Gå til innhold

HyperThreading og spill


Paddington

Anbefalte innlegg

Satt og spilte f.e.a.r i går og siden dette er et spill som krever mye av cpu, har jeg et par spørsmål....

 

Ser på taskmgr at cpu-load ligger på ca 50%: Har intel-prosessor med HyperThreading. Stemmer det at det i dette tilfellet blir waste av nesten halve prosessoren, siden jeg bare har en krevende tråd?

 

Er det mulig å slå av HyperThreading i bios? (sitter ikke foran pc nå....)

Endret av Paddington
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Selv om det i Task Manager ser ut som om CPUen brukes bare 50 %, så stemmer dette ikke i praksis.

 

For Windows ser det ut som du har 2 CPU når du bruker Hyper Threading (HT), mens du i praksis bare har en. Så lenge du bare har en tråd i gang på maskina, som krever mye av CPU, så vil du aldri se at CPU-bruken går mye over 50% i task manager. I praksis så holdes litt kapasitet i CPU ledig i tilfelle nye oppgaver skulle oppstå, men du utnytter nesten 100%. Hvis du skulle starte flere oppgaver samtidig så vil kapasisteten fordeles mer jevnt mellom de ulike oppgavene. Så lenge du spiller og ikke har noe andre tunge oppgaver i gang vil du altså bruke nesten 100%.

 

Det er svært lite ekstra kapasitet å hente ved å disable HT. De har testet dette her på hardware og fant at det var ca 1 fps å hente i spill, altså ikke merkbart. Og dersom du har avslått HT og virusprogram eller annet krever litt CPU-tid mens du spiller vil du merke at spillet plutselig henger litt. Jeg mener at det er best å ha HT aktivert.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...