Gå til innhold

Kan man kjøpe HTPC med Linux?


Anbefalte innlegg

Jeg har noe peiling på data, men har ikke snøring på Linux. Jeg har nå saumfart de fleste nettbutikker etter en billig HTPC med Linux uten å finne noen.

 

 

Noen fakta jeg er klar over med HTPC:

  1. Du trenger ikke det feteste skjermkortet på markedet
  2. Du trenger ikke den feteste cpu'n på markedet
  3. Du trenger ikke 1024mb ram
  4. Du trenger ikke Microsoft MMC
  5. Du trenger ikke de feteste spessifikasjonene...

Har et ønske om å slippe å bygge en htpc, men å kjøpe meg en ferdig htpc med Linux. Dette da man ikke trenger de feteste spesifikasjonene for å spille av lyd og bilde. Men det eneste jeg finner på nettet er maskiner i prisklasse fra 7000,- til 18000,- med Microsoft MMC.

 

Med Linux så får man jo maskiner som starter opp på få sekunder. Noe som de fleste synes er et must. En htpc skal jo stå i stereobenken! Det er sikkert ikke bare jeg som ønsker å se tv uten å vente 2-3 minutter etter at anlegget er slått på? Og Linux er jo stabilt som bare pokker. Maskina kan være påslått i måneder uten at det gjør noe. Med Microsoft så må du reboote hele tiden hvis du ønsker å ta vare på stabiliteten.

 

Har ikke butikkene funnet ut enda at man kan selge maskiner til en større folkemasse hvis de går ned et par prisklasser med å selge Linux-ferdige maskiner?

 

Er jeg forferdelig dårlig i å søke på nettet eller finnes det rett å slett ikke Linux-htpc'er til salgs?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjøp en HTPC uten OS og installer ønsket linux selv.

 

Min erfaring er at Linux ikke har så rask oppstartstid, men det avhenger vel at distroene ikke er strippet som en HTPC Linux distro muligens er. Når det gjelder rebooting av Windows hele tiden, så skyldes dette ofte brukeren selv og ikke primært at det er windows kontra linux. Men selvfølgelig er det litt rebooting når en skal oppgradere med sikkerhetspatcher, noe som enkelte Linux distroer håndterere ettersigende uten reboot.

Lenke til kommentar

Det fins vel ingen som pr. idag svjv selger ferdige HTPC'er med linux. Det kommer mye an på hva du skal bruke den til. Linux starter normalt ikke opp iløpet av få sekunder men det kan fixes hvis du er hardkår hakker ;) *mumle noe om linuxbios*

 

Din "best-bet" er vel å kjøpe et pent kabinett, grei og _stille_ maskinvare, og sjekke ut f.eks. MythTV.

 

Og prisforskjellen på en Windows MCE basert pc og en Linux basert pc vil være minimal siden en OEM os-lisens vel ikke koster mer enn 7-800 kroner tror jeg. Hvis du vil så kan jeg godt sette opp et maskinvareforslag til deg, send PM i tilfelle.

 

Sjekk også ut Norsk HTPC wiki. Prøver å få den opp å gå med masse info etter hvert.

Lenke til kommentar

Ble plutselig så usikker på Linux. Linux hadde vært best om jeg satt på gamle deler som jeg kunne ha satt sammen. MMC er det lettere for meg å modde ettersom jeg ikke har peiling på Linux.

 

Får se hva jeg ender opp med til slutt. Har ikke penga enda uansett, håper på en fet julebonus fra jobben.

 

Takker for alle svar. Jeg ble noe klokere.

Lenke til kommentar

Noen fakta jeg er klar over med HTPC:


  1.  
     
  2. Du trenger ikke det feteste skjermkortet på markedet
     
  3. Du trenger ikke den feteste cpu'n på markedet
     
  4. Du trenger ikke 1024mb ram
     
  5. Du trenger ikke Microsoft MMC
     
  6. Du trenger ikke de feteste spessifikasjonene...
     

 

5016454[/snapback]

 

 

1. Det er feil. Du trenger et bra skjermkort som kan gi gode farger. 6600 gt og bedre er bra valg

2. Helt feil. Skal du kjøre fdd-show suger den krefter

3. Jopp, det gjør du. Dessuten er prisene rimelig lave

4. Det stemmer

5. Nesten sant

 

 

 

Du må skille mellom HTPC og MediaPC. En MediaPC trenger ikke det heftigste. Dog kan du bygge deg en MediaPC eller en HTPC selv. Her har du og muligheten til Linux. Det er en lang guide som går på HTPC her under guider. Og under hele maskiner (tester) på hw finner du en 4 delers sak om htpc.

 

Alt er mulig om du har lyst...

Lenke til kommentar

Hvis du er villig til å fikle litt med Linux så er det mulig å bygge en HTPC til ca 5000 NOK. Kanskje 6000, kommer litt an på hvor mye du skal ha.

Basert på VIA sitt Epia SP1300 hovedkort (1789,- NOK på pcutstyr.no) og epios.

 

Da trenger du ikke mer enn 256 MB ram, og skjermkortet er integrert på hovedkortet. CPU'en er på 1300 MHz.

Det funker likevel fordi det er MPEG-2 dekoder og MPEG-4 akselerator på hovedkortet så du trenger ikke like mye kraft som på en vanlig intel plattform.

Fordelen er pris, at du trenger lite strøm og det blir lite støy.

Det funker til vanlig TV, PVR, EPG, DVD og divx i normal oppløsning. HDTV blir litt for heftig for denne maskinen.

 

Så jeg vil absolutt si at HW krav kommer veldig an på hva du skal bruke maskinen til. Skal du ha super duper kvalitets HDTV, ja da må du ha noe heftige greier. Har du mer moderate krav, og er villig til å fikle litt så finnes det rimeligere muligheter.

Når det er sagt, så er det litt trøbblete å få Epios/Via/MythTV kombinasjonen opp å kjøre, og Via har en imponerende dårlig support, men mulig å få noen tips på www.epios.net.

Det har tatt meg ca. 4 måneder, jeg hadde ingen Linux erfaring før jeg begynte, drev en del med Unix for ca. 10 år siden, men tror ikke det har hjulpet meg mye, men nå funker det meste på min maskin.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...