Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Windows finner ikke cd-rom/brenner


Anbefalte innlegg

Skal prøve å forklare så godt jeg kan....

 

Hadde problemer med brenneren min her forleden. Ved oppstart (post) fant BIOS brenneren min ca. bare annenhver gang jeg boota. Til slutt røyk brenneren og jeg kjøpe meg ny. Har fungert fint... helt til nå. Holdt på å installere Half Life 2 og ca. midt i installasjonen, fikk jeg feilmelding om at den ikke klarte å finne ei .cab fil. Trodde kanskje det var riper på dvd'en, så jeg sjekka med en annen cd. Ooops, den klarte ikke lese den heller. Så, jeg rebooter og til min store skrekk ser jeg at BIOS ikke finner brenneren. Jeg rebooter igjen og denne gangen går det enda dårligere. Før "detecting IDE drives" står maskina ei stund og etter "detecting..." dukker opp skjer det absolutt ingenting. Javel, så jeg slår av strømmen og starter igjen. Det ser bra ut; den finner brenneren og Windows starter... dvs. den bruker sinnsykt lang tid. Åpner Explorer og ser at brenneren ikke er der! *sukk*

Brenneren står som master alene på secondary IDE controller.

 

Spørsmålet blir: noen som kan komme med noen gode pointere på hva dette kan være? Jeg vet at IDE kabelen som brenneren står på er noe gammel. Kan det være det? Eller kan det være at IDE kontrolleren er toast?

Si ifra hvis du trenger noe mer info.

 

Jeg tenkte jeg skulle prøve å nappe ut alle kabler på brenneren imorgen for å sjekke om ting starter som det skal da. Mulig jeg også ser om jeg finner en annen IDE kabel og prøver den. Men hvis noen mener de vet helt sikkert hva som er galt, så si ifra.

 

Takker og bukker!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Prøv clear CMOS. Hvis det ikke hjelper, så prøv med ny BIOS.

5075249[/snapback]

 

Har vært inne på tanken, men det ville vært rart om det var det. Dette har jo tross alt funka i lang tid da.

 

Men et spørsmål til. Jeg har en ledig SATA port på hovedkortet. Den andre bruker jeg til en av harddiskene mine.

Tenkte jeg kunne plugge brenneren på den. Nå har jeg prøvd det med brenneren satt til både master og slave, uten at det funker. Oppstart (post) tar superlang tid og får etterhvert "boot disk failure". Pc'en funker derimot helt flott når brenneren ikke er koblet til i det hele tatt. Noen tips? Kan jeg koble brenneren på SATA (jeg har overgangsplugg fra SATA til IDE)? Hva må jeg i såfall gjøre?

Lenke til kommentar
Prøv clear CMOS. Hvis det ikke hjelper, så prøv med ny BIOS.

5075249[/snapback]

 

Har vært inne på tanken, men det ville vært rart om det var det. Dette har jo tross alt funka i lang tid da.

 

Det samme skjedde med meg også, men på et nforce3 250 hk og det var en s-ata DVD-Brenner fra Plextor. Jeg tok en biosoppgradering og hovedkortet fant igjen DVD-Brenneren min.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...