Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Å finne bussruter og slikt


co2

Anbefalte innlegg

For å være ærlig så bruker jeg så og si aldri buss, og nesten ikke tog for den del heller. Så jeg bare lurte på med hvordan det er.

 

Sett at jeg skal ta en buss fra A til B, buss 1 kjører i 20km..neida :p men altså, ruten heter feks X30. Det står 2 forskjellige ruter(gatenavn/plasser) på skjemaene, men ikke noe annet. Står bare X30 og noe under og på andre siden det samme, bare en annen rute.

 

Hvordan ser på jeg på bussen om hvilken rute den går? -Står det X30 og noe til eller, er helt forvirra på det.

 

Trenger igrunn svar ikveld :blush:

Endret av co2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ok. Fant bussrutene jeg skulle ha. De heter 4a, 4b, 11(alle går samme plass)

 

Så står det dette på bussen da?

5069100[/snapback]

 

Så du skal til sykehuset?

Eneste disse 3 har til felles

 

4A  Rosenli - sentrum - Rv44- Sykehuset - Saxemarka - Tjensvoll - Madlakr.

4B  Rosenli - sentrum - Rv44 - Sykehuset - Saxemarka - Madlamark - Madlakr.

11  Sentrum - Våland øst - Sykehuset - Åsen - Hinna

 

andre valg du har er jo X30, X40, X50, X60

Disse går ikke like ofte da :)

 

X30  Hundvåg/Midjord - sentrum - Rv44 - Sykehuset - E39 - Forus

X40  Stavanger - Sykehuset - E39 - Forus - Varatun - Sandved - Ganddal - Hove

X50  Stavanger - Rv44 - Sykehuset - E39 - Kjelsberg ring - Sola

X60  Stavanger - Rv44 - Sykehuset - Universitetet - E39 - Stangeland - Sandnes

Endret av AssKicR
Lenke til kommentar
Ah, avslørt! Vel, skal egentlig ikke der, men i nærheten.

 

Men ok. Så når bussen kommer til bussholdplassen. Det som står på bussen, vil det da være den plassen den skal til etter denne holdeplassen?

5069209[/snapback]

 

Bare se etter nummer du.. Det står på siden og forran. Har du aldri tatt buss før :p

 

På siden står nummeret

Forran står nummert + litt om hvor den kjører

 

Eksempel: På 11 står det. "11. Stavanger - [+] SUS - Hinna" eller "11. Hinna - [+] SUS - Stavanger". Kommer ann på ka vei an kjøre :D

Endret av AssKicR
Lenke til kommentar
Ah, avslørt! Vel, skal egentlig ikke der, men i nærheten.

 

Men ok. Så når bussen kommer til bussholdplassen. Det som står på bussen, vil det da være den plassen den skal til etter denne holdeplassen?

5069209[/snapback]

 

11 Ingenmansland, der Ingenmansland er endestoppet. (Skifter ikke for hvert stopp)

 

-Jar

Endret av Jarek
Lenke til kommentar
  • 5 år senere...

Buss til Hinna, 11 februar 2011

Fredag 11.februar så tok jeg buss 27 til jernbanen, men akkurat den dagen som kom bussen nesten 10 minutter for sent til byen slik at jeg ikke rakk videre buss til Hinna før kl 07.40 fra jernbanen (vanligvis så rekker jeg 7.25 bussen fra jernbanen). Buss nr 3 fra jernbanen til Hinna gikk presis, men jeg rakk ikke å være på jobb til 08.00 som planen var. Dette betyr at jeg må for å være sikker å komme på presis på jobb ta buss 27 kl 06.42 fra Stokka. Dette er omtrent 1,5 timer fra jeg går ut døren hjemme til jeg er på jobb. Er dette akseptablet?

 

MEØ

Lenke til kommentar

Buss til Hinna, 11 februar 2011

Fredag 11.februar så tok jeg buss 27 til jernbanen, men akkurat den dagen som kom bussen nesten 10 minutter for sent til byen slik at jeg ikke rakk videre buss til Hinna før kl 07.40 fra jernbanen (vanligvis så rekker jeg 7.25 bussen fra jernbanen). Buss nr 3 fra jernbanen til Hinna gikk presis, men jeg rakk ikke å være på jobb til 08.00 som planen var. Dette betyr at jeg må for å være sikker å komme på presis på jobb ta buss 27 kl 06.42 fra Stokka. Dette er omtrent 1,5 timer fra jeg går ut døren hjemme til jeg er på jobb. Er dette akseptablet?

 

MEØ

Om det er aksetabelt avhenger jo av hvor langt det er til jobben. Bor du på Notodden å jobber i oslo, vil jeg si at 1 time og 15 minutter er aksetabelt. Bor du 2 km unna jobb, ville jeg nok vurdert å gått istede. At bussene er forsinka i rush-tida er ganske normalt. Min erfaring som buss-sjåfør, sier at det mellom 7 og 9 og 13 og 17, så er rushtid + alle skolebussene, og det er behov for ekstra mange busser. Resten av dagen trengs det nesten ikke busser. Så for å få tilstreklig med busser, kutter buss-selskapa ned rutene fra feks 30 til 25 minutter i rush-tida slik at hver buss får 10 minutter ekstra kapasitet i timen, og dermed kan man spare busser og årsverk. Detta fører selvsagt til forsinkelser da man i rush-tida helst burda hatt 40 minutter på ei 30-minutters rute pga alle folka og all trafikken. Ei rute som tar 30 minutter er ca 10 km med vanlig lokalbuss.

 

Kan jo forøvrig legga til at en godt brukt måte å spare penger på i tillegg, er å kutte ned rute-tidene for å spare timer. Fjerner man 5 minutter fra hver rute og et selskap har 200 ruter som går en dag, sparer man neste 17 timer hver dag = 3-4 årsverk = 2.000.000 kr i året, som er en del penger. Slik kan man holde på mens trafikksikkerheten minsker og forsinkelsene øker i samme tempo.

Endret av BECMST
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...