Gå til innhold

Likestilling, kvinner inn i styrene.


Anbefalte innlegg

Hvor mange justisministere har gått jussen?

Ihvertfall fyren som er blitt utnevnt nå.

 

Hvor mange barn og familie ministere har hatt barn?

Om ikke alle, så er det ikke langt unna.

Hvor mange kirke og kultur ministere har vært i kirken og jobbet med kultur?

Stort sett alle.

Hvor mange utenriksministere har vært utenlands?

Alle. Men så er nok ikke det særlig relevant "kompetanse".

Hvor mange forsvarsministere har vært i forsvaret?

Jeg vil tro alle.

Hvor mange finansministere kan legge sammen to tall :!:

I etterkrigstiden har det stort sett vært folk med sosialøkonomi bakgrunn, så det kan nok de fleste. Bortsett fra hun som sitter der nå da ;)

 

Er klar over at argumentene er tøvete, men en minister er øverste leder for et departement hvor det jobber haugevis av kompetente folk med relevant utdannelse og erfaring.

Det hjelper fint lite om man ikke har et snev av innsikt i hva man skal lede.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

JBlack: Alle ministere mangler relevant kunnskap på visse deler av sine ansvarsområder. Jeg nekter å tru at noen ministere i de siste ti regjeringene har hatt fullstendig oversikt over alle ansvarsområdene til sine departementer, selv ikke etter fire år. Arbeidsmengden er rett og slett for stor. Norge har et av verdens mest omfattende byråkratier, litt atypisk nordmenn forresten, det er mer et svensk trekk.

Jeg trur heller ikke at Stoltenberg velger inkompetente personer som ministere i sin nye regjering, han ønsker tross alt å jobbe sammen med dem i fire år. Følgelig kan vi anta at fornyelsesministeren er et oppegående menneske som vil trenge relativt lite forklaring for å forstå en slik setning.

 

Dessuten har hun stor erfaring fra barnehager, noe som jeg trur vil komme godt med i det videre arbeidet med MinSide-portalen. ( "men jeg vil bruke php!" "NEI! Vi må bruke Perl!" *krangle* *sutre* :!: )

 

Dotten: Det var ment som en spøk. Men siden du valgte å kommentere det; kan du legge frem en oversiktliste over de ti siste regjeringene der du sammenlikner de forskjellige ministerenes status opp mot mine teite eksempler :p

Dessuten vil jeg bemerke at denne forsvarsministeren og den forrige var begge kvinner, og som kjent er det ikke allmenn verneplikt for kvinner i Norge (ennå), og det var slett ikke vanlig for jenter å avtjene når de var unge, så det er ikke urimelig å anta at disse aldri var i kongens grønne klær.

Det hjelper fint lite om man ikke har et snev av innsikt i hva man skal lede.
Jeg har ikke utdanning som snekker, like fullt _kan_

jeg slå inn spiker og sette opp en lettvegg. Gi meg litt tid og noen råd og jeg bygger meg hus. Mennesket er et lærende vesen og vi må aldri undervurdere enkelt menneskers evne til å ta til seg kunnskap og gjøre opp sine egne meninger.

 

Decline: Heisann! Harru lest Platons Staten du eller? Platon, den andre av de tre store greske filosofer, beskrev i sitt verk Staten den ideelle bystat, der hvor arbeiderene(massen) blir beskyttet av soldatene og styrt av filosofene(eliten). I en ikke-ideell verden (dvs. vår verden) foretrekker Platon et styre hvor EN regjerer sammen med MANGE, dvs. en blandet forfatning av monarki og demokrati. En liten digresjon.

 

On-topic igjen, men vi slipper ikke Platon. I Platons samtid hadde kvinner kun rett til å stelle barna, lage mat og brukes til forlystelse (av massene og soldatene. Filosofene var helt klart over disse kjødets lyster). Men i Platons utopi skulle det være full likestilling mellom kjønnene. Kvinner kunne også "vandre" mellom klassene, og være likeverd som arbeider, soldat, og filosof. Dette er, av moderne lurifakser, sett på som et bevis for at Platon aldri planla å realisere idealstaten sin :!:

Endret av olefiver
Lenke til kommentar
Kanskje vi bare skulle la professore og samfunnsviterne styre landet?

5024625[/snapback]

 

Nei hvorfor det? Men gjerne ha noen med innsikt i hva departementet driver med. Statsminsiteren kan stort sett velge og vrake blant de mest kompetente lederene. Da er det ikke særlig vanskelig å finne en god leder som også har innsikt.

 

Dessverre kommer ting som kjønn, religion, alder, geografi, partistilling og partitilhørighet først, så prøver man å se hva de passer til etterpå. Personlig er jeg mer en tilhenger av "her har vi xxxxxxministeren, la oss se på de beste kandidatene. Kompetansen vil da være bestående av faktorer som erfaring, utdannelse og attester".

 

Nå er det mer "her har vi nå 20 navn etter hensyn til religion, geografi, kjønn, parti osv er tatt høyde for. Hvem passer best til hvor?"

 

Stillingen personen har opparbeidet seg i partiene teller mer enn den relle kompetansen. Det er ingen styrke for Norge. Dog skald et sies at man har funnet mange gode ministere opp gjennom årene, både AP og H. Også de med liten erfaring.

 

Tiden får vise hvordan regjeringen vil gjøre det. Det er uten tvil none som vil gjøre en dårlig jobb, og noen som vil gjøre en god jobb. Som altid. :)

Lenke til kommentar

Som hunkjønn liker jeg ikke tanken på at jeg blir "båret" inn i bedrifter - da føler jeg meg som ukompetent drittunge som folk bærer inn til seg. Jeg vil heller føle at jeg fikk en stilling nettopp pga mine kvalifikasjoner. Nei til kvotering. Jeg skal jammen meg greie å bevise på egenhånd at jeg er kvalifisert til den jobben jeg søker. Selvfølgelig kan jeg ikke utelukke at det fins sjefer som er mannsjåvinister, men det fins også sjefer med en nyere tankegang enn 1800-tallet.

Lenke til kommentar
Som hunkjønn liker jeg ikke tanken på at jeg blir "båret" inn i bedrifter - da føler jeg meg som ukompetent drittunge som folk bærer inn til seg. Jeg vil heller føle at jeg fikk en stilling nettopp pga mine kvalifikasjoner. Nei til kvotering. Jeg skal jammen meg greie å bevise på egenhånd at jeg er kvalifisert til den jobben jeg søker. Selvfølgelig kan jeg ikke utelukke at det fins sjefer som er mannsjåvinister, men det fins også sjefer med en nyere tankegang enn 1800-tallet.

5027589[/snapback]

 

Ikke annet å si enn vel talt. Dette er også holdningen jeg stort sett opplever blant de fleste jenter, ihvertfall de under 30.

 

Og du får ha lykke til med å vise hva du er god for, du vil sikkert klare det helt fint uten hjelp av det faktum at du er kvinne. Forhåpentligvis forstår politikerene dette. Kvotering ødelegger for jenter som har gjort seg fortjent til sin stilling, fordi man altid vil ha mistanken om at man er der pga kvotering hengende over seg.

Lenke til kommentar
Kanskje vi bare skulle la professore og samfunnsviterne styre landet?

5024625[/snapback]

Kanskje vi skal la hver enkelt styre sitt eget liv, og kun la staten beskytte hver enkelts rett til dette?

5030421[/snapback]

Er ikke det også en form for styring av landet?

5030454[/snapback]

Ja, men det er ikke en styring hvor styresmaktene påberoper seg retten til å ta valgene for enkeltindividene.

 

Enkelte er litt for glad i å løse ting med å forby, påby eller bruke retstriksjoner. Det man også kan kalle "kontrollfriker" og maktsyke mennesker.

Lenke til kommentar

Eller ansvarlige politikere.

 

Forskjellige folk har forskjellige oppfattninger av verdenen. Men den diskusjonen skal vi ikke ta her.

 

Når det gjelder kvinner inn i styrene...

Å ha kvinner i et styre trur jeg er en God Ting. Kvinner tenker, som sagt, annerledes enn oss menn, så en bedrift kan fort tjene på dette.

MEN tvungen kvinneandel er bare tull og kan fort slå negativt ut ved at bedrifter blir tvunget til å ansette mindre kompetente folk (ikke negativt ment mot kvinner, vel å merke)

 

Jeg kan eh ... like kvinner i maktposisjoner ;)

Lenke til kommentar
Hvor mange forsvarsministere har vært i forsvaret?

Jeg vil tro alle.

 

Inkludert KKD, Eldbjørg Løwer og den nye?

 

Hvor mange finansministere kan legge sammen to tall :!:

I etterkrigstiden har det stort sett vært folk med sosialøkonomi bakgrunn, så det kan nok de fleste. Bortsett fra hun som sitter der nå da ;)

 

Dream on.

 

# Rolf Presthus (H) (1981-1986 Cand.jur

# Arne Skauge (A) (1986-1986) Siviløkonom NHH

# Gunnar Berge (A) (1986-1989) Ingen øko. utdannelse.

# Arne Skauge (H) (1989-1990) Siviløkonom NHH

# Sigbjørn Johnsen (A) (1990-1996) 2-årig kveldskurs ved Bedriftsøkonomisk Institutt (BI)

# Jens Stoltenberg (A) (1996-1997) Cand. oceon i samfunnsøko.

# Gudmund Olav Restad (Sp) (1997-2000) Ingen øko. utdannelse.

# Karl Eirik Schjøtt-Pedersen (A) (2000-2001) cand. mag i statsvitenskap, sosialøkonomi, offentlig rett

# Per Kristian Foss (H) (2001-2005) Ingen øko. utdannelse.

# Kristin Halvorsen (SV) (2005- Ingen øko. utdannelse.

 

Av de 9 personene på listen har 4 av de noe som kan kategoriseres som økonomisk utdannelse, 2 av de har en høyere grad, én (Stoltenberg) har en høyere grad innenfor samfunnsøkonomi.

 

Det er mye rart av utdannelse på listen, Gudmund Restad er utdannet politi og hadde ført opp " Kurs i våpen- og ammunisjonslære, brannetterforskning, kriminalteknikk 1969-1972" på CV'en sin. Gunnar Berge har oppført " Lærlingeskole 1957-1958" samt "Diverse kurs innenfor arbeiderbevegelsen 1959-1969, LO-skolen 1966- "

 

Mer info:

http://epos.stortinget.no/InnvalgteRepresentanter.aspx

http://no.wikipedia.org/wiki/Liste_over_no...finansministere

Lenke til kommentar
Hvor mange forsvarsministere har vært i forsvaret?

Jeg vil tro alle.

 

Inkludert KKD, Eldbjørg Løwer og den nye?

 

KKD(regner med du refererer til Devold) har vistnok det ja(men husker ikke helt hva, er snakk om en "filleerfaring), den nye nei. Jeg prøver fortsatt å finne ut hva som gjør at hun ble forsvarsminister, og jeg finner ikke noe annet svar enn at hun er der som en salderingspost.

 

Hvor mange finansministere kan legge sammen to tall :!:

I etterkrigstiden har det stort sett vært folk med sosialøkonomi bakgrunn, så det kan nok de fleste. Bortsett fra hun som sitter der nå da ;)

 

Dream on.

 

# Rolf Presthus (H) (1981-1986 Cand.jur

# Arne Skauge (A) (1986-1986) Siviløkonom NHH

# Gunnar Berge (A) (1986-1989) Ingen øko. utdannelse.

# Arne Skauge (H) (1989-1990) Siviløkonom NHH

# Sigbjørn Johnsen (A) (1990-1996) 2-årig kveldskurs ved Bedriftsøkonomisk Institutt (BI)

# Jens Stoltenberg (A) (1996-1997) Cand. oceon i samfunnsøko.

# Gudmund Olav Restad (Sp) (1997-2000) Ingen øko. utdannelse.

# Karl Eirik Schjøtt-Pedersen (A) (2000-2001) cand. mag i statsvitenskap, sosialøkonomi, offentlig rett

# Per Kristian Foss (H) (2001-2005) Ingen øko. utdannelse.

# Kristin Halvorsen (SV) (2005- Ingen øko. utdannelse.

 

Nå baserte jeg min påstand fra en artikkel nylig (tror det var Aftenposten). Samme artikkel hevdet at det før krigen stort sett var jurister som satt i den ministerposten. Og etterkrigstiden er mer enn 1981-2005 ;) .Nå har jeg ikke stilt meg kritisk til kildene i den artikkelen, men kan ikke utelukkes at jeg er blitt offer for feilinformasjon. ;)

 

Skal undersøke saken (og drømme søtt).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...