Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Mål på "bandpass"-kasse?


Hologram

Anbefalte innlegg

Skal bygge kasse til et Poison Cyanid D12 bass element.

Eg har fått oppgitt at bassen passer best for 45L portet eller 30L lukket kasse, men eg har mest lyst til å bygge ein "Bandpass" kasse.. Kor store bør dei to romma vere då? Og kva bør måla på bassporten/portane vere?

Elementet er 300W RMS og 600W max viss den informasjonen er nødvendig...

Kassen skal byggast i 22mm sponplater.

 

Håper på gode svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg skulle tro at rommet bak elementet bør være 30L da dette er lukket.

og uten at jeg har noen som helst form for peiling synes jeg det høres logiskt ut om rommet forran elementet var på mellom 30-45L og med noe større port enn hva produsenten anbefaler til den portete kassa.

 

Nok en gang: har overhode ikke peiling.

Hva med å sende produsenten en mail, de vet som regel sånne ting mye bedre.

Lenke til kommentar
Eg har fått oppgitt at bassen passer best for 45L portet eller 30L lukket kasse, men eg har mest lyst til å bygge ein "Bandpass" kasse..

 

Hvorfor det? Produsenten anbefaler lukket eller bassrefleks. Med båndpass-kasse blir frekvensområdet veldig lite og bassen kan bli "bumete" og rumlete. Jeg ville brukt lukket kasse, uten tvil!!

Lenke til kommentar

hmm.. ok! ein kammerat har kjøpt ein ferdigbygd basskasse av typen båndpass så det er nok det som har sett seg litt fast..! Og ein annan kammerat som har byggd sjølv har byggd bassrefleks og når me høyrte på metall på dette annlegget høytest de t heilt ræva ut...

Så min konklusjon var då at båndpass var best til metall og rask bass...? er det hold i den konklusjonen?

Det vil jo vere absolutt enklast å bygge lukka kasse så dersom det er det som blir anbefalt kjem eg til å gjere det.. men det er litt viktig at det går an å spele metall på det! at det ikkje bare blir et trance og tekno anlegg...

Lenke til kommentar

Om du ikke har et godt forhold til T/S parametre og kassebygging så vil jeg på det sterkeste fraråde deg å begynne å sysle med båndpasskasser. Dette er meget krevende saker og en må også være sikker på at produsenten oppgir de faktiske parametrene for elementet.

 

Sjøl har jeg lukka kasse og spiller mye metal. Funker absolutt best.

Anbefaler å gå for lukka kasse, sjekk her for veiledning til en killerkasse ;)

Lenke til kommentar

har nå satt in gang med bygging av lukka kasse og den nermer seg ferdig. Takker for alle råd og guider i den forbindelse!

Men de var ein ting til eg lurte på; På elementet er det to terminalar. altså på begge sidene av magneten. Det kjem jo lyd om eg berre koblar til på eine sida så kva er dei andre til? Har det noko med samankobling av fleire element å gjere? eller har det noko å gjere med motstanden i elementet? 4Ohm vs 2 og 1 Ohm? Eg har ikkje peiling og det hadde vore greit å fått klarlagt det før eg skrur elementet inn i kassen....

Lenke til kommentar

Ikke umulig at det er dobbelt spole eller hva dem naa enn kaller det. Da er det tilkobling for Hoyre/venstre kanal. De kan ofte brukes i serie/parallell om du har en mono sub forsterker, avhengig av hva slags motstand du vil gi forsterkeren. Uten databladet er det litt vanskelig aa si hva som er best eller hva slags motstand du har. 2x2ohm eller 2x4ohm. Burde staa stempla bak paa elementet. Om du seriekobler 2x2ohm blir det 4, parallell blir det 1, 4ohm hver blir 8 i serie, 2 i parallell. Om jeg husker rett.

 

-

Per Christian

Endret av Flippo
Lenke til kommentar

Om du ikke vet hva noe er kan det lønne seg å spørre før du kobler til så du ikke risikerer å svi av ett eller annet...

Sjekk impedansen på suben. Er det dual 2 eller 4?

Er forsterkern stabil i 4, 2 eller 1 ohm slik du har tenkt å koble den?

Deretter tar du en titt her så blir du sikkert en smule klokere ;)

Lenke til kommentar

Impedansen på suben er dual 4Ohm har eg funne ut.

Og forsterkaren eg skal bruke er ein firekanals forsterkar på 4x150W RMS i 4Ohm. 4x400W max i 2Ohm. Brokobla 2x 800W i 4Ohm. Planen var å brokoble to av kanalane for suben og bruke dei to andre på 6x9arane i hattehylla.

 

Er eg heilt på gjordet viss eg kobler dei to kanalane eg hadde tenkt å brokoble på kvar sin terminal på elementet?

Ikke umulig at det er dobbelt spole eller hva dem naa enn kaller det. Da er det tilkobling for Hoyre/venstre kanal.

5099494[/snapback]

Er dette i så fall einaste måten å få 4Ohm på i og med at viss eg kobler dei to terminalane i serie eller i paralell vil eg henholdsvis få 8 eller 2 Ohm?

(nå spør eg før eg kobler... he he....)

 

Kva har egentlig impedansen å seie for lyden? med halv impedans vil man få høgare watt på grunn av Ohm's lov og alt det der, men kva har de å seie på oppførselen til elementet?

Lenke til kommentar
Skal bygge kasse til et Poison Cyanid D12 bass element.

Eg har fått oppgitt at bassen passer best for 45L portet eller 30L lukket kasse, men eg har mest lyst til å bygge ein "Bandpass" kasse.. Kor store bør dei to romma vere då? Og kva bør måla på bassporten/portane vere?

Elementet er 300W RMS og 600W max viss den informasjonen er nødvendig...

Kassen skal byggast i 22mm sponplater.

 

Håper på gode svar!

5070673[/snapback]

 

 

Har du fullstendig pm på ellemente så skal jeg få til noe.

Men ikke gjør som en sa: lukka del som anbefalt lukka kasse, og den porta siden som en anbefalt porta kasse, må si at du ikke kan bomme mer ved å gjøre det.

 

Skal dette i bil? så må du tune mellom 30 - 50Hz med mage fra 35 til 45Hz. Litt avhengi av bil, siden du må vite hvilken frekvens som bilen øker og hvor mye.

 

Så jeg ser for meg 30 - 40T kalkuleringer for å få til dette, + 2 bom bygginger og masse justering av port på den 3 kassa før en kommer i mål. Så sant du ikke kjører en Ford Sierra.

 

Bygg heller en lukka kasse på 30L. Eller 45L porta kasse Hvilken port diam. og lengde er anbefalt? om du må spille høyest mulig.

Lenke til kommentar
Skal bygge kasse til et Poison Cyanid D12 bass element.

Eg har fått oppgitt at bassen passer best for 45L portet eller 30L lukket kasse, men eg har mest lyst til å bygge ein "Bandpass" kasse.. Kor store bør dei to romma vere då? Og kva bør måla på bassporten/portane vere?

Elementet er 300W RMS og 600W max viss den informasjonen er nødvendig...

Kassen skal byggast i 22mm sponplater.

 

Håper på gode svar!

5070673[/snapback]

Lenke til kommentar

Takker for alle svar! har nå byggd ein 30L lukka kasse og er svært nøgd med den. Har kobla til og kjørt med det eit par dagar og alt ser ut til å fungere fint! Speler fint metall så eg er godt fornogd med resultatet! Takker for alle råd og guider de har komme med! dei har vore til stor hjelp!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...