Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Kondensator i bil


Mister t

Anbefalte innlegg

Quote:


DrErling skrev (2002-08-22 18:37):

HUSK:

En oppladet (tilkoblet) 1F kondis er en aldri så liten bombe som smeller jævlig godt hvis kortsluttet... (trust me, I know :hirr: )

De smeller best i hvite Golf II 1986 modeller. :smile:




 

Vell jeg husker vi hadde sånne PSUèr på grunkurset hvor man kunne variere fra 0-30V.

Vi kobla alle kondensatorne vi hadde loddet av i løpet av en Time og lodde dem sammen vi.

(Vi passet på at alle var sertifisert for mindre en 30V da)

Var bedre en fyrverki det.

 

Smalt rimelig bra i Klasserommet og :smile:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For å si det veldig greit. Først kan du koble sammen forsterkeren og kondensatoren. + på kondensatoren til + på forsterkeren, og - på kondensatoren til - på forsterkeren. Så kan du koble minus du nå har kobla sammen mellom forsterker/kondensator til jord. Vent så med + til du har skjønt følgende: Ta ei lyspære på 21W og lad opp kondensatoren gjennom denne. Det gjør du ved å koble den ene polen av pæra til + fra bilbatteriet ditt, og den andre polen på pæra til + på kondensator/forsterker. Da vil pæra lyse ei stund, og når pæra har slokka er kondisen ladet opp, og du kan nå koble + fra batteriet direkte til + på forsterker/kondensator.

 

ble vel litt rotete dette også men... :smile:

Lenke til kommentar

BRA KONG_TOM!

 

Og når det gjelder dette med 12v og 14,4v...

Kondensatorene er som regel klasifisert til 16v. Det betyr at de fungerer helt opp til 16v. Alt over, er en risiko.

 

Kondensatoren skal ikke holde 12v, basta, men akkurat den spenningen du får fra bilen. Ca 12v uten motoren i gang, og en 14-15v med motoren igang.

Problemet er bassen. Når du spiller dyp bass, høyt. Vil impedansen i elementet synke, og du trekker mere effekt fra forsterkeren. Om du da ikke har en god forsterker, med bra strømforsyning, tømmer du kraft-reservene, slik at spenningen synker, og du får forvrengning. Som i værste fall tar livet av både forsterker og høytalere. (Legg merke til "i værste fall"). Har man da en stor kondensator på, vil man hjelpe forsterkeren til å levere den ekstra strømmen som trengs, uten at spenningen synker.

Men det skal vel sies, at å spille såpass høyt, er ikke noe bra for ørene heller.

Lenke til kommentar

Fant en enkel forklaring.

 

Forbindes på + kabel mellem forstærker og batteri. Kablet forbindes fra batteriets + pol til kondensatorens + pol, og videre derfra til + på forstærker. Kondensatoren har den bedste virkning, hvis den sidder så tæt på forstærkeren som muligt. Kondensatorens - pol forbindes direkte til stel. Ca. ½ farad pr. 500 watt forstærkereffekt.

 

Men takk for tipsene uansett :smile:

 

[ Denne Melding var redigert av: Mister t på 2002-08-24 11:01 ]

Lenke til kommentar

Quote:


cky skrev (2002-08-22 21:25):

Quote:


Den 2002-08-22 19:58, Jimmy Pop skrev:

Hva var det for en link? Gadd ikke lese hele, men det så ikke ut som om det hadde noe med denne saken å gjøre...



Poenget er jo selvfølgelig å holde spenningen konstant på 12V. Dette brukes kondensatoren til.

Skjønner at det er lurt å koble den på spenningen på forsterkeren, men med litt tykke kabler spiller det ikke noe rolle..


Håper jeg ikke er nødt å dra fram formelen for motstand i kabler...



 

Poenget er vel å få strømmen fortere fram, ikke å holde 12v spenning. 14.4v er dessuten mer optimalt i bilsterosammenheng, og det er veldig mange dynamoer som lader dette. Skal man ha hundrevis av ámper, hjelper det ikke akkurat å ha en kondensator som "holder spenningen på 12v". Selv har jeg en 200 ámper automatsikring, det går nemlig ganske mye strøm bak til forsterkerne i bilen :wink:

 

 

Poenget er ikke å få strømmen fortere frem. Den går med tilnermet lysets hastighet uansett. Poenget er å holde spenningen på ett konstant nivå hele tiden.

 

Når en bilstereo trekker mye støm fra batteriet synker nemlig spenningen. Gidder ikke forklare hvorfor. Men poenget er at kondensatoren skal holde spenningen oppe når batteriet ikke klarer å levere nok.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Forklaring om kondensator:

 

Et batteri har mer enn nok strøm i seg til å drive en STOR forsterker, problemet er at det også har en indre motstand(mao greier du ikke få all denne strømmen ut på batteripolene). Denne indre motstanden gjør at polspenningen på batteriet synker ved store strømtrekk. (spenningen begyner å legge seg over den indre motstanden istede for over lasten. I dette tilfellet en forsterker.)Det en kondensator gjør er at den trekker ut ekstra strøm fra batteriet ditt i de periodene musikken du spiller krever ett "lite" strømtrekk, og har da lagret en strømreserve ekstra etter den indre motstanden og kan derfor pøse ut med mye mere strøm enn det batteriet ditt ville greid alene.

 

Visste dere forresten at ved ett vanlig nøytralt hifi oppsett av ett stereoanlegg er det mellomtonen som krever mest strøm/effekt? Høres utrolig ut, men mellomtonen står for nesten 60% av den totale strømmen alene. Nå vet ikke jeg nøyaktig hvilke frekvensområder som er definert som mellomtone i denne forklaringen, men man kan vel annta at det er sånn ca 150-4000 Hz f.eks...

Lenke til kommentar

En kondis brukes jo også for og oppnå blits efekten i et kamera da.

Lades opp etter 5tidsperioder. (Iallefall så er det ikke langt i fra)

 

SÅ hvis den kobles i serie vil den jo lade seg opp og så stoppe totalt og lede så dermed skal den jo kobles i paralell da fordi den kan gi litt ekstra "Powah" når belastiningen på batteriet blir for stor.

 

Huff. Dette var kjedelig og skrive. VIrker nesten som skolearbeid dette.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-11-19 11:26, skrev Kong_Tom:

Høres utrolig ut, men mellomtonen står for nesten 60% av den totale strømmen alene. Nå vet ikke jeg nøyaktig hvilke frekvensområder som er definert som mellomtone i denne forklaringen, men man kan vel annta at det er sånn ca 150-4000 Hz f.eks...


 

Det har vel i sin naturlige forklaring av at lydbildet ligger stort sett i frekvensområdet til mellomtonen.

 

Men basser drar _litt_ strøm også da.. Når det durer som værst så ser man det på lyset..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...