Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Port forwarding på Cayman 3351 fra NGT


Anbefalte innlegg

Har nextgentel-bredbånd med Netopia Cayman ruter. Skal forwarde en port eller to, men jeg kommer meg ikke inn på noe sted hvor jeg kan gjøre dette. Har prøvd å logge meg på via et av standardpassordene fra en annen tråd her på forumet. I tråden nevnes det at hvis man bare skal forwarde noen porter, kan man like gjerne gjøre det via NGTs kundesider, men hvor på konfigurasjonssiden (som forøvrig funker EN av TI ganger :mad: ) ligger den muligheten? Kan evt gjøre det via Telnet, som jeg faktisk får kommet meg inn på uten problemer, men der står det heller ikke noe om pinholes.

Og før noen spør: Ja, jeg har vært på portforward.com og gjort som de sier. Problemet er at jeg ikke får konfigurert ruteren skikkelig, kommer liksom ikke skikkelig til.

Kan noen hjelpe meg?

 

EDIT: Det haster litt, ruteren er i akutt fare for å gå i veggen og bli hoppa på :wallbash:

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Logg deg på telnet, så velger du "System Configuration", "Network Address Translation (NAT)", derfra velger du den nederste "Show/Change Server List". Så velger du "Easy-Server", "Add Server", så "External Service...". Hvis du ikke ser porten(e) du vil bruke der så velger du "Other...". På "External Port Start (1..65535):" skriver du inn den første porten du vil åpne. På "External Port End (1..65535):" skriver du inn den siste porten i portrekken, eller den samme porten som du skrev over for å bare åpne en port. Når du er ferdig trykk "OK".

På "Server Private IP Address" skriv inn lokal ipen addressen din, (F.eks. 10.0.0.2).

"Public IP Address" gjør du ingenting med. På "Protocol..." Velger du enten den protokollen som du skal bruke eller så velger du "TCP and UDP" (jeg bruke alltid "TCP and UDP" og har ikke fått noe problemer med det). "Internal Portstart" står slik den skal, så ikke gjør noe med den.

 

Nå er du ferdig, velg "ADD NAT SERVER". Hvis du vil sjekke at NAT serveren din er blitt lagt til, gå inn på "Show/Change Server..." og se nederst på listen.

 

 

Håper dette hjelper :)

Lenke til kommentar

Sitter med samme problemet når jeg skal åpne porter fra 49152 til og med 65535. Lette litt rundt på routerinstillingene og fant ut at de var lagt til i noe som het "Easy-PAT-range" hva enn det måtte bety... Sorry hvis jeg hijacker tråden din litt nå, men skulle likt å finne ut av dette selv. Det er ikke tilfeldigvis porter i samme rangen du prøver å åpne?

 

For å åpne porter innenfor den "vanlige" rangen på mitt NGT oppsett må jeg legge til portforwarding på http://endring.nextgentel.no/ og dessuten bruke metoden med telnet som er nevnt ovenfor.

Lenke til kommentar
Sitter med samme problemet når jeg skal åpne porter fra 49152 til og med 65535. Lette litt rundt på routerinstillingene og fant ut at de var lagt til i noe som het "Easy-PAT-range" hva enn det måtte bety... Sorry hvis jeg hijacker tråden din litt nå, men skulle likt å finne ut av dette selv. Det er ikke tilfeldigvis porter i samme rangen du prøver å åpne?

 

For å åpne porter innenfor den "vanlige" rangen på mitt NGT oppsett må jeg legge til portforwarding på http://endring.nextgentel.no/ og dessuten bruke metoden med telnet som er nevnt ovenfor.

5050770[/snapback]

 

Jo! Skal bruke port 49326 som lytteport i bitcomet (slyngel!)! Får du det til med porter under 49152? Tror jeg skal prøve det. Hva er det som må gjøres på NGTs endringsside? Kommer bare unntaksvis inn der, men må man så må man....

 

EDIT: Gikk helt strøkent når jeg valgte en lavere port. Grunnen til at man skulle velge porter mellom 49152 og 65535 var vel bare det at man skulle slippe kræsjing med andre programmer, men det er jo en fin liste på portforward, tar bare en port fra et program på den lista man vet man aldri kommer til å bruke...

Morbidhamster: Værsågod, du kan få tråden min nå. Trenger den ikke lenger :cool:

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar
Hvordan endrer jeg den? Jeg har vært litt inne å sett på den, men hvordan nøyaktig gjør man det?! Skal jeg fjerne f.eks. 49152-49200 så Easy-PAT-range er fra 49200-65535? Vil dette påvirke sikkerheten eller noe annet!?

5067478[/snapback]

 

Endre den til 1 ETTER porten du vil forwarde, f.eks om du vil forwarde port 50000, så endrer du pat-range til 50001-65535.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...