Gå til innhold

Canon 100-400mm f/4.5-5.6L til bruk i Afrika


Anbefalte innlegg

Jeg skal være i Afrika en måneds tid neste år, og har tenkt å kjøpe Canon 100-400mm. Jeg har Canon 75-300mm IS fra før, men vurderer å selge det. Det vil vel lønne seg å oppgradere til L objektivet? Kanskje litt vanskelig å svare på, men fint om noen som har objektivet kan gi meg noen tilbakemeldinger. Takk :D

Endret av Vralteladden
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg hadde dette objektivet, men solgte det av tre grunner:

 

1) Det er et beist å dra på

 

2) Jeg gikk sjelden over 200mm (men perfekt for safari, skulle jeg tro)

 

3) Push-pull-zoomen er en støvmagnet (ekstra uheldig i deler av Afrika, vel?)

 

Dette var bra med objektivet:

 

- god, L-kvalitet på bildene

- god IS

 

Tor

Lenke til kommentar

Du kan evt. vurdere å kjøpe 300/4 IS med 1,4 konverter, og hive med en 2x-konverter som avhengig av huset ditt vil gi deg fra søplete til ingen AF men akseptabel kvalitet på 600 f/8-11. Dette objektivet er relativt litet og lett, og går på 70-200-plassen i fotosekken, slik at det bør kunne gå i håndbagasjen.

Lenke til kommentar

Jeg har bestemt meg for å kjøpe 100-400mm objektivet. For å få råd til det må jeg dessverre selge Canon EF 75-300mm f/4-5.6 IS USM objektivet mitt. Jeg har lagt det ut i bruktmarkedet til 3500 kr. Er det en passe pris? Objektivet er tatt meget godt vare på, og har ingen riper eller andre skader.

 

Takk for hjelpen! :D

Lenke til kommentar

... men bruktprisene varierer sterkt med typen objektiv, mens billig og enkel optikk ofte går billig (betalte 500 kr for 50/1.8) og "uattraktive" brennvidder også går temmelig lavt (24-85en min gav jeg nesten bort), går L-optikk og attraktivt utstyr (50/1.4, 85/1.8 EX550/580) ofte nokså dyrt. Det værste er populære og rimelige L-objektiver som 70-200/4 og 17-40/4, periodevis ser jeg sånne selges til 80-90 % av nypris.

Endret av olemm
Lenke til kommentar
Jeg skal være i Afrika en måneds tid neste år, og har tenkt å kjøpe Canon 100-400mm. Jeg har Canon 75-300mm IS fra før, men vurderer å selge det. Det vil vel lønne seg å oppgradere til L objektivet? Kanskje litt vanskelig å svare på, men fint om noen som har objektivet kan gi meg noen tilbakemeldinger. Takk  :D

5050489[/snapback]

 

 

Hei.

 

Jeg har brukt dette objektivet på safari en rekke ganger. Riktignok med analogt kamera, men jeg brukte en 1,4x telekonverter for å kompensere for det.

Objektivet er ikke det skarpeste L-objektivet Canon har laget, men det er en helt annen verden enn 75-300 IS. Det er kanskje det perfekte safaiobjektiv, hvis du er i en bil med andre mennesker, og ikke på en dedikert fotosafari, der man kan vente på motivene i større grad. På grunn av det store zoomofanget, egner det seg både til nære og fjerne motiver. Jeg kombinerte det med et annet hus med en normalzoom, for å dekke hele området fra vidvinkel til lang tele.

Det skader ikke med en teleconverter hvis du har tilgang på det, for du får nesten aldri nok tele på en safari.

 

Det er en ulempe at det er pumpezoom, særlig på digitalkameraer, men dersom du ikke bytter objektiv i støvete omgivelser, så bør det gå greit. Ta med utstyr for å rense sensoren.

 

Objektivet er ganske stort og tungt, men når du er på safari, glemmer du det.

 

Hvis du ikke bare skal på safari, så hust at alt speilrefleksutstyr vekker mye opmerksomhet. til gjengjeld kan du stå et stykke unna og fotografere med dette objektivet. Det gjør at du ikke må trenge deg på, på samme måten.

 

Jeg solgte objektivet etter at jeg gikk over til digitalkamera, for det var så sjelden jeg trengte 400mm på da. Men hvis jeg skal på safari igjen, så vurderer jeg å kjøpe et brukt eksemplar og ta med meg.

 

Erik

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...