Gå til innhold

sette opp linux gateway server


Anbefalte innlegg

Hei,

 

har planer om å dele en bredbåndslinje med naboen, men tenkte det kunne være greit å ha litt kontroll både for å kunne dele kapasiteten og av sikkerhetshensyn siden linja står i mitt navn.

 

det skal være trådløst, men har en trådløs ruter/aksess punkt som jeg tenkte å koble til linuxboxen (sette inn ett ekstra nettverkskort i linuxboxen.)

 

Det jeg er på jakt etter er tips til programmer som kan logge bruk. slik at jeg kan si til dem at de ikke kan drive fildeling og faktisk ha mulighet til å sjekke det.

 

Det hadde også vært kjekt å kunne sette en limit på trafikken gjennom den trådløse ruteren på f.eks halve linja. (men jeg vil kunne bruke mere enn halvparten seff. :)

 

Hvor mye datakraft kreves det for å rute slik trafikk? (er to-tre pc'er som skal være tilkoblet trådløst)

har en 1.3Ghz med 258MB ram som står å kjører debian idag, brukes til filserver og web/mail server. (lite trafikk på websidene)

 

 

Dette ender altså opp i to spm.

Hvilken programmer kan brukes til dette?

Er serveren min rask nok til dette?

 

På forhånd takk for svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-df17e

ClarkConnect har alle funksjonene du trenger, men slik jeg forstår det har du allerede en ferdig Linux kjørene på boksen din så da er det kanskje dumt og bytte.

 

Kommer med noen linker til programmvare som er brukbart på en Linux router :)

 

- Iptables

- Squid

- Mrtg

- Snort

- Awstat

- Cbqinit

- Dhcp

 

Kanskje vanskelig og forstå hva alt er, men bare og spøre så skal jeg hjelpe deg så godt jeg kan :)

 

Det er kanskje utrolig krevende for deg og sette opp noe sånt som dette selv om du ikke har mye kunskaper innen Linux. Da vil f.eks ClarkConnect eller Smoothwall være ett genialt valg..

Endret av Slettet-df17e
Lenke til kommentar

Hva med å se på FreeBSD? Selv bruker jeg en brannmur som kjører FreeBSD 4.11-STABLE og bruker det integrerte firewall-verktøyet ipfw2. Det fungerer alldeles strålende. Syntaksen til ipfw er ganske forståelig og grei i forhold til syntaksen i iptables (GNU/Linux). Dessuten har du alt av programmer tilgjengelig i ports-systemet. Maskinen jeg bruker er en dual PII Overdrive 333 MHz med 512 MB RAM. Så maskinen din er mer enn rask nok. Når det gjelder båndbreddebegrensning har du dummynet. Eventuelt kan du også se på OpenBSD. Da har du pf med altq.

Lenke til kommentar
Kommer med noen linker til programmvare som er brukbart på en Linux router :)

 

- Iptables

- Squid

- Mrtg

- Snort

- Awstat

- Cbqinit

- Dhcp

 

Kanskje vanskelig og forstå hva alt er, men bare og spøre så skal jeg hjelpe deg så godt jeg kan :)

 

 

 

Takker for tipsa, men flott om du hadde giddi å sagt litt om hva de forskjellige gjør og i hvilken rekkefølge jeg trenger de?

Er muligheter for dhcp i den trådløse ruteren/aksesspunktet jeg har. Men hva er greiest å bruke tror du?

 

Kjører debian til endel andre tjenester så blir ikke aktuelt å bytte.

Er jo endel av morroa å lære seg dette når man gjør det, så ikke så krise det.

Men litt mer starthjelp hadde vært hyggelig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...