Gå til innhold

Kjøpe kamera utstyr i Kina?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg vil anta at du må prutte og det er for min del ikke jeg så flink til og du vil neppe få det like billig som en kineser kan klare å få det. Hvis du kommer i kontakt med noen kineser du kjenner litt og stoler noe på kan du spørre om han/hun kan hjelpe deg. Muligheten er jo tilstede at vedkommende kjenner de du kjøper fra og dermed ikke hjelper deg så mye som han/hun kunne ha gjort.

Lenke til kommentar

Spørs om det er lavt nok til å forsvare fire år mindre reklamasjonsrett, og mulig mangel på forståelig bruksanvisning (engelsk kan hentes på nettet). Ved feil innen ett års garanti, er det ikke sikkert at garantiløsningen dekker reparasjon utenfor Hong Kong. Mulig pakkeløsningene er annerledes, og noen har til og med kommet hjem med en murstein i stedet for kamera. Husk også at moms (25%) må betales ved innførsel til Norge.

 

Men nå er det stort sett ikke så mye feil med objektiver da. Men synd om du skulle være uheldig.

Lenke til kommentar

Jeg var en tur i Shanghai på vårparten i 2004. Min erfaring er at prisene der ikke er spesielt lave på elektronikk. En del digitale kameraer var dyrere der enn her. Jeg kjøpte et objektiv, Canon 75-300 USM, og betalte ca 1600 kr. Det synes jeg var en grei pris. Det koster ca 2200,- her hjemme. Dette ble kjøpt i et stort varehus, og der var det faste priser. Det man selvsagt må passe på er at man kjøper ekte vare. Fake ting er ikke vanskelig å fremskaffe i Kina, og det er nesten ikke den ting som ikke kan piratkopieres. Der jeg handlet var det stempling på garanti o.l. samt at det var et stort og kjent varehus (No. 1 Department Store). Jeg kjøpte også uv-filter, fjernutløser, kamerabag og batterigrep til EOS 500, og sparte en del på å kjøpe det der. Jeg kikket en del rundt, og hvis man holdt seg til analoge produkter så var det litt å spare, mens elektroniske dupeditter var omtrent samme pris eller høyere der borte.

Objektivet jeg kjøpte måtte en tur til service etter et halvår grunnet en løs linse, og da var det selvsagt ikke noen garanti som holdt her i Norge. Det kostet meg ca 450,- å få fikset det, så da var jeg jo nesten like langt i forhold til å kjøpe det her hjemme.

Husk også grensen på kr. 6000,- for varer du kan ta med inn i Norge (moms/toll). :)

Lenke til kommentar

Bestille kamerautstyret ditt fra www.digitalrev.com med leveringsadresse på hotellet ditt. Jeg har gjort dette før uten problemer, bare sørg for at de har utstyret du trenger på lager, så det blir levert før du drar ;)

 

Leveringstiden er 1-3 dager, og de selger til flere land i Europa, noe som er en fordel hvis du støter på problemer (siden de er vandt til å ta seg av garantisaker fra vårt kontinent). Prisene er også de laveste jeg har sett til nå, iallefall sammenlignet med Hong Kong.

 

De gir deg også 2% rabbat om du betaler med PayPal eller 4% rabbat om du betaler ved bank overføring. PayPal er etter min mening det tryggeste, mens VISA-kortet er det raskeste. Selv betalte jeg 5D'en med VISA.

Lenke til kommentar
Det er vel bare kineserene som har gjennomsnittelig 7 kameraer hver.

5017619[/snapback]

Du tenker sikkert på Japan? Jeg kan ikke se for meg at den gjennomsnitlige ganske fattige befolkningen i kina skal ha gjennomsnittlig hele 7 kameraer hver. 10 milliarder (!) kameraer til sammen. Japanere er forsåvidt mye mer kjent for å ha høy interresse for fotografering (og teknologi) enn det kineserene er.

Lenke til kommentar

Og når de besøker Norge, så er de innom hver eneste lille fotobutikk de ser... og de kommer gjerne i busslaster på 10-20 personer. Når alle sammen skal inn i en liten butikk samtidig, så blir det trengsel. De kjøper ytterst sjelden noe som helst, og skal de ha noe så er det stort sett kun en film, og alle 10-20 personene må se på filmen og diskutere seg i mellom før de evt. kjøper den :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...