Gå til innhold

Gratis alternativ til Norton Ghost/True Image?

zacka

Anbefalte innlegg

Skrevet

Finnes det? Skal lage image av en maskin. Gjerne med en funksjonalitet som Acronis True Image har der man kan lage en "secure-zone" på harddisken hvor man lagrer imaget slik at man f.eks kan trykke F11 ved boot for å få opp en meny for å kjøre imaget.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan prøve HDClone. http://www.miray.de/products/sat.hdclone.html

Har ikke forsøkt det selv, siden jeg har Ghost.

Du kan gjerne fortelle oss om dine inntrykk om dette.

En sånn "secure-zone" du snakker om, er det en skjult partisjon? Da har man jo en ulempe at man må sette av en fast størrelse på denne, og da har man enten kastet bort en del plass eller man kan oppleve at det ikke er plass nok.

Skrevet

Secure-zone er en skjult partisjon, ja. Det er en fin mulighet synes jeg, for da slipper man å ha cd'er for hånden til å lagre imaget på. Det er ikke alltid man har cd-rw på maskinen det skal taes backup av heller. Greit når man f.eks har en ultraportabel uten verken cd-rom eller lignende.

For å sjekke at man lager secure-zone stor nok sjekker man først med samme programmet hvor stort imaget vil bli før man oppretter secure-zone. Da vet man at det blir plass. Man kan komprimere imaget ganske mye også, så en standard winxp installasjon med drivere og noen få programmer vil ikke ta så stor plass. Det er ivertfall en fin "investering" på harddisken hvis den ikke er altfor liten da ;)

Grunnen til at jeg er ute etter et gratis alternativ er at jeg har tenkt til å bruke det på maskiner jeg reparerer for folk uten å bryte noen lover. Da kan de kjøre recovery ved å f.eks trykke F11 ved boot hvis de har fått masse virus eller lignende, så blir maskinen "som ny" igjen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...