Gå til innhold

Exchange 2003 og Outlook 2003


Karlstad

Anbefalte innlegg

Recipient Policy er tilordnet domenenavnet jeg har hos DynDNS, men skal jeg under i vinduet "Change property pages..." velge bare "E-Mail adresses" eller både "E-Mail adresses" og "Mailbox Manager Settings" ?

5034452[/snapback]

E-Mail adresses holder, såfremt du ikke ønsker å gjøre endringer på noen av valgene du har i Mailbox Manager Settings.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Aner jeg IT driftsfag-kandidat? Du skal spesifisere FQDN (Fully Qualified Domain Name) for det eksterne interfacet til den enheten som mottar de innkommende forespørsler til port 25 (110 er som oftest ikke nødvendig) for din mailsver. Enheten vil typisk være a) en router b) en brannmur (med routingfunksjonalitet) eller c) mailserveren selv.

5034684[/snapback]

Tja.. går jo på IKT Driftsfag da.. men vi har ikke kommet til hverken nettverk eller server enda..

 

Jeg føler et behov for å få ting inn med teskje her :p .. Mener du at jeg skal opprette MX records i DNS-en på min server, eller skal jeg legge inn en adresse hos DynDNS ?

Det har fungert fint og motta e-post inntil tidlig denne uken, og da hadde jeg ikke satt opp noen MX hos DynDNS hvert fall. Er litt usikker med DNS server lokalt, siden jeg har drevet og trikset frem og tilbake...

 

DynDNS.jpg

Bildet viser konfigurasjonen hos www.dyndns.com

 

Er det i tekstboksen "Mail Exchanger" jeg eventuelt skal taste inn domenenavn ? E-post domenenavnet da eller ?

 

Burde vel også få med feilmeldingen jeg får tilbake fra gmail-en min når jeg prøver å sende e-post til mitt nettverk:

TEMP_FAILURE: SMTP Error (state 8): 454 5.7.3 Client does not have permission to submit mail to this server.

Så langt har jeg funnet ut av at klienten ikke har tillatelse til å sende e-post til "denne serveren" :p

Endret av alex87
Lenke til kommentar

Prøver du å koble til en Exchange server fra en klient over internett (ikke LAN)? Det går ikke sånn uten videre. Da må du bruke IMAP/POP oppkobling.

 

DNS-instillingene er vel ganske uvesentlig, hvis sending/mottak av mail fungerer. Er jo bare å skrive inn IP-adresse direkte dersom DNS ikke er satt opp.

Endret av Lurifaksen
Lenke til kommentar

Har ikke behov for å tilkoble Exchange server med Outlook utenfor mitt nettverk, har foreløpig kun behov for å få det til internt.

 

Forresten har jeg fått til å motta e-post.

Dette var et problem med "Defualt SMTP Virtual Server", der jeg ikke hadde satt på anonym tilgang.. Men vil ikke dette gi muligheten for andre og benytte SMTP serveren uten at de trenger brukernavn og passord da ?

Samma det.. Kommer foreløpig ikke til å gjøre store forandringene. Bortsett fra å legge inn SP2 da..

 

Men mitt mål er enda ikke nådd. Jeg får jo ikke til å koble opp Outlook 2003 med Exchange 2003 serveren min på mitt lokale nettverk.

Det er ikke noe krav at jeg må sette opp MX records i min lokale DNS server ?

Lenke til kommentar
Har ikke behov for å tilkoble Exchange server med Outlook utenfor mitt nettverk, har foreløpig kun behov for å få det til internt.

 

Forresten har jeg fått til å motta e-post.

Dette var et problem med "Defualt SMTP Virtual Server", der jeg ikke hadde satt på anonym tilgang.. Men vil ikke dette gi muligheten for andre og benytte SMTP serveren uten at de trenger brukernavn og passord da ?

Samma det.. Kommer foreløpig ikke til å gjøre store forandringene. Bortsett fra å legge inn SP2 da..

 

Men mitt mål er enda ikke nådd. Jeg får jo ikke til å koble opp Outlook 2003 med Exchange 2003 serveren min på mitt lokale nettverk.

Det er ikke noe krav at jeg må sette opp MX records i min lokale DNS server ?

5041902[/snapback]

Uten å komme med svar på spørsmålet ditt, så ønsker jeg bare å komme med følgende observasjon: Det er en del klare mangler på kunnskap om Exchange som har dukket opp i løpet av denne diskusjonen, og eg ser nå av denne posten (SMTP Virtual Server) at du setter opp Exchange serveren på en måte som jeg vil karakterisere som direkte feil. Jeg vil anbefale deg en nybegynnerbok på Exchange, og råde deg til å gå gjennom den før du gjør noe særlig videre, og evt gjør enda mer du kan komme til å angre på. I motsetning til en del annen programvare mener jeg at Exchange ikke passer inn under "klikk next next next...".

 

Uten å ha lest boken selv synes jeg at Learning Exchange Server 2003 kan se ut som et godt alternativ.

Lenke til kommentar

En bok om Exchange høres ikke dumt ut og dette vil jeg vurdere. Men foreløpig må jeg satse på og overleve uten at f.eks spammere benytter serveren min til å sende ut søppel og liknende.

Dette er en læringsprosess for meg og samt en mulighet for og utvide horisonten min når det gjelder erfaring, men hvis ting begynner og ta overhånd og jeg mister kontroll, kommer jeg til å skrinlegge hele opplegget. Håper bare at det ikke går så langt.

 

Jeg følte en viss ubekvemmelighet ved frasen "råde deg til å gå gjennom den før du gjør noe særlig videre, og evt gjør enda mer du kan komme til å angre på.". Blir kanskje litt usaklig, men jeg lurer litt på hva jeg kan gjøre som jeg kan komme til å angre på :( ?

Lenke til kommentar

For å hindre at spammere bruker serveren din går du inn i "Default SMTP Virtual Server" properties --> Access --> Relay restrictions.

Her setter du på "Only the list below", og legger til IP-adresser som evt skal få lov å bruke den.

 

Hak også av "Allow computers which succesfully authenticate to relay...", slik at alle brukerne av e-post-serveren kan sende e-post, så lenge de logger inn med bruker/pass først.

 

For å sjekke om du sender ut spam på vegne av noen idioter ser du i "Queues" og ser om det ligger masse e-post i kø.

 

Dette er skikkelig skumle greier. Jeg hadde problemer med å sende e-post gjennom webscripts, og skrudde av Relay restrictions midlertidig. Dagen etterpå var det over 1000 e-poster i kø tilsammen, fra flere forskjellige IP-adresser. Aner ikke hvordan de klarer å finne ut at en server står åpen så fort!

Endret av Lurifaksen
Lenke til kommentar

har fått testet tilgangen til Exchange serveren en del.

det viser seg at man kan benytte den anonymt til å sende ut meldinger til e-postadresser i mitt domene, men ikke til andre. så det er jo selvfølgelig en mulighet for at JEG blir spammet med e-post, men that's it..

 

det jeg lurer på, er om noen veit hva jeg må gjøre for at den utgående mail-serveren krever passord, slik at det absolutt ikke blir NOEN måte og bruke serveren til spamming på ?

Lenke til kommentar
har fått testet tilgangen til Exchange serveren en del.

det viser seg at man kan benytte den anonymt til å sende ut meldinger til e-postadresser i mitt domene, men ikke til andre. så det er jo selvfølgelig en mulighet for at JEG blir spammet med e-post, men that's it..

 

det jeg lurer på, er om noen veit hva jeg må gjøre for at den utgående mail-serveren krever passord, slik at det absolutt ikke blir NOEN måte og bruke serveren til spamming på ?

5073268[/snapback]

Du ønsker med andre ord å hindre innkommende mail til ditt domene?

Lenke til kommentar
nei.. ikke det heller.. vil jo selvfølgelig motta mail, men vil ikke at folk skal kunne bruke serveren min til å sende ut mail uten at de har et gyldig brukernavn og passord...

5073759[/snapback]

Mail utenfra til ditt MÅ kunne sendes uten brukernavn og passord, ellers vil ingen utenfra få anledning til å sende mail til deg. Dette vil selvføgelig kunne misbrukes til å sende spam til ditt domene, men det er noe du enten må leve med, eller bruke filtrering på et eller annet nivå for å få rimelig bukt med. Ang det siste: Merk at det som gjør et filter godt er at det fjerner så mye spam som mulig uten at en eneste legitim mail blir sperret. Det er ikke noe problem å lage et filter som fjerner all spam, problemet er å få det til ikke å fjerne mail som skal slippes gjennom.

Lenke til kommentar
det var det jeg trodde..

men ellers takk for hjelp hittil :D

 

har du noen ideer om hvordan jeg kan få  fullklient-outlook til å fungere med exchange og i samme slengen, evt. noen linker til Microsoft sider som kan hjelpe?

5082893[/snapback]

Så lenge klienten kan kontakte exchange serveren direkte og det ikke er noen filtrering av trafikken (brannmur el lign) bør det fungere helt greit. Jeg har i noen tilfeller problemer over VPN, uten at jeg finner ut av hva som gjør det. Ellers kan det nevnes at Outlook/Exchange-kombinasjonen vissnok krever NetBIOS for å ha all funksjonalitet. Noen artikkel på oppsett av Outlook/Exchange har jeg dog ikke, det eneste jeg har er kurset Implementing and Managing Exchange Server 2003, men det er vel ikke akkurat det du tenker deg.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Nei no kurs er forsåvidt ikke aktuelt med det første..

Men noe jeg kom over her om dagen..

Jeg kjørte Virtual PC med Windows XP for og teste Office 12.

Der startet jeg Outlook 12 og den satte automatisk opp exchange kontoen og synkroniserte den på et øyeblikkk! Der fungerte det med en gang!

Dette har gjort meg urolig og fått meg til å fundere på hva i helvete problemet kan være...

Noen ide ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...