Gå til innhold

Fredagsartikkel: Voltmodding av Braun


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Når jeg tenker meg om, så har jeg faktisk liggenede 2 stk slike braun oral B plaque kontroll ultra...

Den ene har ødelagt batteri...

Og jeg har liggende en justerbar PSU 3-13,8 volt hihi...

Jeg tipper jeg slår artikkelforfatteren i Oralmark 2002 med hele 13,8 volt! Ihaaaaaaaaaa :grin:

Jeg måtte forresten slutte og bruke el-pusseren for et år siden. Jeg ødela tannkjøttet :sad:

Lenke til kommentar

Mye som kan yte litt ekstra med noen volt mer.. :smile:

Nytteverdien kan vel diskuteres, men vil gjerne se lignende

prosjekter her! Mer lek, mer morro!

 

Jeg har jo mekka litt med lego elektrisk togbane (togbane med en stakkars liten klump med en motor i) og det ble koblet fra den standard strømforsyninga og fikk nytt liv (og død) ifra en 24V DC variabel adapter.. (1.5A maks)

 

ARTIG!

 

Veit ikke hvor stor spenning jeg klarte å pøse på før hele toget tok kvelden. Men det gikk mye fortere!

 

Men morroa ble ikke langvarig, lakken på viklingene "smelta"

ganske fort. Så da var det fram med loddebolten.. Tok av ett par viklinger og loddet på det som var igjen.. Men det ga bare 5min med morro..

 

Neste prosjekt blir å bytte ut motoren, evt. finne en for så å bytte ut viklingene.. Med kjøleribbe!

Kom med forslag på løsninger på kjøleproblemet, det blir varmt!

 

Mange bra prosjekter som venter på dere folkens, finn dem og test!

 

 

[ Denne Melding var redigert av: mariusbm på 2002-09-17 13:34 ]

Lenke til kommentar

Tull å tøys, du MÅ kjøre børsta på 7 volt, jeg gjor det samme med mi børste (etter å ha lest artikkelen)

å jeg kjører nå børsten min på 7 volt, (en litt slapp 7,2V pakke)

 

Testet børsten sammenhengende i 3 minutter,k å motoren hadde kansje en temperatur på ca. 2 grader mer enn før jeg begynte, INGEN problem....

 

dessuten burde du koble + ledningen til på den tirten som er i midten, og - på den helt til høgre, for da virker nemlig bryteren slik den skal....

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...
  • 3 måneder senere...

I fjor en høst en gang var jeg innom på Meny på Gol og kjøpte meg en batteridreven (2 x AA) Braun Oral B for å lettere pusse tennene mens jeg kjørte bil.

Det første som slo meg når jeg startet tannbørsten for første gang var at dette gikk jo alt for sakte.

 

Hva gjør man da, jo man balanserer to ekstra batterier mellom de to som fulgte med i pakken og lokket, for så å teipe dette sammen med gaffa eller lignende. Dette ga 6 volt mot orginalt 3 volt.

 

Med friske batterier bråker dette noe fryktelig, og jeg har merket at mitt trådløse Sony Headset ikke virker når jeg pusser tennene.

 

Nå er det kjekt at man får kjøpt 10 batterier for 20kr på IKEA, for det skal ikke mer en 20-30 tannpusser til før futten er borte.

 

braun.jpg

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 4 uker senere...

Skulle prøve det samme med min Philips Action2 inatt. Før jeg oppererte, fant jeg en Nokia lader. Har 2 stk som er likedan. Under dem står det output:3,7 Volt. Men når jeg måler dem med et multimeter får jeg 9,5 V?! hvorfor får jeg det.. blir det på begge.. ? Kan igrunn bli litt mye for motoren i lengden det :p

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Hehe... artig forsøk... Min elektriske tanbørste har ikke tatt turen enda, men gleder meg til å teste dette.

Har imidlertid prøvd meg på en gammel strømforsyningsvifte... det var jo heftig nok.

Jeg kuttet ledningene til vifta, og koplet de deretter til diverse små adapter. Dere vet, slike en lader opp CD-spillere med og liknende. Ett par på 4,5 v, og ett på 12v.

12v var det største jeg hadde.

12v er som kjent den strømstyrken en slik vifte er designet for, og det irriterte meg derfor at jeg ikke kunne "overklokke" vifta. Så fikk jeg en idè som jeg kanskje ikke burde ha fått. Hva med å kople den direkte inn i en slik strømleding som en bruker på PC'en og skjermen? Altså 220v.

Verdt et forsøk. Jeg stapper vifteledingene inn i strømledingen, og... sikringen går.

Alt blir svart, og så kommer eksplosjonen. Vifta eksploderte! Et blått lys farger rommet i brøkdelen av ett sekund, og det starter å lukte svidd.

Da jeg får satt på sikringen igjen, oppdager jeg vor dum jeg var som utførte eksperimentet i senga mi: To fine brannmerker tvers i gjennom lakenet. Men, tross alt, det var nok verdt det...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...