Gå til innhold

Asus GF7800GTX (top) - Ingen viftestyring?


hwfreak

Anbefalte innlegg

I dag fikk jeg mitt deilige Asus GF 7800GTX (top) kort.

Klarte 35 000+ i 3dmark 2001 SE med en P-M @ 2.8ghz! F.E.A.R går som en drøm!

Det eneste jeg ikke er fornøyd med er støyen fra vifta. Jeg har en zalman CPU vifte som går på 18db. Artic cooling-kjøleren overdøver denne, men ettersom GPU-vifta kjører på max hastighet (2500rpm), tenkte jeg det skulle være en enkel affære å stille ned hastigheten til 50% med Asus Smartdoctor.

 

Men så viser det seg at viftestyring ikke er tilgjengelig! Eneste som går er å aktivere/deaktivere hyperdrive + overklokking. Prøvde så å laste ned Rivatuner og satt vifta på 50% - uten effekt!

 

Noen forslag? Fins det evt. noe hardwarebasert viftestyring for skjermort? - Håpløst at vifta må gå på 100% i windows! arg!

 

På forhånd takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Sikker på at det er gpu vifta som bråker? :S

På mitt XFX 7800gtx så hører jeg ikke kortet overhode.

(Mulig vi har ulik oppfatning av støy)

5055456[/snapback]

 

hehe helt 110% sikker ja. Satt et Passivt Geforce 6600 der før ;)

Hvis jeg ikke husker feil har vel kortet ditt smarkjøling? - Altså automatisk viftestyring i OS. Problemet er at kjøleren min går på full speed til enhver tid. Det ser altså ikke ut som viftestyring er søttet i software.

Lenke til kommentar
Sitter på akkurat samme kortet, og jeg kjenner men ikke igjen. Jeg hadde ett GF6800 gt før med zalman sin VF-700 kjøler og den bråker ikke no mer den den gjør i silent mode (bare for og sette i perspektiv)

 

Hva ligger tempen på idle på kortet ditt da?

5055470[/snapback]

 

52 grader. Vel, den bråker i hvertfall vesentlig mer enn CPU-kjøleren som går på 18 db som jo er veldig still, men fortsatt hørbart. CPU vifta kjører på 1200 rpm mens GPU vifta går på 2500rpm. Du har samme kort som meg sier du.. Du har ikke tilfeldigvis funnet ut noen måte å styre vifta på?

Lenke til kommentar
Sikker på at det er gpu vifta som bråker? :S

På mitt XFX 7800gtx så hører jeg ikke kortet overhode.

(Mulig vi har ulik oppfatning av støy)

5055456[/snapback]

 

Husk at det er en helt annen kjøler på Asus TOP kortet enn på "vanlige" 7800 GTX kort. Jeg har selv et vanlig Asus 7800 GTX kort og det er meget støysvakt, selv om grafikk-kort viften sannsynligvis er den komponenten i PC'en min som støyer mest akkurat nå. Jeg har også en PC med et HIS X700 Pro kort med ICEQ II vifte som egentlig er en Arctic Cooling kjøler. Jeg synes dette også bråker hakket mer enn mitt Asus 7800 GTX kort.

Lenke til kommentar
sorry for OT men hva får du i 3Dmark05, mulig jeg skaffer meg det kortet der selv og, ser bra ut ;) Men hvis jeg skal kjøpe den må jeg vite hva den får i 3Dmark05. Om den er en ytelse bombe i forhold til de andre

5055480[/snapback]

 

Har ikke testet enda, men kan forsåvidt gjøre det nå. Men så du vet det: Dettte er det beste GTX-kortet på markedet (486/1350). Du får 1000+ poeng mer i 3dmark 05 kontra et standard GF7800GTX(430/1200) :D

Lenke til kommentar
Sikker på at det er gpu vifta som bråker? :S

På mitt XFX 7800gtx så hører jeg ikke kortet overhode.

(Mulig vi har ulik oppfatning av støy)

5055456[/snapback]

 

Husk at det er en helt annen kjøler på Asus TOP kortet enn på "vanlige" 7800 GTX kort. Jeg har selv et vanlig Asus 7800 GTX kort og det er meget støysvakt, selv om grafikk-kort viften sannsynligvis er den komponenten i PC'en min som støyer mest akkurat nå. Jeg har også en PC med et HIS X700 Pro kort med ICEQ II vifte som egentlig er en Arctic Cooling kjøler. Jeg synes dette også bråker hakket mer enn mitt Asus 7800 GTX kort.

5055483[/snapback]

 

Joda, skal si meg enig i at det er støysvakt, men folk som påstår at det er lydløst tar helt feil. Min CPU vifte, en Zalman CNPS7000B-Cu er vesentlig mer støysvak @ silent mode.

Lenke til kommentar
Joda, skal si meg enig i at det er støysvakt, men folk som påstår at det er lydløst tar helt feil. Min CPU vifte, en Zalman CNPS7000B-Cu er vesentlig mer støysvak @ silent mode.

5055487[/snapback]

 

Har satt min Zalman CPU-kjøler på Asus Q-Fan og da ble den stille. Silent mode var ikke nok... Da ble jeg kvitt denne dustete Fanmate dingsen også!

Endret av T2
Lenke til kommentar

Men tilbake til topic.. Noen som vet hvor jeg får tak i adaptor fra "Nvidia-viftekontakt" til standard CPU-kontakt? Står på microplex at disse fins, bare ikke hvor. Får jeg tak i en slik adaptor kan jeg vel regulere vifta med en hardwarebasert viftekontroller, men det beste hadde jo vært å bruke software til dette formålet. Forslag mottas med takk!

Endret av hwfreak
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...