalitet". Nå er det jo ett ganske omdiskutert emne dette med lyd... selv har jeg ikke for store problemer med pc-speakers, men jeg hører helt klart forskjell på de, og jeg er ikke fornøyd med lyden med mindre jeg er hjemme og pc'en er kobbla til Denon AVR'en min, men da er vi jo i en heeelt annen prisklasse.

 

Uansett, av de to du har listet opp, er jeg ganske overbevist om at Z-2300 gir bedre kvalitet på musikk enn x-530, men jeg har ikke hørt noen av de selv, så hvor stor forskjellen er kan jeg ikke si noe om.

Derimot er Google din beste venn, og et søk som "Logitech Z-2300 review" gir en review fra Tom's Hardware guide som en av de første treffene.

Tom's HW review

 

Ifølge denne testen så er dette et meget bra 2.1 sett... men nå så jeg ikke på datoen på testen..

 

lykke til og happy shopping

Endret av Dargar
Lenke til kommentar

Kjøp av pc høytalere for musikk er jo et særskilt vanskelig valg, da høytalerene som oftest ikke er gjort for høre primært på musikk men, kanskje primært spill og muligens film, nå har jeg ingen erfaring med Logitech sine høytalere for uten review's som man har lest litt her og der, og mange sier dem er ok til spill og film, og noen til og med sier enkelte av deres høytalere egner seg bra for musikk også, jeg selv har i stua Creative sitt Megaworks 7.1 system s750, som er likt med creative sitt Megaworks THX 250 2.1 system - med unntak av at jeg har flere høytalere leke med - til musikk vil jeg ikke anbefale disse høytalerne, men om du skulle se film og spille ville jeg varmt anbefalt disse, tror det er vanskelig slå dette på pc-speaker markedet til den bruk. Da de trykker bra på både bass og diskantdelen uten at diskanten blir for dominerende - men som de fleste reviews sier er bassen for kraftig til musikk og man har lyst til (nesten) skru bassen lavere enn hva som er mulig og hva jeg savner er en bredde i mellomtone området som er simpelten borte - rock/metal, nu metal etc og klassisk - duger dem ikke til, men til listepop og dance/trance og hva musikkstilene ikke?! heter for tiden vil det duge i massevis, men for meg er ikke det hva jeg lytter primært på.

 

Nå er det jo slik at jeg HAR lest reviews av akkurat mine høytalere som priser dem opp i skyene også til musikk - og enkelte vil ha det til at dem er 'way better' til alt enn hva Logitech sine presterer, men smaken er jo som kjent - som baken -- delt ;P

 

Skulle jeg kjøpt pc-høytalere for lytte på musikk skulle jeg av 'gammel vane' og som gammel hengiven fan av Altec Lansing sine produkter sett på nettopp dem først!

 

Håper du finner noe som låter ok. :)

 

PS. Jeg bruker mine høytalere primært til film - derfor valget.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...