Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Valg av Channel og Wireless Mode


Anbefalte innlegg

Har et par ting jeg er usikker på. Prøver nemlig å velge riktigst mulige settings på min SMC2804WBR, da den har blitt litt ustabil.

 

Hvilken kanal bør man velge under Channel? Er det ett fett, eller er det bedre overføringspotensiale på enkelte kanaler? Hittil har jeg bare valgt en kanal som ingen andre i nabolaget bruker.

 

Og hva med Wireless Mode? Hva er forskjellen på å kjøre "Long Range Mixed" eller bare Mixed? Jeg har routeren ikke mange meter fra mottakerene min. Er det noe å tjene på å kjøre Longe Range da?

 

Er dypt takknemmelig for svar, da jeg ikke finner noen forklaring i manual e.l.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

å bruke den minst brukte kanalen i ditt nærområde øker stabiliteten på nettet ditt da du slipper å motta støy fra dine naboer.

 

forskjellen i overføringshastigheten på dei forskjellige kanalene er minimale, men allikevel tilstede, dette er fordi antennen på senderen er dimensjonert for en kanal og når man bruker andre kanaler så fungerer ikke antennen optimalt. som oftest så er det kanal 6 antennene er dimensjonert for.

 

mixed mode er synonymt i mitt hode med B/G, at din trådløse stasjon sier mixed long range så må det være B modus, som er da 1-11mbit hastighet, da lavere hastigheter har lengre rekkevidde enn G som da er 22-54/108mbit.

Lenke til kommentar
forskjellen i overføringshastigheten på dei forskjellige kanalene er minimale, men allikevel tilstede, dette er fordi antennen på senderen er dimensjonert for en kanal og når man bruker andre kanaler så fungerer ikke antennen optimalt. som oftest så er det kanal 6 antennene er dimensjonert for.

 

Kanalvalg er normalt ikke særlig viktig for mottatt eller sendt styrke. Ved en så høy frekvens vil antennewiren bli tykk i forhold til bølgelengde. Da vil Q-faktoren bli lav og båndbredden stor. Dvs at 2400-2500MHz vil fint dekkes av en antenne. Det viktigste ved valg av kanal er å unngå interferens og at signalet kan være sterkere på enkelte kanaler pga summen av direkte signal og refleksjon fra objekter i området.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...