Gå til innhold

Exchange 2003 og Outlook 2003


Karlstad

Anbefalte innlegg

Har en Windows 2003 server med Exchange 2003 innstallert og jeg har noen spørsmål...

 

1. Hvordan får jeg til, i Outlook 2003, og legge til en MS Exchange Konto ? Når jeg per dags dato prøver, får jeg kun en feilmelding;

 

Kan ikke fullføre operasjonen. Kan ikke koble til Microsoft Exchange Server-datamaskinen på grunn av nettverksproblemer. Outlook må være tilgjengelig eller tilkoblet for å kunne fullføre handlingen.

 

Har installert Outlook 2003 på serveren og prøvd å synkronisere en konto der, og dette fungerte.

 

2. Hvordan kan jeg lage en gruppe, kontakt eller disktribusjonsliste som er tilgjengelig i den globale adresselisten som sender e-post til alle med exchange konto eller liknende ? Har en gruppe som jeg har dedikert en adresse til, men det er tungvint å drive og legge til brukere som medlem hele tiden. har vært borti at dette kan gjøres automatisk, men vei ei hvordan. Noen som kan dette ?

 

 

Håper det dukker opp mange fine gromme svar til meg :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har en Windows 2003 server med Exchange 2003 innstallert og jeg har noen spørsmål...

 

1. Hvordan får jeg til, i Outlook 2003, og legge til en MS Exchange Konto ? Når jeg per dags dato prøver, får jeg kun en feilmelding;

 

Kan ikke fullføre operasjonen. Kan ikke koble til Microsoft Exchange Server-datamaskinen på grunn av nettverksproblemer. Outlook må være tilgjengelig eller tilkoblet for å kunne fullføre handlingen.

 

Har installert Outlook 2003 på serveren og prøvd å synkronisere en konto der, og dette fungerte.

 

2. Hvordan kan jeg lage en gruppe, kontakt eller disktribusjonsliste som er tilgjengelig i den globale adresselisten som sender e-post til alle med exchange konto eller liknende ? Har en gruppe som jeg har dedikert en adresse til, men det er tungvint å drive og legge til brukere som medlem hele tiden. har vært borti at dette kan gjøres automatisk, men vei ei hvordan. Noen som kan dette ?

 

 

Håper det dukker opp mange fine gromme svar til meg :D

5025701[/snapback]

 

1: Du ønsker å opprette en ny epostkonto? Så vidt jeg vet kan ikke det gjøres fra Outlook. En Exchange-konto er knyttet til en konto i Active Directory.

 

Logg inn på Exchange-serveren, start Active Directory Users & Computers og legg til en konto. Det er en egen fane for Exchange-innstillinger.

 

2: Lag en kontomal som allerede er medlem av distribusjonslista og lag nye brukere som kopi av denne.

Lenke til kommentar
Har en Windows 2003 server med Exchange 2003 innstallert og jeg har noen spørsmål...

 

1. Hvordan får jeg til, i Outlook 2003, og legge til en MS Exchange Konto ? Når jeg per dags dato prøver, får jeg kun en feilmelding;

 

Kan ikke fullføre operasjonen. Kan ikke koble til Microsoft Exchange Server-datamaskinen på grunn av nettverksproblemer. Outlook må være tilgjengelig eller tilkoblet for å kunne fullføre handlingen.

 

Har installert Outlook 2003 på serveren og prøvd å synkronisere en konto der, og dette fungerte.

5025701[/snapback]

Om jeg ikke tar helt feil så er ikke Outlook spesielt begeistret for å være installert på Exchange-serveren. Jeg mistenke at det vil fungere hvis du installerer Outlook på en annen PC og prøver å koble den opp mot Exchange.
Lenke til kommentar

Det er vel heller Exchange som ikke er særlig begeistret for å ha Outlook installert - opplevd masse krøll med dette..

Uansett så er vel ikke det problemet her, har du kontakt med serveren fra klienten ellers? Får du f.eks. kopla opp et share på serveren fra klienten? Sjekk at DNS oppsettet er riktig. Og du har vel ikke slått på firewallen på 2003 serveren?

 

2: Det du er ute etter heter Query based distribution group, info om bruk av disse finner du på help, ms support, google, osv.

Lenke til kommentar

Det er akkurat det som ikke fungerer.. Jeg får nemlig ikke til og tilordne en av mine exchange kontoer i outlook (2003).

Web Accessen funker helt fint, men det er akkurat denne biten som ikke er oppegående...

Jeg har flere kontoer som er tilordnet med exchange og disse fungerer helt greit i Web Access.

 

Beklager hvis jeg var litt uklar tidligere..

Lenke til kommentar

Jøss.. Kom inn et svar mens jeg dreiv og svarte :p

Serveren fungerer helt fint til alle andre oppgaver, DNS, DCHP, IIS, WSUS, AD, FTP osv... Men akkurat dette er det krøll med...

 

Det er akkurat Query Based Distribution Group jeg prøver å få til, men når jeg skal opprette dette, får jeg selvfølgelig en feilmelding (er helt nybegynner i Exchange - bare så dette er sagt):

You can only create query-based distribution group object in Exchange Server 2003 native mode.
Lenke til kommentar

Eh, ja det var litt "uklart" når du skriver "Har installert Outlook 2003 på serveren og prøvd å synkronisere en konto der, og dette fungerte." :)

 

Så.. har du problemer med Outlook fra serveren, fra klienter eller begge deler?

 

At OWA fungerer viser hvertfall at Exchange er oppe og går som den skal, men det betyr ikke at Outlook klienter får koplet seg opp..

Lenke til kommentar

Hmf! Test RPCPing utility fra 2003 Resource Kit, tror du finner dok og eksempler for å emulere Outlook klient på MS support.

 

Du kan også verifisere at du får kontakt med Global Catalog fra klientene (kreves for Outlook pålogging) bruk ldp.exe og connect til port 3268, får du svar så er det OK.

 

Må nesten køye nå, du får ha lykke til :)

Lenke til kommentar

hehe..

selvfølgelig skjønner jeg ikke overlegent mye av dette, men det virket som om det var positivt det jeg fikk ut av ldp.exe både på server og klient.

Men når det gjaldt RPC Ping så vil jeg tro i følge resultat (uten noen feilmeldinger) at det var i orden når jeg kjørte det på server, men når jeg gjorde dette på en klient fikk jeg følgende melding:

RPC Binding returned (0x6be). Could not bind using these parameters:

network adress = (navn på server)

endpoint = 251

UUID =

 

Failed to Bind on ALL protocols

 

Dette er kanskje teit og bringe opp nå, men jeg burde vel kanskje ha installert tjenesten "RPC over HTTP Proxy" ? :ermm:

Lenke til kommentar

RPC Proxy trenger du bare hvis du skal kjøre Outlook over HTTPS så brukere kan kjøre full Outlook klient over internet. På lokalnettet bruker du vanlig RPC.

 

Har du ISA installert på denne serveren, eller er det andre firewaller mellom klientene og serveren?

Lenke til kommentar

Hva er i tilfellet "vanlig RPC" ? er dette en tilleggsfunksjon som må installeres fra "Add/remove programs" og deretter "Windows components" ?

 

Jeg har forøvrig ingen brannmur installert på server, serveren er forøvrig en "Routing and Remote Access" server der VPN og LAN Routing er installert.

ISA Server er ei installert.

 

Nå har det værst tenkelige skjedd i tillegg. Jeg får ikke mottatt e-post fra eksterne nettverk, altså hvis noen sende e-post fra f.eks hotmail eller gmail og til mitt e-post domene, får jeg ikke e-posten. Interne e-poster fungerer helt fint...

Dette kan faktisk ha vært et problem helt siden søndag/mandag uten at jeg har merket det før jeg testet dette i dag..

 

Ser ut til at dette kan bli en lang feilsøkingsprosess :dontgetit:...

Endret av alex87
Lenke til kommentar

RPC = "Remote Procedure Call" - windows funksjonalitet som brukes for f.eks. å kople opp shares. Outlook bruker MAPI over RPC for å kommunisere med Exchange.

 

Har du MX record registrert på ekstern DNS? Er port 25 åpen fra internet og inn til Exchange serveren? Test å telnette til port 25 på exchange serveren, både internt og fra internet.

 

 

Er vrient å hjelpe deg via forum, sånt som dette må jeg nesten se med egne øyne..

 

Du får PM'e meg hvis du trenger å leie inn hjelp, men det koster $$$ ;)

Lenke til kommentar
Har du MX record registrert på ekstern DNS? Er port 25 åpen fra internet og inn til Exchange serveren? Test å telnette til port 25 på exchange serveren, både internt og fra internet.

5034274[/snapback]

For ikke å snakke om at du må ha en recipient policy for det domenet du skal motta mail til, hvilket ikke alltid er det samme domenenavnet som AD-domenet.
Lenke til kommentar

hehe.. kan fort bli dyrt det med alle problemene :p

Men det å kjøre telnet på port 25 til serveren fungerte hvert fall på klienter, lokalt. Eksternt har jeg ikke prøvd enda.

MX-records har jeg ikke på ekstern DNS, jeg benytter faktisk Dynamisk DNS fra DynDNS.com, men jeg har muligheten til å tilordne MX record der. Hva skal jeg da skrive i feltet merket MX record ? IP-adresse til serveren lokalt, ekstern ip-adresse, eller DNS navnet (f.eks exchange.dyndns.com) ?

 

Port 25 og 110 er forøvrig ordnet i NAT i ruteren.

Endret av alex87
Lenke til kommentar
Har du MX record registrert på ekstern DNS? Er port 25 åpen fra internet og inn til Exchange serveren? Test å telnette til port 25 på exchange serveren, både internt og fra internet.

5034274[/snapback]

For ikke å snakke om at du må ha en recipient policy for det domenet du skal motta mail til, hvilket ikke alltid er det samme domenenavnet som AD-domenet.

5034383[/snapback]

 

Jepp.

Recipient Policy er tilordnet domenenavnet jeg har hos DynDNS, men skal jeg under i vinduet "Change property pages..." velge bare "E-Mail adresses" eller både "E-Mail adresses" og "Mailbox Manager Settings" ?

Lenke til kommentar
MX-records har jeg ikke på ekstern DNS, jeg benytter faktisk Dynamisk DNS fra DynDNS.com, men jeg har muligheten til å tilordne MX record der. Hva skal jeg da skrive i feltet merket MX record ? IP-adresse til serveren lokalt, ekstern ip-adresse, eller DNS navnet (f.eks exchange.dyndns.com) ?

5034397[/snapback]

Aner jeg IT driftsfag-kandidat? Du skal spesifisere FQDN (Fully Qualified Domain Name) for det eksterne interfacet til den enheten som mottar de innkommende forespørsler til port 25 (110 er som oftest ikke nødvendig) for din mailsver. Enheten vil typisk være a) en router b) en brannmur (med routingfunksjonalitet) eller c) mailserveren selv.

Endret av roac
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...