Gå til innhold

Nikon sb-600 vs sb-800


Anbefalte innlegg

Har funnet ut at jeg trenger en ttl-kompitabel blitz og står mellom en av disse. I hovedsak tror jeg en sb-600 vil holde for meg, da den jo kan kjøres trådløst på D70... men hvilke andre finesser har sb-800 i tillegg til å være litt kraftigere og ha muligheten som master?

Kan forresten sb-800 brukes som slave?

Endret av Mikkle
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kan forresten sb-800 brukes som slave?
Hva mener du med slave? Alle i-TTL blitzene kan styres trådløst og D70 kan styre opp til 4 i-TTL blitzer samtidig.

 

SB-600 vil holde meget bra til enkel bruk, men er du mer avansert så kansje du vil trenge noen av tingene som SB-800 har ekstra.

 

Her er tabeller over forskjellene:

http://www.kenrockwell.com/nikon/sb600vs800.htm

Lenke til kommentar

Jeg var i samme dillemma i våres.

 

Min sønn skulle konfirmeres og kinosalen var stedet for den borgelige konfirmasjonen.

 

Jeg sendte spørsmålet til forsamlingen her og på foto.no og fikk følgende svar!

 

Vil anbefalt SB800 kontra SB600 i store lokaler og kan bare gi denne anbefalingen videre, det er ikke ofte du investerer i en blitz og hvorfor ikke legge i litt ekstra?

SB800 koster ca. kr. 1500,- mer og er verdt hver eneste krone.

 

Jeg er selvfølgelig enig da jeg fikk tak i SB800 til 2,5k brukt men svært lite.

 

Mitt råd er!

Har du råd til SB800 gå for den hvis ikke gå for SB600.

:) Per

Lenke til kommentar

en ting jeg tenkte på var at når jeg etterhvert oppgraderer fra D70 risikerer (kommer selvfølgelig an på hvilket kamera jeg oppgraderer til) jeg jo å miste den gode master funksjonen (trådløse blitzstyringen) i kameraet. Denne har jeg hittil benyttet meg flittig av til macro foto med et lånt sb-600..

...derfor tekte jeg at ved en sb-800 vil jeg alltid ha denne funksjonen...

..men med bare et sb-800 og ingen andre blitzer samt et kamera uten D70's brilliante blitzstyring vil jo ikke dette hjelpe mye uten enda en blitz...

Endret av Mikkle
Lenke til kommentar
en ting jeg tenkte på var at når jeg etterhvert oppgraderer fra D70 risikerer (kommer selvfølgelig an på hvilket kamera jeg oppgraderer til) jeg jo å miste den gode master funksjonen (trådløse blitzstyringen) i kameraet. Denne har jeg hittil benyttet meg flittig av til macro foto med et lånt sb-600..

...derfor tekte jeg at ved en sb-800 vil jeg alltid ha denne funksjonen...

..men med bare et sb-800 og ingen andre blitzer samt et kamera uten D70's brilliante blitzstyring vil jo ikke dette hjelpe mye uten enda en blitz...

5074290[/snapback]

 

Jeg er litt på tynn is når det gjelder forskjell på funskjonene på SB600 kontra SB800. Jeg ikke har satt meg noe særlig inn det og sammenlignet de på noen annen måte enn blitzstyrke. Blitzstyringen som er på D70(s) og (D2H mener jeg det er), vil nok også bli brukt på fremtidige kameraer som f.eks. D200 Jeg tror nok at SB600 holder lenge for de fleste.

Jeg var heldig og fikk tak i min SB800 pent brukt for kr. 2500,- da var prisforskjellen så liten at det ikke var noe å lure på.

 

:) Per

Endret av perah
Lenke til kommentar

Jeg pratet med en fyr på Stavanger foto om det der på Lørdag. Han fortalte at han visste om mange som hadde kjøpt 600 og angret på at de ikke kjøpte 800 når de først klinte til.

 

Hvilket angår funksjoner vet jeg ikke, men sånnsett tror jeg 600 holder for de fleste, men når man begynner med større rom mente han at 800 var verdt pengene.

Lenke til kommentar

Skal ikke beskylde noen for løgn her, men han vil jo så klart selge SB-800 fremfor SB-600. Pr. dags dato har ingen kunder kommet til meg og sagt de angrer på at de ikke kjøpte SB-800 fremfor SB-600. Og jeg prøver heller ikke å lure kunder til å tro det motsatte. Men jeg forsøker å finne ut hva kundens behov er. Store lokaler krever SB-800. SB-600 klarer fint større rom uten problemer.

Endret av Afseth
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Har selv SB-600 og er meget fornøyd! Jeg fikk min til 1999 på stavanger foto for ca. et år siden og har enda ikke angret på kjøpet. Den eneste ulempen jeg har lagt merke til er at jeg ikke kan ta så mange seriebilder før blitzen blir "tømmes". På sb-800 har du jo en ekstra batteripakke som løser litt av dette problemet.

 

De pengene du sparer ved å kjøpe sb-600 kan du jo bruke på god optikk eller filtre.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Når dere snakker om trådløs blits, snakker dere da om slave, slik at kamera eller andre blitser må blitse for å utløse en annen, eller om å sende et signal som utløser blitsen? Med signal mener jeg noe IR lignende greier.

 

Har en SB-800 som jeg låner. Jeg vil anbefale å kjøpe den. Man vil alltid strebe etter å få det beste. Tar man det beste med en gang slipper man å bruke penger på middelmådige ting før du til slutt må ha det beste uansett.

Lenke til kommentar
Når dere snakker om trådløs blits, snakker dere da om slave, slik at kamera eller andre blitser må blitse for å utløse en annen
Blitzsystemet til Nikon er laget sånn at man kan kontrollere blitzer trådløst ved hjelp av lysblink fra en masterblitz. Fra kameraet kan man trådløst styre opp til 4 uavhengige blitzer. SB-800 kan styre andre blitzer, mens SB-600 kan bare være slave.
Lenke til kommentar
Blitzsystemet til Nikon er laget sånn at man kan kontrollere blitzer trådløst ved hjelp av lysblink fra en masterblitz. Fra kameraet kan man trådløst styre opp til 4 uavhengige blitzer. SB-800 kan styre andre blitzer, mens SB-600 kan bare være slave.

5268074[/snapback]

Bare for å pirke litt så kan man kontrollere opp til 4 uavhengige grupper av biltzer, men potensielt mange blitzer i hver gruppe. Dette er med SB-800 som master på kameraet, mens den innebygde blitzen til D70 kan kontrollere 1 gruppe, og D200 3 grupper

Lenke til kommentar
Altså det finnes ingen blitz som fyres av uten at det er en masterblits? Burde jo gå ann å lage no ordentlig trådløst system.

5270466[/snapback]

Det finnes radiotriggere, men så vidt jeg vet ingen som støtter noen form for lysmåling eller eksponeringskontroll fra kameraet. Fordelen med Nikons iTTL-system er jo at en kompatibel fjernstyrt blitz vil oppføre seg på samme måten som om den sto på kameraet.

 

Dessuten er slike systemer gjerne kostbare, mens Nikons "Creative Lighting System" er integrert i D70 og D200 uten merkostnader. Det er forøvrig verdt å merke seg at "triggerflashet" til den integrerte D70-blitzen er så svakt at det i praksis ikke bidrar til lyssettingen*. På SB-800 (og D200?) kan du velge om masterblitzen i tillegg skal lyssette som normalt.

 

 

*ved bruk av iTTL, med manuell blitz og manuelle slaver kan du gjøre hva du vil

Lenke til kommentar
Altså det finnes ingen blitz som fyres av uten at det er en masterblits? Burde jo gå ann å lage no ordentlig trådløst system.

5270466[/snapback]

 

Trenger du noe mer avansert enn SB800? og, hva er galt med ittl styringen?

 

Jeg synes denne styringen er helt genial og fungerer utmerket.

 

ellers er jeg helt enig med deg i anbefalingen av SB800.

 

:) Per

Lenke til kommentar
hvordan er det med sb-800 og macrofotografering... har den noen nærgrense og vil man kunne fotografere med 1:1 macro på sigma 150mm med en nærgrense på ca 40 cm??

5276425[/snapback]

Uten at jeg har prøvd så vil jeg tro at linsen vil skygge for lyset fra en kameramontert blitz på denne avstanden. Blitzene har videre en en minste output, så for en gitt blender er det praktisk sett en nærgrense. En rask test kan tyde på at f/5.6 gir riktig eksponering på 33 cm og SB-800 på 1/128 styrke avfyrt direkte fra kameraet. I praksis vil du vel sikkert bruke blitzen trådløst ved macrofotografering, så noen nærgrense burde ikke være et faktisk problem.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...