Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Ustabil/mister linje (Bluecom)


Anbefalte innlegg

Jeg har hatt bluecom bredbånd siden desember i fjor (inkl. IP-telefon), og alt har fungert utmerket inntil for 3-4 uker siden. Da begynte jeg plutselig å miste linja et par ganger i uka (ettersom jeg kunne registrere). Den siste tida har problemet økt i omfang, og nå mister jeg linja omtrent en gang om dagen.

 

Jeg fikk, i likhet med alle andre bluecom-kunder, en hastighetsøkning i september og ligger stabilt rundt 2200/438kbit/s når alt fungerer.

 

Er det noe jeg kan gjøre for å bedre stabiliteten? Kan dette ha noe med hastighetsøkningen å gjøre? Har alle hastighetsøkningene vi har sett i det siste noen innvirkning på stabiliteten i nettverket?

 

Jeg har vært i kontakt med Bluecom som sa de ikke kunne se noe problem med linja. De har satt ned hastigheten for å teste. En kamerat hadde noe av det samme problemet med NGT. Det endte med at han gikk ned i hastighet, noe som bedret stabiliteten.

 

Noen eksperter som vi dele av sin enorme kunnskap?

 

Hilsen frustrert bf2-gamer!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror ikke det er modemet! Jeg hadde et annet problem tidligere hvor jeg mistet linja. Jeg var litt sein med å rapportere og jeg var uten internett i flere dager. Jeg fikk da tilsendt nytt modem som er installert.

 

Slik det ser ut nå er linja bare borte i noen timer før den er tilbake.

 

Hva er sync, og hvordan mister man den? ;-)

Lenke til kommentar
Hva er sync, og hvordan mister man den? ;-)

5047321[/snapback]

 

Sync betyr om modemet har forbindelse med sentralen eller, modemet har en lampe merket, ADSL, Sync, @ eller DSL eller noe i den dur som lyser fast sålenge modemet har sync.

Du får be Bluecom sette linja di under overvåkning og se hva som skjer.

Lenke til kommentar

Skal følge med på lampene neste gang jeg mister linja!

 

Noen som vet noe om hastigheten kan påvirke stabiliteten? Kan dette være overbelastning?

 

Jeg har som sagt fått redusert hastigheten for å se om det er noen forskjell. Skal også be bluecom overvåke linja.

 

Takk for hjelpen så langt, agvg!

Lenke til kommentar
Skal følge med på lampene neste gang jeg mister linja!

 

Noen som vet noe om hastigheten kan påvirke stabiliteten? Kan dette være overbelastning?

5047477[/snapback]

 

Ja, det er endel problemer med dårlige linjer nå som ISP-ene setter opp de fleste en klasse eller to i hastighet.

Lenke til kommentar

Hei

 

Har også opplevd store problemer med ustabilitet på Catch/Bluecom nettverket den siste tid.

 

Hjemme benytter jeg meg av ADSL fra Catch (nå Bluecom, ettersom de flyttet privatsegmentet til Bluecom). Jeg mister sync opptil 8 ganger daglig og det medfører til ca. nedetid på 5-7 minutter hver eneste dag, ettersom den bruker par sekunder å få opp linken etter at den faller ut. Dette skjer aldri på dagtid, men på et bestemt intervall fra ca. kl. 1800-0200 på kvelden.

 

Jeg og montør som har feilsjekket linjen flere ganger uten å få en løsning på problemet antyder på at det er kapasitetsproblemer på sentralen som medfører til at sentralen under *heavy* hours ikke klarer å spytte ut nok bandwith på overnevnte tidspunkt, noe som medfører til at jeg mister sync.

 

Dette er meget irriterende og har pågått i over 5 mnd. Har forsatt en åpen sak hos Catch/Bluecom og jeg gir meg ikke før jeg får en løsning på dette. Det må også sies at jeg har en linjeavstand på ca. 3km. Har også sjekket linjen og det foreligger ikke noen feil der heller. Burde være bra størrelse på kobberet (0,6mm) eller noe sånt.

 

På jobben benytter vi oss av SHDSL levert fra Bluecom. Linjen har sjelden nedetid, men den faller ut ofte ut (mister sync) i helger. Support påstår at det er utstyr eller andre *faktorer* som gjør at vi mister forbindelsen i par sekunder. Har ikke fått noen løsning på dette enda.

 

Alt i alt, tyder disse problemene på at overnevnte selskaper sliter med overbooking og dårlig kapasitet på sentralene rundt omkring. Nå kan det være slik at jeg kan være riktig uheldig og det er andre faktorer som gjør at jeg mister sync. Personlig tror/håper jeg på at det er sentralen som er synderen i dette tilfellet.

 

Et annet problem jeg hadde tidligere var variabel hastighet på linjen. Montør tok en rask bytte av port på sentral og dette ordnet mine hastighetsproblemer ved å foreta endring på hvilken port jeg var tilknyttet på sentralen. Dessverre tok dette lang tid før support ville innrømme at det var porten som var årsak til den variable hastigheten.

 

Har av den oppfatning at ISPene sjelden innrømmer at de selv har feil på utstyr eller dslslam. Må pushe dem virkelig hardt, før de gidder engang å feilsjekke. Noe som er for dårlig etter min mening.

 

DevianX

Lenke til kommentar

Hjemme benytter jeg meg av ADSL fra Catch (nå Bluecom, ettersom de flyttet privatsegmentet til Bluecom). Jeg mister sync opptil 8 ganger daglig og det medfører til ca. nedetid på 5-7 minutter hver eneste dag, ettersom den bruker par sekunder å få opp linken etter at den faller ut. Dette skjer aldri på dagtid, men på et bestemt intervall fra ca. kl. 1800-0200 på kvelden.

5048573[/snapback]

 

Og miste sync skal ikke ha noe med overbooking av sentralen og gjøre, alle xDSL-kunder har sin egen port som modemet forholder seg til. Det kan være for mange xDSL-kunder på kabelen slik at det oppstår støy når mange belaster linjene om kvelden.

Lenke til kommentar
Det kan være for mange xDSL-kunder på kabelen slik at det oppstår støy når mange belaster linjene om kvelden.

5048819[/snapback]

 

Hei agvg.. Takker for din forklaring. Da tror jeg etter min erfaring og tilbakemelding fra montør at støy samt litt lang linje lengde forklarer mine problemer som har vedvart de siste par mnd.

 

Men undrer forsatt på hvorfor linjen har fungert perfekt tidligere. Dessuten oppleves samme problem på jobb. Kontoret er ca. 1km fra sentral og vi benytter oss av en bedriftslinje. Dermed har vi reservert hastighet og bør ikke bli påvirket av andre kunder og belastning på sentral.

 

Vi har også prøvd flere forskjellige modemer og innstillinger på nettet uten noen forbedring. Så framtiden ser heller svart ut angående en løsning på dette.

Endret av DevianX
Lenke til kommentar
Vi har også prøvd flere forskjellige modemer og innstillinger på nettet uten noen forbedring. Så framtiden ser heller svart ut angående en løsning på dette.

5050083[/snapback]

 

Er dette på Catch sitt eget utstyr eller Telenor?

Har du bedt support om og sette linjene under overvåkning?

Det kan være ustabilt utstyr i sentralen, da får du slike bortfall av sync for ett sekund eller to som er svært plagsomt.

Lenke til kommentar

Dette er Catch sitt eget utstyr og jeg er nok ikke den eneste på sentralen som sliter med slike *drop outs*. Men som sagt, support nekter for at det er noe feil på sentral og skylder på kunde (meg) samt støy som er en faktor som står utenfor ispen makt å kontrollere dessverre.

 

Og ja, jeg faller ut for bare par sekunder. Dette er nok til at jeg mister forbindelsen til f.eks irc, downloads/uploads og web generelt. Irriterende hvis man f.eks uploader feriebilder til en server og må restarte hele prosessen. (finnes riktignok programmer for å løse akkurat dette).

 

Uansett, dette har pågått altfor lenge og jeg ønsker ikke å bytte isp. Siden linjene er ellers meget gode forhold til andre isper (routing).

Lenke til kommentar
Dette er Catch sitt eget utstyr og jeg er nok ikke den eneste på sentralen som sliter med slike *drop outs*. Men som sagt, support nekter for at det er noe feil på sentral og skylder på kunde (meg) samt støy som er en faktor som står utenfor ispen makt å kontrollere dessverre.

5050172[/snapback]

 

Prøvd og sette ned hastigheten for og se om problemet blir mindre?

Lenke til kommentar

Hei igjen..

 

Vi har prøvd det meste som er mulig å gjøre på denne linjen. Satte den lavere enn opprinnelig hastighet da jeg fikk xdsl fra Catch, uten noen forbedring (1mbits).

 

De hadde linjen også under overvåking en liten periode, uten å finne noen feil på linjen.

 

Dermed er mine antagelser om feil på sentralen ytterligere forsterket. Men en vanskelig support avdeling gjør det ikke lett å få gjennomslag for å sjekke selve utstyret, ettersom de hardnakket benekter feil på eget utstyr. Men når mange kunder må omkobles til nye porter på utstyret grunnet problemer på hastighet, sier det seg selv at noe er galt og bør rettes opp i snarest.

Endret av DevianX
Lenke til kommentar

Ja, da virker det som vi er pån igjen. Ustabil linje, nedetid og irritasjon. Har hatt det slik de siste 4 døgnene.

 

Av de leverandørene jeg hittils har hatt, er Bluecom den værste på det området. Sier det igjen. At de tør å reklamere med IP-telefoni! :mad:

Lenke til kommentar

UAM, du er nok ikke den eneste som sliter med stor ustabilitet på nettet. Hvis det skulle være noen trøst.

 

Jeg har falt ut minst 20-30 ganger løpet av par timer kun idag og sliter med små dropouts hele tiden på par sekunder. Meget irriterende. Virker som det er verre idag. Pleier vanligvis å falle ut ca. 8 ganger hver dag.

 

Tror virkelig at jeg er nødt til å pushe support avdeling til å ordne sentralen asap. Dette er ikke et fullverdig produkt som jeg betaler flere hundre kroner per mnd.

 

Vennligst oppdater status med linken din, hvis det skulle bli bedre utover uken.

 

Takk på forhånd.

 

DevianX

Lenke til kommentar

Ja, da er linja mi feilmeldt, forventet rettetid er i morgen. Bare å krysse fingrene. Har en målt innhastighet på 122 kb/s når jeg ikke får timeout feilmelding. Uthastigheten er som den skal.

 

Eneste positive er at Bluecom har relativt kort svartid på support. Hadde jeg hatt like mange problemer med linja hos mine foregående leverandører, hadde jeg nok sittet i kø enda

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...