Gå til innhold

Usikker på skjermkort og hovedkort til ny AMD HTPC


Anbefalte innlegg

Heisann

 

Jeg har ikke bygget pc fra bunn før, men har skrudd en del i de jeg har. Tenkte å sette sammen en htpc. Skal først og fremst brukes til å knytte sammen server (filmer, musikk) og hifi, og til videoopptak/timeslip o.l. Har også slengt med en 7" lcd touchscreen for fjernstyring.

 

Jeg er usikker på hvor mye skjermkort jeg trenger/bør ha/har lyst på, og når det gjelder hovedkort er jeg relativt blank. Det jeg har valgt er med nforce4 brikkesett(har hørt bra om det), men ellers relativt tilfeldig valgt.

 

Handlevogn:

https://prisguiden.no/calc_waggon.php?waggon_id=20021

 

ABIT KN8 Ultra 866,-

AMD Athlon 64 3200+ ''Winchester'' 1079,-

Arctic Cooling Freezer 64 183,-

ASUS Extreme N6600GT 128MB 1324,-

Hauppauge WinTV PVR500MCE 1201,-

Corsair Value Select DDR400 1024 MB (2x512) 870,-

Lilliput 7'' LCD 619GL-70NP/T Touch 15:9 2260,-

Nec ND-3540A 335,-

NorthQ 4001SX, 120mm, 24-pin/PCIe 438,-

Samsung SpinPoint P120 250 GB S-ATA 914,-

Silverstone LC16M 2170,-

 

Alle kommentarer og forslag mottaes med takk, gjerne sparetiltak...

 

Hvis dette blir oppsettet er shg.no overlegent billigst, noen som har erfaringer med dem?

 

/edit: ny ram &grafikk

K

Endret av democomputer
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Oppsettet ditt ser kjempegreit ut, men:

 

1. nForce4 hovedkort bruker DDR ikke DDR2. 1GB DDR-PC3200, f.eks Corsair Value Select ville vært perfect til dette oppsettet med mindre du skal overklokke mye.

 

2. Hvis du i tillegg til nevnte bruksområder har tenkt å bruke PC'en til noe spilling bør du legge til en 500-lapp på grafikkortet og gå for f.eks en GeForce 6600GT eller Radeon X800GT. En del mener at ATI har bedre tv-out, men dette kan jeg verken bekrefte eller avkrefte.

Endret av Falconer
Lenke til kommentar
Oppsettet ditt ser kjempegreit ut, men:

 

1. nForce4 hovedkort bruker DDR ikke DDR2. 1GB DDR-PC3200, f.eks Corsair Value Select ville vært perfect til dette oppsettet med mindre du skal overklokke mye.

 

2. Hvis du i tillegg til nevnte bruksområder har tenkt å bruke PC'en til noe spilling bør du legge til en 500-lapp på grafikkortet og gå for f.eks en GeForce 6600GT eller Radeon X800GT. En del mener at ATI har bedre tv-out, men dette kan jeg verken bekrefte eller avkrefte.

5038216[/snapback]

 

Takk for innspill.

 

Nå var ikke dette sparetiltak, men jeg ser poenget i å bruke 500kr mer på skjermkort, da det vel ikke er heeelt usannsynlig at jeg vil spille litt . Og overklokking tror jeg ikke jeg kommer til å gidde å drive med, rammen er byttet ut.

 

Noen som har meninger om geforce vs radeon på htpc, er det en av dem som er flinkere med tv-out?

 

Noen erfaringer med bra htpc kabinett, eller bra fjernkontroll-kit?

 

K (Som håper å ende under 10k, men da ser det stygt ut for min 7"gadget...)

Lenke til kommentar

Skjermkort, hold deg til geforce.. bedre bildekvalitet på dvd etc. enn radeon..

 

Fjernkontroll, iMon kontrollene er gode. bra programvare, pene kontroller.. da tenker eg på iMon PAD, siste utgave.

 

Kabinett, mcubed HFX - vifteløst. eller HT-400 fra Accent? A-Tech er og pene, meget pene men dyre..;) Hold deg unna Dign/D.Vine HV5/HV7 etc. da disse har elendig luftsitkulasjon og bil alt for varme. (snakker av egen erfaring)

Endret av crusade
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...