Gå til innhold

Innstalere windows på nytt


Anbefalte innlegg

Hei. Det har det siste året hopet seg opp mye "dritt" på pc'en min, og har fått høre at det beste er å slette ALT, og innstalere windows på nytt, tror det kalltes formatering. Hvordan går du frem for å gjøre dette? Jeg har en viss peiling, men er ikke helt sikker :hmm:

 

Er det noen som gidder å ta seg tid til å forklare nøyaktig hvordan man gjør dette?

 

På forhånd takk :w00t:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei. Det har det siste året hopet seg opp mye "dritt" på pc'en min, og har fått høre at det beste er å slette ALT, og innstalere windows på nytt, tror det kalltes formatering. Hvordan går du frem for å gjøre dette? Jeg har en viss peiling, men er ikke helt sikker :hmm:

 

Er det noen som gidder å ta seg tid til å forklare nøyaktig hvordan man gjør dette?

 

På forhånd takk  :w00t:

5076420[/snapback]

 

Det er vel så enkelt som å legge Windows-cd i cdrom'n og restart pc'n. Du vil da få spørsmål om du vil boote fra cd, da er det bare å trykke hvilke som helt tast og lasting av nødvendige drivere begynner.

 

Etter det så er alt nøye forklart, bare husk at du skal installere på nytt, og ikke reparere eksisterende installasjon.

 

EDIT: Jeg vet ikke hvorvidt harddisken din er delt opp i flere partisjoner, hvis det er flere bare husk å velge rett partisjon for installasjon av windows. Så du unngår å slette filer du skal ha.

Endret av IRRupt
Lenke til kommentar

Vis ikke dette går helt etter planen så er dette mitt råd:

 

1. Restart pcen

 

2. trykk Delete på skjermen der han viser hardiskene dine osv(Skjønner du ikke helt dette så trykk Delete mange ganger med en gang du starter pcen til en blå skjerm kommer opp)

 

3. Da har du kommet inn i BIOS, her er menyene annerledes avhengi av hvilket hovedkort du har så let deg fram til noe som heter: FIRST BOOT DEVICE.

sett denne på CDROM og trykk F10 for og Lagre instillingene dine.

 

4. Så setter du i Windows cdrom og restarter pcen

 

5. Da vil menyen komme opp. Denne er enkel så følg bare instruksjonene.

 

6. Som sakt, Husk og velg at du skal slette alt.

 

7. Etter dette er gjort installeres Windows på nytt og når den er ferdig er Windows Installert. Lykke til :)

Endret av db
Lenke til kommentar

Takker for svar. Greide den biten me å boote fra cd rom. Da kom det opp et blått vindu der det stod: Innstalasjon av windows xp. Da fikk jeg et alernativ der det stod : "trykk f2 for automatisert systemgjennoppretting" men etterhvert forsvant det alternativet, og det kom opp tre andre alternativer:

 

1. trykk ENTER for å innstalere windows xp

 

2. Hvis du vil reparere en xp-innstalasjon ved hjelp av gjennopprettingskonsollen, trykk E.

 

3. Avslutt

 

Hva skal jeg gjøre her? skal jeg velge Automatisert systemgjennoppretting?? :hmm:

Lenke til kommentar

ADVARSEL

 

Bare før du gjennomfører dette, hvis du velger full reformatering så husk at ALL data blir borte.

- epost

- internett favoritter

- innstillinger i programmer du har

 

Husk å ha anitvirus, Firewall, grafikk kort drivere klare offline så du kan få dette opp å stå uten å gå online. Da er du beskyttet for å hente ned resten.

 

Hvis du har tatt backup av alt du vil ta vare på...så kjør på!!

 

Prøv å trykk 1. Da tror jeg den vil spørre deg om å instalere i en ny mappe, eller formatere og legge inn alt på nytt.

 

AKIRA

Lenke til kommentar

Men en ting er viktig og huske.

Mange Antivirus programmer må på nettet for og bli aktivert,

Er ikke helt sikker på om de funker som 30 dagers free version hver gang du installerer de på nytt.

Forige gang jeg gjorde dette måtte jeg på nettet for og aktivere Antivirus programmet mitt...

Endret av db
Lenke til kommentar
Takker for svar. Greide den biten me å boote fra cd rom. Da kom det opp et blått vindu der det stod: Innstalasjon av windows xp. Da fikk jeg et alernativ der det stod : "trykk f2 for automatisert systemgjennoppretting" men etterhvert forsvant det alternativet, og det kom opp tre andre alternativer: 

 

1. trykk ENTER for å innstalere windows xp

 

2. Hvis du vil reparere en xp-innstalasjon ved hjelp av gjennopprettingskonsollen, trykk E.

 

3. Avslutt

 

Hva skal jeg gjøre her? skal jeg velge Automatisert systemgjennoppretting?? :hmm:

5076576[/snapback]

 

Nei du skal velge ny installasjon + formatering av den diskpartion du vil legge xp innpå. ( Dette hvis du ønsker en helt ny ren installasjon.)

 

Hvis du har en gammel xp uten servicepack husk følgende.

 

Laste ned servicepack1 + firewall + virusbeskyttelse. Alternativt servicepack2

 

Ikke kople til netværkskabel før du har lastet inn overnevte. USB2 støtte + stor harddisk størrelse støttes først etter installering av servicepack 1. / sp2

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...