Gå til innhold

forslag til P2P prog i linux?


Anbefalte innlegg

For spørsmål om P2P prog, se side 7, lenger ned.

 

hvordan gjør jeg dette? denne koden funka ikke, sikkert fordi det jeg har merket rødt er galt.

 

sudo mount -t ntfs /dev/hda1 /home/bruker/mappe -o umask=0000,ro

 

jeg har partisjonene C og D som er NTFS, og linux ligger på en ReiserFS partisjon.

 

og en ting til: jeg har foreløpig ikke internett under linux siden jeg bruker trådløst. Jeg må enten ha en driver til Dell Truemobile 1180 USB adapter som er laget for linux eller en annen måte å kjøre denne cd'en på.

Endret av hockey500
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

/etc/fstab:

 

# /etc/fstab: static file system information.

#

# <file system> <mount point> <type> <options> <dump> <pass>

proc /proc proc defaults 0 0

/dev/hda6 / reiserfs notail 0 1

/dev/hda1 /media/hda1 vfat defaults 0 0

/dev/hda2 /media/hda2 ntfs defaults 0 0

/dev/hda5 /media/hda5 ntfs defaults 0 0

/dev/hdc /media/cdrom0 udf,iso9660 user,noauto 0 0

 

 

sånn ca. hvertfall :p tror formateringen av dokumentet nå ble ganske fucka opp

Lenke til kommentar
/etc/fstab:

 

# /etc/fstab: static file system information.

#

# <file system> <mount point>  <type>  <options>      <dump>  <pass>

proc            /proc          proc    defaults        0      0

/dev/hda6      /              reiserfs notail          0      1

/dev/hda1      /media/hda1    vfat    defaults        0      0

/dev/hda2      /media/hda2    ntfs    defaults        0      0

/dev/hda5      /media/hda5    ntfs    defaults        0      0

/dev/hdc        /media/cdrom0  udf,iso9660 user,noauto    0      0

 

 

sånn ca. hvertfall  :p tror formateringen av dokumentet nå ble ganske fucka opp

5063562[/snapback]

 

 

Klarer du å lese partisjonen med root-brukeren feks om du skriver 'sudo ls /media/hda2' ?

I så fall kan du feks sette umask=000 for å gi alle tilgang

 

Prøv dette:

/dev/hda2       /media/hda2     ntfs    umask=000,defaults        0       0

Lenke til kommentar

okei, i ubuntu er det jo veldig enkelt .. fra menyen:

 

System -> Administration -> Disks

 

naviger deg frem til disken din ... finn partisjonen du vil ha tilgang til, marker den ..

 

velg en Access path .. lag en katalog i /media/blah eventuellt ..

 

ved "Status:", velger du enable ..

 

presto! (klikk "Browse" for å hoppe direkte inn på disken)

 

edit:

om det oppstår problemer kan det være fordi du har tuklet med ting .. fjern endringer du eventuellt har gjordt i /etc/fstab og restart maskinen

 

edit2:

om ubuntu gir deg skrivetilgang til denne partisjonen (NTFS), så ville jeg ikke skrevet på den fordet -- fordi NTFS er dårlig støttet av i grunn alle operativsystemer untatt Wintendo ... ihvertfall var det det sist jeg sjekket .. så vær forsiktig med dette

post-86880-1130360515_thumb.png

Endret av dayslepr
Lenke til kommentar

for netverkstilgang v.h.a. denne (edit: trådstarter har en "Dell Truemobile 1180 USB") må du desverre bruke ndiswrapper:

https://wiki.ubuntu.com/SetupNdiswrapperHowto

 

jeg ville nesten vurdert å skaffet noe som fungerte "out of the box" med linux; det finnes massevis av disse, og det koster nesten ingenting .. tar du en tur innom nærmeste elkjøp-butikk kan du kjøpe med en haug av dem hjem og teste en etter en, for så å returnere (30 dager) de som ikke fungerer med ubuntu (eller linux da)

 

edit:

ikke gløm kvitering da! (både når du handler og returnerer)

 

edit2:

en annen ting du kan spørre om er en tp-kabel (eller netverkskabel, si du skal ha en ikke-krysset "vanlig en" om de spør) .. så får du koblet maskinen til ruteren (de fleste rutere har mulighet til dette også) mens du jobber med å få trådløs-delen til å fungere ... så bare returnerer du denne når du er ferdig .... :)

Endret av dayslepr
Lenke til kommentar

takk for god hjelp!

 

Jeg prøvde å gå inn på System -> Administrasjon -> Disks, og det gikk fint, og ved å klikke "browse" kom jeg inn på diskene, men hvis jeg endra pathen ble den automatisk endra tilbake etterpå. og jeg får fortsatt ikke tilgang til /med/hda2/, som er hvor de ligger for øyeblikket.

 

EDIT: aha, kortet mitt er altså ikke støttet i det hele tatt, så det er umulig å få internett på Linux? helvete, da kan jeg like gjerne slette linux med en gang. ingen vits i uten internett :no::thumbdown::cry::(

 

og jeg har en tp kabel på 10m liggende her, men rutern er i etasjen under, og det er over 10m til og med i luftlinje, og det er uansett ikke aktuelt å strekke kabler gjennom hele huset.

Endret av hockey500
Lenke til kommentar

damn, nå skremte dere meg her. Trodde ikke kortet kunne brukes under linux. Skal prøve å få til det der i morgen, men nå er det leggetid for meg, må tidlig opp i morgen, Operasjon Dagsverk :(

En annen ting jeg merket meg: installfila mi må være i .inf format, den eneste jeg fant er i .EXE. noen som har link til .inf eller vet om det er mulig å konvertere?

Endret av hockey500
Lenke til kommentar
Jeg prøvde å gå inn på System -> Administrasjon -> Disks, og det gikk fint,

 

...her hopper du over noe...

 

og ved å klikke "browse" kom jeg inn på diskene, men hvis jeg endra pathen ble den automatisk endra tilbake etterpå.

 

hva?

 

og jeg får fortsatt ikke tilgang til /med/hda2/, som er hvor de ligger for øyeblikket.

 

hva var det som i utgangspunktet gikk fint da-da?

 

lag en ny katalog v.h.a. change-knappen i Disks-dialogen .. klikk disable om noe er satt fra før, og så enable igjen .. for å "resette" ting

 

edit:

err .. sa aldri at kortet ikke fungerte ...har du drikkt for mye sukker? ......... jeg sa at du måtte bruke ndiswrapper (windows-driver under linux), og så anbefalte jeg deg å heller finne et som fungerte "native" med linux .... :nei:

Endret av dayslepr
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...