Scrim Skrevet 25. oktober 2005 Skrevet 25. oktober 2005 Når jeg starter opp maskinen på nytt så får jeg opp EXT3-fs: ide0(3,8): orphan cleanup on readonly fs ext3_orphan_cleanup: deleting unreferenced inode 783059 ext3_orphan_cleanup: deleting unreferenced inode 163569 ext3_orphan_cleanup: deleting unreferenced inode 164301 ext3_orphan_cleanup: deleting unreferenced inode 164295 ext3_orphan_cleanup: deleting unreferenced inode 164299 EXT3-fs: ide0(3,8): 5 orphan inodes deleted EXT3-fs: recovery complete. EXT3-fs: mounted filesystem with ordered data mode. Hva i alle dager? Er dette noe å bekymre seg over?
kyrsjo Skrevet 26. oktober 2005 Skrevet 26. oktober 2005 Vel, det den gjør er i alle fall å slette en hel haug med inoder (filpekere) som ikke har noen andre inoder (filpekere) som peker til seg selv - omtrent som Java sin garbage collector. Kan jo **kansje** være at maskinen kutter strømmen før disken har fått tid til å skrive ut cache'en sin til plata?
olefiver Skrevet 26. oktober 2005 Skrevet 26. oktober 2005 (endret) ext3 har journalføring. Det er av flere ansett som sikrere enn f.eks. ReiserFS og XFS, siden ext3 journalfører før den skriver til disk. Ved tidlig strømbrudd som kyrsjo beskriver eller rett og slett at sikringen har gått, vil det ligge igjen "grums" på disken fordi filsystemet/disken ikke fikk tid til å skrive/slette ferdig. EDIT: Heisann der så jeg emnefeltet ditt gett Systemet ditt låste seg ja. Brukte du "svenskeknappen" da? Hvis maskina låser seg HELT og du må reboote, er det ikke usannsynlig at disken ikke ble ferdig med en eller annen operasjon før lås og/eller reboot. Da ser systemet at filsystemet ikke har blitt korrekt boota ned og gjennomfører en fsck som retter opp evt. skader/feil/løse inoder, som hos deg. Endret 26. oktober 2005 av olefiver
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå