Gå til innhold

IDE kabel-> skade disk?


Dazem

Anbefalte innlegg

Jeg har da en maskin her som en dude har vært å fikset på.

Det han sier er at "Harddisken er defekt, eieren har montert IDE kablene feil"

 

Altså jeg ser selv ingen skader på kontaktene. Så det er nok ikke det.

Kan virkelig IDE kabler ødelegge en disk selv om den er montert osv? Jeg selv mener at denne IDE kablen står riktig! Og da bør det jo fungere.? :hmm:

 

Har det forekommet skader på harddisker pga IDE kabel? (fysiske skader gjelder ikke).

 

 

Takk for alle svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har da en maskin her som en dude har vært å fikset på.

Det han sier er at "Harddisken er defekt, eieren har montert IDE kablene feil"

 

Altså jeg ser selv ingen skader på kontaktene. Så det er nok ikke det.

Kan virkelig IDE kabler ødelegge en disk selv om den er montert osv?  Jeg selv mener at denne IDE kablen står riktig! Og da bør det jo fungere.? :hmm:

 

Har det forekommet skader på harddisker pga IDE kabel?  (fysiske skader gjelder ikke).

 

 

Takk for alle svar :)

5037627[/snapback]

 

Hm.. har montert kabelen feil vei en dullion ganger. Aldri opplevd at harddisken har blitt ødelgt pga dette. I alle tilfellene så har det bare vært å snu kabelen og harddisken har virket igjen.

 

NB, med dagens moderne harddisker, hk-kontakter og kabler så er det nesten umulig å kople feil, for kabelen passer bare en vei. Det er 2 sikkerheter for dette vanligvis, først den tappen på selve konnektoren som stikker ut og så er det vanlig at 1 av hullene i kontakten er blokkert.

Lenke til kommentar

Er vel kanskje snakk om hvis IDE-kabelen er defekt på noen slags måte? At en eller to av lederene er brutt, kanskje? Er vel teoretisk mulig at noe slikt kan ha innvirkning på ett eller annet...

 

Men siden det står "montert IDE-kablene feil" så er vel det utelukket...

 

Det som jeg også har kommet over er at noen ganger hender det at folk har tvunget inn IDE-kabler i harddisker selv om ikke alle pinnene i harddiskkontakten treffer hvert hull i IDE-kabelen, som igjen fører til at noen av pinnene i harddiskkontakten blir bøyd.

 

Edit: ser at Kimme kom meg i forkjøpet :)

Endret av h017ah
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...