Gå til innhold

Linux (Redhat 7.3)


Anbefalte innlegg

Jeg hadde Linux RedHat 7.3 for en stund siden.

Jeg skulle bare teste det.

Hadde det ett par dager så gikk jeg over til windows igjen, fordi jeg hadde ikke bruk for Linux.Hadde vært kult med Linux hadde jeg hatt en skjapp utgående linje, da kunne jeg satt opp diverse servere, CS,Shell,WebServer osv. Jeg har 128kbit/s nå fra Telenor ADSL.Og den pakken er det jo ikke lov å ha server.

Går det greit å ha f. eks. en web server med 128kbit/s?

Telenor merker jeg har server?Jeg har hatt FoxServ på i flerne uker nå uten å bli tatt...

 

Etter jeg hadde Linux ble hdd'en fucka.Jeg får ikke formatert til FAT32 osv. Kun NTFS.Jeg satte i hdd'en min i en annen maskin og fikk formatert den.Men den er ikke slik som den skal, under Windows instalasjon fikk den endel feil.Har errors som f. eks. NETTUI1.dll har ikke peiling på hva det er men...

 

Hva skal jeg gjøre for å fikse hdd'en min?

 

Hva er det beste proget til å fikse/dele hdd'en? Bruker Partiton nå.

 

Jeg har en gammel Packard Bell 300mbz 64mb ram Voodo 3, jeg lurte på om den kunne kjøre Red Hat 7.3 GUI?

Eller må jeg kjøre tekst versjonen?

 

Jeg har aldri prøvd tekst versjonen, hvordan er den? Får jeg mye bedre ytelse? Min packard kjører det med ingen problem (den er skjapp med det OS'et?)

Hvordan funker det? Er det browser? Går det an å ta SS? Slik jeg kunne sett andres desktop eller hva det nå er, hehe.

 

Tja det var vell alt jeg lurte på

 

Edit: Glemte noe, kan jeg kjøre Shell fra maskinen min i Linux? Noen som har noen url til å sette opp shell? FAQ

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:


Den 2002-08-22 21:40, Eristoff skrev:


Hva skal jeg gjøre for å fikse hdd'en min?


Hva er det beste proget til å fikse/dele hdd'en? Bruker Partiton nå.


Linux har nok ikke ødelagt harddisken akkurat, så brutal er ikke den søte lille pingvinen. Jeg vet ikke nøyaktig hva problemet ditt er, men PartitionMagic har av og til problemer med å repartisjonere harddisker, ofte hvis man tidligere har brukt et annet program. Får du frem feilmeldinger i PM? Isåfall kan du teste et annet program som Ranish Partition Manager (www.ranish.com) eller V-Com Partition Manager.

Quote:


Jeg har aldri prøvd tekst versjonen, hvordan er den? Får jeg mye bedre ytelse? Min packard kjører det med ingen problem (den er skjapp med det OS'et?)

Hvordan funker det? Er det browser? Går det an å ta SS? Slik jeg kunne sett andres desktop eller hva det nå er, hehe.


Det er ikke to forskjellige versjoner av RH7.3. Du kan velge om du vil starte X (gui) eller bare kjøre konsoll, men du kan når som helst veklse frem og tilbake (hvis du har installert Xfree86 da). Under installasjon får du spm om du vil at X skal startes automatisk ved boot. Det kan også startes manuelt fra konsoll med kommandoen 'startx' hvis du foretrekker det.

 

På en lowspec-pc kan det være lurt å droppe X da det krever endel minne, pluss at ting vil virke treigt på dårlig cpu/grafikkort.

 

Browsing i konsoll er vel for viderekomne, da snakker vi om rene tekstbrowsere som f.eks Lynx. Selv foretrekker jeg X og den noe mer fancy (men fortsatt raske) Opera.

 

Screenshots av konsoll er vel litt vanskelig uten bruk av kamera, men har du noen gang brukt dos så har du jo en viss idé, bortsett fra at unix er littegrann kraftigere :smile:

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-08-22 21:40, Eristoff skrev:


Hva skal jeg gjøre for å fikse hdd'en min?


Hva er det beste proget til å fikse/dele hdd'en? Bruker Partiton nå.


 

Du bør alltid formattere HD'en og installere OS med det hovedkortet du skal bruke. Kan bli ustabilt osv ellers. Kjør en reinstall, så går det nok bra =)

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-08-23 08:19, Civilix skrev:


Linux
er
ikke
unix...


Fullt klar over at det, men jeg snakker generelt. Mange syns nemlig et unix-shell ligner litt på DOS, så jeg understreket at det er litt kraftigere, selv om det altså kan se likt ut for en totalt uvitende stakkar :smile:

 

For vanlige brukere spiller det nemlig lite rolle hva slags *nix OS man bruker, Solaris, Linux, you name it...

 

De fleste kommandoer er like og mye av den samme softwaren er tilgjengelig. For en sys.admin er det derimot noen forskjeller.

 

Forøvrig er det helt vanlig å bruke ordet unix som en fellesbetegnelse på alle unix-baserte/inspirerte OS, selv om et eller annet firma fortsatt måtte ha copyright på ordet. Blir litt tungvint å si stjerne-nix (*nix) i lengden. Og NIX er jo navnet på det norske internett-knutepunktet.

 

[ Denne Melding var redigert av: Langbein på 2002-08-23 14:30 ]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...