Gå til innhold

Spår økende virusangrep mot Linux


sim

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Eeeeeeeeeh.

 

Tviler ikke på at potensialet for en økning av virusangrep på GNU/Linux, ei heller tviler jeg på at det kommer til å øke.

MEN jeg tviler sterkt på at GNU/Linux virus kan komme til å bli en stor trussel, et stort problem.

 

OS-designen er fundamentalt annerledes enn den hardes rammede av dagens OS. Designfilosofien til GNU/Linux gjør at det er mye, mye hardere å programmere gode virus med stort spredningspotensiale.

 

Kanskje kommer GNU/Linux virus til å bli mye mer målspessifike enn win32 virus? Kun angripe visse IP-adresser, visse bedrifter etc...

 

EDIT: Jeg er ikke enig i at virusfaren øker proposjonalt med popularitet. Antall virus derimot. Ja jo, indirekte blir dette det samme kanskje, men hva er mest farlig? Ett virkelig bra programmert virus, eller en hel haug små virus?

Endret av olefiver
Lenke til kommentar

Ja virus kan nok begynne å komme, men de vil nok ikke spre seg like lett som på win pga. alle de forskjellige distoene. Det er ikke mye virusmakeren kan regne med er på systemet!

 

Angående argumetet om at en bruker ikke har rettigheter til å ødelegge utenfor $HOME, så har jeg tenkt på en ting. Mange distroer bruker jo sudo, det må jo være et ganske stort sikkerdetshull!

 

#Først noe kode som gjør at denne filen kjøres hver kang brukeren logges inn
#men det gidder jeg ikkes skrive nå
#dvs. legge seg til i .xinitrc og KDE og GNOME sine oppstartsmapper

#Og så den skadelige koden:

while(! pgrep gksudo)
do
   sleep 10
done
sleep 60 # La brukeren rekke å skrive passord
gksudo moHAHAHAHA

Endret av LessThanJake
Lenke til kommentar

#Og så den skadelige koden:
while(! pgrep gksudo)
do
  sleep 10
done
sleep 60 # La brukeren rekke å skrive passord
gksudo moHAHAHAHA

Wææh!

Jeg skal sporenstreks avinnstallere sudo og gi meg sjøl root rettigheter i stede. Dermed er jeg alltid innlogget som meg sjøl og ikke som root, men har likevell rettigheter til å gjøre det jeg vil :!:

 

 

Fra spøk til...

Det holder vel at root har begrenset hvilke programmer brukern får lov til å kjøre gjennom sudo? Jeg (olefiver) får ikke lov til å kjøre annet enn mount og halt/reboot på min til_daglig_bruks_maskin, fordi jeg (root) ikke syns at jeg (olefiver) trenger å ha tilgang til mer vi sudo.

Endret av olefiver
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...