Gå til innhold

Timings. Mere enn bare CAS?


Kenneth Solfjeld

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det jeg lurer på er: Skal man bare konsentrere seg om Tcl (CAS)-Trcd-Trp-Tras?

Det virker som det er disse timingsene som er viktigst, men hvordan beregner man Trc og Trfc?

Har OCZ 2048MB dual Channel Platinum Edition som skal kjøre på 2-3-2-5, men i tillegg til det har man Trc-Trfc-Trwt-Twr og 1T/2T memory timing.. Hvordan går man fram?

5063838[/snapback]

De første timingsene du nevner, handler i hovedsak om hva selve brikkene klarer, men kan også variere litt med hvilken plattform de brukes på. Verdiene tRAS, tRC og tRCD skal baseres på de øvrige verdiene (CAS, tRP og tRCD).

 

tRAS = CAS + tRCD + 2, mens tRC = tRAS + tRP. tRFC bør ofte være 4 over tRC.

(CAS 2,5 rundes av til 3)

 

Jeg kjører f.eks. 2-2-2-6-8-12-1T med 2x512MB BH-5 på AMD64.

 

Command rate (1T/2T) er en kontroller-timing, som hovedsaklig påvirkes av det totale antallet banker (sider) kontrolleren må forholde seg til. 1T fungerer ikke med noe mer enn to dobbeltsidige brikker (2x512MB eller 2x1GB).

Endret av Bob Ibsen
Lenke til kommentar
jeg har intel-system, i Bios så kan jeg velge melom Auto, 6:5 og 1:1 hva er best av de? eller hva er lurest å sette på?

5075169[/snapback]

Dette høres ut som "FSB:DRAM ratio" elns, og er en brøk som kan benyttes for å justere minneklokken. 1:1 betyr at minnet alltid følger FSB-klokken (synkront), på 6:5 vil minnet kjøre litt langsommere. Synkront er som regel det beste, fordi kontroller og minne kommuniserer mest effektivt på denne innstillingen. Hvis du skal overklokke, og minnet begrenser deg, kan du tjene på å sette 6:5 (og fortsette klokking av FSB).

Lenke til kommentar

Nå har jeg sendt tilbake OCZ brikkene fordi en av dem var defekt. Til jeg får nye står de gamle Crucial 2X512MB PC3200 value brikkene i maskinen. Her er hvordan instillingene ser ut når de kjører på 400MHz:

 

CAS# latency (Tcl) 2,5

Min RAS# active time (Tras) 7T

RAS# to CAS# delay (Trcd) 3T

Row precharge time (Trp) 3T

Row cycle time (Trc) 20T

Row refresh cyc time (Trfc) 22T

Read to write time (Trwt) 4T

Write recovery time (Twr) 2T

 

Jeg har selv satt verdiene 2,5-3-3-7 siden det er hva fabrikanten har oppgitt til å være timingen ved PC3200 hastighet. Jeg tipper at Trc og Trfc verdiene uriktige?

Lenke til kommentar

*bump* Har nå vært å stilt litt på biosen.

Oppsettet er som følger:

 

CAS (Tlc) 2,5

Tras 7T

Trcd 3T

Trp 3T

Trc 10T

Trfc 14T

Trwt 4T

Twr 2T

 

Maskinen går enda, så jeg regner med at mine justeringer ikke har skadet noen komponenter. Så hvordan ser det ut i forhold til den forrige?

*edit* Dessuten tok jeg å satte 1T/2T memory timing til 1T, fikk en ganske merkbar ytelsesøkning! Fortsatt går maskinen stabilt. Er det noen tester som kan anbefales til å sjekke stabiliteten på minnet?

Endret av Vultur Gryphus
Lenke til kommentar
jeg har intel-system, i Bios så kan jeg velge melom Auto, 6:5 og 1:1 hva er best av de? eller hva er lurest å sette på?

5075169[/snapback]

Dette høres ut som "FSB:DRAM ratio" elns, og er en brøk som kan benyttes for å justere minneklokken. 1:1 betyr at minnet alltid følger FSB-klokken (synkront), på 6:5 vil minnet kjøre litt langsommere. Synkront er som regel det beste, fordi kontroller og minne kommuniserer mest effektivt på denne innstillingen. Hvis du skal overklokke, og minnet begrenser deg, kan du tjene på å sette 6:5 (og fortsette klokking av FSB).

5075618[/snapback]

 

Takker Bob, har alltid lurt på det :thumbup:

Endret av Fluesopp
Lenke til kommentar

Vultur Gryphus: Beklager for sent svar, men jeg er ikke noen aktiv forumbruker for tiden...

 

Generelt kan man si at timingsene tRAS, tRC og tRFC ikke er direkte gale hvis de er høye nok. Men de kan i noen tilfeller bli for lave, med stabilitetsproblemer som resultat. Jeg har eksperimentert litt med høye og lave tall, uten å merke noen nevneverdig forskjell. Det betyr nok at disse innstillingene er fleksible på A64-plattformen, dvs at gale verdier kan overstyres eller tilpasses on-the-fly (kan variere mellom BIOSer). Men skal man følge formlene slavisk, ville det blitt slik med de verdiene du bruker på de "vanlige" timingene:

 

2,5-3-3-8-11-15-1T

 

Øvrige timings, som f.eks. tWR, tRW, og turnaround-intervaller tror jeg ikke krever tilpasning av andre timings. I så fall kan altså de fleste trygt justeres individuelt uten at de påvirker øvrige settings.

 

memtest86 er glimrende for minnetesting, særlig test 5, 6 og 8. Programmet har feiltelling, som gjør testingen veldig nyansert. Man ser umiddelbart om de siste endringene gikk i riktig retning. Ellers er SuperPi 32M hva jeg regner som det ultimate for stabilitetstesting av RAM, og kan brukes etter at brikkene blir memtest-stabile.

Lenke til kommentar
Bob Ibsen Postet 29/10-2005 : 11:07

tRAS = CAS + tRCD + 2, mens tRC = tRAS + tRP. tRFC bør ofte være 4 over tRC.

(CAS 2,5 rundes av til 3)

Dette var veldig interessant Ibsen.(som vanlig fra deg ;) )

Har hatt en mistanke om at det må være et eller annet optimalt forhold mellom disse timingsene, men ikke sett noe håndfast før nå.

 

En liten ting vedrørende memtest86, du nevner at spesielt test 5, 6 og 8 er bra.

I den memtest jeg bruker kan jeg ikke se at det finnes annet en innstillig for hvor mye minne som skal testes. Finnes det flere versjoner av memtest86?

Lenke til kommentar
Dette var veldig interessant Ibsen.(som vanlig fra deg ;) )

Har hatt en mistanke om at det må være et eller annet optimalt forhold mellom disse timingsene, men ikke sett noe håndfast før nå.

 

En liten ting vedrørende memtest86, du nevner at spesielt test  5, 6 og 8 er bra.

I den memtest jeg bruker kan jeg ikke se at det finnes annet en innstillig for hvor mye minne som skal testes. Finnes det flere versjoner av memtest86?

5105059[/snapback]

Takk for det :)

 

Formlene er vel å merke ikke altoppslukende, dvs at enkelte BIOSer kan operere med f.eks. automatisk overstyring av gale verdier (en usynlig maksimumsverdi). tRAS 0 er det jo noen som mener at de tjener på. For i865/i875 har jeg funnet to verdier for tRAS, men aldri sett annet enn minimumsverdien i BIOS. Maksverdien (funnet vha tweakeprogram) var veldig høy, uten at jeg husker tallet eksakt. Disse tingene tyder jo på at det er en viss fleksibilitet inne i bildet, men ved bruk av formlene har jeg ihvertfall ikke opplevd problemer på de plattformer jeg har brukt. Eneste forbehold er med tanke på tRFC, som egentlig bare skal behøve å være 2 over tRC (det fungerer perfekt på nForce2). Dette ser ikke ut til å bli stabilt ihvertfall på overklokkede AMD64-systemer. Å bruke tRFC 4 hakk høyere er det laveste tallet jeg har god erfaring med, men forskjellen mellom f.eks. 12 og 24 tRFC synes mikroskopisk. Minnesettings er igjen blitt en jungel i disse AMD64-tider, hvor det beste uansett er å eksperimentere mye :hm:

 

Memtest86 finnes i flere utgaver ja. OCZ har også utgitt en versjon, med justerbare timings on-the-fly (mulig at flere har det). I den som jeg bruker, trykker jeg C, og får frem en meny med alternativer fra 1 til 9. Blant annet for valg av test, feiltellings-modus, timings, størrelse, osv. Grunnen for at jeg foreslo de spesielle testene, er at jeg anser dem som spesielt effektive til å avsløre feil.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...