Gå til innhold

Gi partisjoner eit namn i GNU/Linux


smh

Anbefalte innlegg

I gode gamle DOS var det ein kommando som heiter "label" finnes det noko liknande i GNU/Linux?

 

Har ein USB disk som er formatert med FAT32, og ønsker å gi denne eit annan namn enn størrelsen på disken, slik det kommer som standard i Ubuntu.

 

Nokon som har nokon tips?

 

Veit at eg bare kan koble disken til ein Windows maskin og høyre klikke og velge "Gi nytt navn". Men det blir litt for dumt liksom. :blush:

 

Rekner med at det finnes ein funksjon som eg ikkje finner.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror i alle fall du kan gjøre det med fsck.vfat. Read The {Fine | F***} Manual.

 

Fedora bruker btw. lables til å finne hvilke partisjoner som skal monteres hvor - sikkert andre distroer som gjør det også - ta en titt på fstab. Fordelen er at dersom disken bytter plass i systemet, så funker ting fortsatt like flott. Eneste problem er dersom noen bestemmer seg for å stappe inn en ekstra disk - to disker med label "/"? Hvilken skal monteres?!? - eller dual boote med to versjoner...

Lenke til kommentar
Tror i alle fall du kan gjøre det med fsck.vfat. Read The {Fine | F***} Manual.

 

Fedora bruker btw. lables til å finne hvilke partisjoner som skal monteres hvor - sikkert andre distroer som gjør det også - ta en titt på fstab. Fordelen er at dersom disken bytter plass i systemet, så funker ting fortsatt like flott. Eneste problem er dersom noen bestemmer seg for å stappe inn en ekstra disk - to disker med label "/"? Hvilken skal monteres?!? - eller dual boote med to versjoner...

5041456[/snapback]

 

 

Har sjekka fsck.fat og dosfsck som er det same slik eg har forstått det. Men ingen har "label" funksjon. Disken ligger ikkje i fstab pga at det er ein usb disk som settes i etter at systemet er boota.

 

Ubuntu som eg kjører bruker ikkje label for å finne monteringspunkt. Hadde mulighet under installasjon til å gi / ein label i tillegg til monteringspunktet.

 

Er det nokon som har andre forslag. Har prøvd med gparted, fdisk osv.... men ingen kan gi namn til disken, bare til linux filsystem.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...