Gå til innhold

Nytt Nikon kamera lanseres til uken


Anbefalte innlegg

Dette høres jo skikkelig interessant ut. Men en ting jeg lurer på, vil dette bli fullformat? 5D har jo blitt godt mottat med fullformat, men vil Nikon gjøre det samme?

 

EDIT: Hva i svarte er dette her for noe?  :dribble:

 

 

5085092[/snapback]

 

Det blir nok neppe fullformat. Etter spesifikasjonene rundt om på nettet ser det ut som om cropfaktoren blir 1.5x.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er en D200, med SB-R200 Remote Macro Flash og SU-800 remote commander påmontert.

 

Sånn jeg har skjønt det, opererer SB-R200 trådløst fra SU-800, så du slipper ledning fra kontrollenhet i hotshoen ned til ringblitz. Nikon har fra før SB-29s som er en vanlig macroblitz. SB-R200 er rett og slett en trådløs macroblitz... iallefall er det sånn jeg har skjønt det.

Lenke til kommentar

Nikon bekrefter at D200 får vann og støvtetninger:

The Nikon D200 boasts a body in light magnesium alloy but sturdy and resistant and thanks to a sealing system advanced the camera is protect from the humidity and the powder, rendering it suitable to the release also to the more difficult conditions. The integrated stopper to double sheet incorporates a perfected mechanism of balance of the mirror, tested for beyond 100.000 cycles. It has been moreover planned new a greater eyeglass than rubber, that it contributes to render the design of the camera still more ergonomic. (oversettelse Babelfish).

(oversatt fra Nikon Italia pressemelding, som nå er tatt ned)

Her en link til kopiert webside: D200

Lenke til kommentar
Dette høres jo skikkelig interessant ut. Men en ting jeg lurer på, vil dette bli fullformat? 5D har jo blitt godt mottat med fullformat, men vil Nikon gjøre det samme?

 

EDIT: Hva i svarte er dette her for noe?  :dribble:

 

post-69694-1130770570_thumb.jpg

5085092[/snapback]

 

Det er vel da en D200 med ringblitz og en transmitter som gjør at du kan fyre av SB800 blitzen slik at den slipper å stå på kameraet.

Lenke til kommentar
Dette høres jo skikkelig interessant ut. Men en ting jeg lurer på, vil dette bli fullformat? 5D har jo blitt godt mottat med fullformat, men vil Nikon gjøre det samme?

 

EDIT: Hva i svarte er dette her for noe?  :dribble:

 

post-69694-1130770570_thumb.jpg

5085092[/snapback]

 

Det er vel da en D200 med ringblitz og en transmitter som gjør at du kan fyre av SB800 blitzen slik at den slipper å stå på kameraet.

5087170[/snapback]

 

Som jeg skrev lengere opp i tråden her, er det en SB-R200 Remote Macro Flash og SU-800 remote commander på en D200. SB-R200 skal visstnok være en trådløs macroblitz som styres fra SU-800. SU-800 kan sikkert styre SB-800 (eller SB-600 også?) trådløst også vil jeg tro.

Lenke til kommentar

Fullformat er ikke så fantastisk som mange vil ha det til.

Joda, det har sine fordeler, men det har utvilsomt DX også.

 

DX er mindre, gir potensialt mindre objektiver, og er billigere og lage.

 

På grunn av cropfaktoren er det mye lettere å lage lyssterke teleobjektiver, selv om det er litt verre og lage gode vidvinkelobjektiver.

 

Du får større dybdeskarphet ved DX. Dette kan være en ulempe enkelte ganger, men for en vanlig hobbyfotograf som meg føler jeg det oftere er en fordel enn en ulempe.

 

Med DX får du og mindre tap av bildekvalitet mot kanten av bildet fordi sensoren er mindre og lyset treffer bildebrikken mer direkte i ytterkantene.

 

En av de største ulempene med DX er at du får mer støy i bildet fordi pixlene er mindre. Hvor god D200 er på dette gjenstår enda å se.

Lenke til kommentar

Ser man på spesifikasjonene og en forventet pris på rundt 15k, er det ikke tvil om at Nikon presenterer et fantastisk kamera.

 

Mest overraskende (og positivt) synes jeg det er at Nikon har inkludert vær tettning på et såpass "rimelig" kamera. Får håpe det blir standard for alle etterhvert.

Lenke til kommentar

Jaja, da vet jeg iallefall hva pengene mine går til i 2006... :roll:

 

Likte spesielt at det er fukt- og støvtetninger og at det finnes vertikalgrep! :)

 

Og så resten da... :dribble:

 

D200 med MB-D200 og AF-S DX VR Zoom-Nikkor 18-200mm f/3.5-5.6G IF ED står iallefall øverst på min 2006 liste over fotoutstyr!

 

Skal ikke se bort ifra at jeg kanskje vurderer Wireless Speedlight Commander SU-800 og Remote Speedlight SB-R200 også.

 

Excuse me, while I go dribble some more over the D200's specs... :D

Lenke til kommentar

Ja, da var vel alt man kan finne på å savne på et D70 ramset opp i disse specsene. Virker som et skikkelig Semi proff kamera ala F100 på filmsiden til en fornuftig penge.

Blir meget spennende å lese tester av billedkvalitet og ikke minst om den nye Cam1000.

Magnesium, "vantett", AI kompatibelt, batt grep., Cam1000, 5fps, MatrixII, STOR søker,

2,5", 10Pin kontakt, ISO 100-1600......sikle sa du?

 

Eneste negative så langt må vel være at det "kun" er 1/250Flash Sync.

Lenke til kommentar

Ser den er priset til ca. 15 900.- SEK (NB. Foreløpige priser tror jeg) hos svenske nettbutikker.

Det skulle tilsvare omtrent 13 350 NOK + ca. 200 (frakt) + ca. 150 (tollbehandling) + ca. 50 (forskjell norsk/ svensk moms) = ca. 13.3750.- NOK for huset. Og da med garanti som høyst sannsynlig gjelder også i Norge, og tre års reklamasjonsrett i Sverige.

Dette blir en virkelig bestselger for Nikon hvis ikke Canon greier/ vil svare.

Lenke til kommentar
Ser den er priset til ca. 15 900.- SEK (NB. Foreløpige priser tror jeg) hos svenske nettbutikker.

Det skulle tilsvare omtrent 13 350 NOK + ca. 200 (frakt) + ca. 150 (tollbehandling) + ca. 50 (forskjell norsk/ svensk moms) = ca. 13.3750.- NOK for huset. Og da med garanti som høyst sannsynlig gjelder også i Norge, og tre års reklamasjonsrett i Sverige.

Dette blir en virkelig bestselger for Nikon hvis ikke Canon greier/ vil svare.

5089679[/snapback]

 

Tror du kan være HELT sikker på at Canon svarer, dette er jo ett evig race, de topper hverandre hele tiden, og med 14-15 mnd siden 20D ble lansert, så er det overveiende sannsynlig at en ny 20D avløser stor for døren innen februar vil jeg tro, ser ut som Canon lanserer sine nye modeller i februar eller august, og med ca 1,5 års mellomrom...

 

Så at det i februar blir lansert ett nytt Canon kamera som matcher og/eller overgår D200, det er neppe så veldig usannsynlig..

 

En helt annen sak er jo om man trenger noe mer enn det D200 eller andre av dagens dslr kan tilby.....?

Lenke til kommentar
Virker det ikke litt rart at det ikke blir fullformat? Tenker siden Canon lanserte sitt, så ville vel Nikon slå tilbake.

 

Eller er ikke fullformat så nødvendig ?

5088158[/snapback]

 

Canon har vel hatt fullformat i ca 3 år nå, tror 1Ds kom høsten 2002, så det er jo tydelig at Nikon ikke prioriterer eller har tro på Fullformat, eller at de rett og slett ikke kan levere dette......

Lenke til kommentar
For oss som har kjøpt D70/s dette året, er det noe grunn for å begynne å spare i det hele tatt?

 

Er ikke D70 et godt nok kamera for en hobbyfotograf?

5090017[/snapback]

 

Det er vel opp til deg selv og behovene dine, er du fornøyd med ditt D70 og ikke savner noe, så er det vel ingen grunn. Hvis heller ikke noen av spesifikasjonene på D200 tiltaler deg, så er det vel ikke noe å tenke på.

 

Jeg har begynt å "spare" iallefall, er ingen tvil hos meg etter å ha lest alt om D200; jeg skal oppgradere fra D50 til D200 neste år! :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...