Gå til innhold

Hjelp med tilkobling av høyttalere


Anbefalte innlegg

Hei godt folk!

 

Jeg har akkurakert flyttet og har glemt hvordan tilkoblingene på mine høyttalere var. Da jeg koblet ned anlegget merket jeg at det finnes to tilkoblinger på baksiden, disse er koblet sammen med en 'bro'. Har lest litt rundt men ikke funnet noe godt svar på hvordan jeg skal koble de til.

 

Slik jeg har forstått det så er de nederste tilkoblingene inn på delefilter til mellomtone og bass. Mens den øverste tilkoblingen er til diskant. Høyttalerne det er snakk om er Proson Twin 2010, disse har diskant, 6" mellomtone og 2*10" bass elementer.

 

Forsterkeren er en Pioneer surround forsterker, husker ikke typen akkurat nå. Denne har A+B utganger til fronthøyttalerne.

 

Mitt spørsmål er nå som følger: Vil jeg kunne koble til A utgangen til nederste tilkoblingen på høyttaleren og B utgangen på den øverste og merke noen forskjell i lyden? (Det er selvfølgelig Left + Right kanal på både A og B utgangen)

 

Hvis ikke, hva er så vitsen med to tilkoblinger på baksiden av høyttaleren?

 

Takknemlig for alle svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Rimelig meningsløst å kjøre biwiring fra en surround forsterker og ihvertfall til proson twin. Er mer for show enn for nytte. Hadde det vært snakk om mid end eller high end høyttalere og forsterkere så er det en annen sak.

 

A og B på en surround forsterker er vel egentlig ment for å kunne gi lyd til et annet rom uavhengig av hovedanlegget.

Lenke til kommentar

Nå er det vel en vesentlig forskjell på å bi-ampe og å bi-wire tror jeg.

 

Og å bi-wire er nok sannsynligvis meningsløst i dette tilfellet da utsignalet er det samme i A/B utgangen.

Men det kan være slik som phax sier at du kan bi-ampe A og B utgangen, da er det mere krefter å hente. Dette må du sjekke i manualen til forsterkeren. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...