Gå til innhold

Hvem programvare anbefaller du til en nybegynner?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Har etter hvert begynt å skjønne det at bildene kan bli mye bedre med litt redigering i et egnet program. For å si det rett ut: jeg er helt blank på dette området! Spørsmålet hvor for man mest for pengene i en kombinasjon av brukevennligheten en nybegynner som meg trenger?

 

Et eks på hva jeg er villig til å betale er i samme prisleie som Adobe Photoshop Elements 4.

 

En annen ting er om bøker og "online kurs" er lett å få tak i til programmet?

 

Takknemlig for alle svar :w00t:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg bruger Paint Shop Pro 9, som er et godt program til mange ting, også billedbehandling. Det kan alle de ting du som nybegynder har brug for uden at koste alt for meget. Du kan hente en 30 dags prøve version her.

Derudover bruger jeg Google Picasa 2 til at holde styr på alle billederne med "keywords" og "labels".

Lenke til kommentar
Hei

 

Hvis du er villig til å betale det Adobe Photoshop Elements 4 koster, er det bare å kjøpe det. Ingen over - ingen ved siden.

 

Tor

5062085[/snapback]

 

CS er over.... "Noe" dyrere men men:)

5063253[/snapback]

 

Men kanskje litt overkill? og kansje NOE dyrere? og forsåvidt ikke i prisleie til Photoshop Elements?

 

Men, han kan jo laste ned prøveversjon avAdobe Photoshop Elents 4.0

 

Prøv den og liker du den kan du jo kjøpe den, utvikler dette seg og man vil videre kan man jo begynne å tenke på CS

 

:) Per

Lenke til kommentar

Photoshop og Photoshop Elements kommer nok best ut når det gjelder lærestoff også.

 

Photoshopskolen norsk.

Photoshop tips & triks norsk.

Elements users engelsk.

 

ta en titt på disse, og søk på photoshop så finner du mer.

 

Digits tips norsk, vil kansje hjelpe deg også.

 

Mye av det som blir forklart i photoshop gjelder også Elements da Elemets er en ligth utgave av Photoshop.

 

Håper dette gir deg litt å starte på.

 

:) Per

Endret av perah
Lenke til kommentar

Jeg fikk med Elements 2.0 når jeg kjøpte mitt kamera. Mye har vært prøve\feile-metoden. Leser også Digital Foto og der er det mange gode forklaringer på hvordan man bruker filter, kloning og andre nyttige funksjoner. Og trenger du litt hastehjelp, er det bare å spørre her på forumet. Da får du kjapt svar.

 

Elements 4.0 har jo kommet nå til rett under 600kr for engelsk versjon hos psdata.

 

Jeg vurdere selv å oppgradere...

Endret av Hobbyfotografen
Lenke til kommentar

gimp er brukervennelig og gratis dersom du takler brukergrensesnittet. skal du gjøre det helt enkelt og dessuten trenger et program for å holde orden på bildene dine er google picasa glimrende, der kan du jo redigere noe i tillegg til at "im feeling lucky" knappen er til tider genial!

selv bruker jeg ps cs og ikke gimp mest pga shadow / highlights funksjonen. levels, curves og filters + standard redigeringsverktøy finnes også i gimp

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...