Gå til innhold

Twinmos Speed Premium 433mhz på MSI K8N NEO2


Satricom

Anbefalte innlegg

Jeg har to stk 512mb Twinmos Speed Premium 433mhz brikker som jeg bruker på et MSI K8N Neo2 Platinum kort, og de vil ikke kjøre sin hastighet for da rebooter datamaskinen etter kort tid. Hva er galt , er det brikkene eller hovedkortet. Som dere ser er prosessoren litt overklokket men jeg har prøvd og kjørt prosessoren originalt og rammen er ikke noe mer villig til og kjøre 216mhz da. Rammen kjøres nå 208mhz 2-3-3-7 som ikke er noe optimalt. Har mottat en ny brikke også for jeg sendte inn en av de to brikkene jeg hadde så nå har jeg en splitter ny fra komplett og en fra litt tidligere. Jeg har skiftet ramslots og bare brukt en og en ram brikke, så jeg har gjort det meste. Ble litt mye dette

 

 

Resten av datamaskinen:

Amd Athlon 64 3200+ @ 2500ghz

Club3d x800pro @ x800xt

Seagate IDE 200gb

Pioneer Slot-in DVD

Endret av Itnux
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hovedkortet ditt kan jo ikke gi mer enn 2,8 vDIMM, men det burde holde til å klare 2-2-2-x på et stykke over 200 MHz. Jeg kjørte fire slike brikker på 215 MHz, på 2,9 volt. På den andre siden er det ingen tvil om at høyere spenning er absolutt nødvendig om du skal ha det beste utav minnet ditt.

 

Angående timingene kan du nok sette dem til 2-2-2-x først som sist. At man tjener svært få MHz på å slakke opp timingene er et av kjennetegnene til Winbond-chiper. Bare i svært sjeldne tilfeller brukes noe annet enn 2-2-2 (ser bort ifra "CAS 1,5").

Lenke til kommentar

Jeg kan ikke kjøre lavere enn 2-3-3-6 ved 208mhz , det er det som er problemet.

DDR Booster kunne jeg trengt og en hadde jeg før også men den ble feil sendt i posten eller noe og ble borte vekk. Rammen kjøres ved 2.8volt. Har jeg de originale timingene 2.5-4-4-9 så greier den heller ikke 216mhz, og det er på den ene nye og den gamle. De på komplett sa jeg enten var uheldig med den nye brikka dem sendte eller at hovedkortet ikke støttet rammen.

Lenke til kommentar

Jeg har altså samme minne, og hadde samme hovedkort før. Med 3,42 vDIMM var to av brikkene memtest-stabile med 242 @ 2-2-2-6-1T /dualchannel. Den høye spenningen oppnådde jeg vha en såkalt VIO=vDIMM-mod (som går ut på å koble 3,3-volten direkte til minnekretsen). Boosteren er nok et bedre alternativ for de fleste.

 

Hehe, det var stort av Komplett å si at du kunne vært uheldig. Jeg vet av erfaring at disse brikkene kan variere veldig i kvalitet, så det virker heller ikke usannsynlig.

 

Har du nyeste BIOS?

Lenke til kommentar

Jeg bruker Bios 1A nå og hadde nettopp 1B men den var lite stabil, når jeg restarta så ville den ikke alltid inni bios , det sto bare en strek og blinket på skjermen. Det kan jo være harddisken min også for datamaskinen stopper mye opp , men det er noe med rammen også. Rammen ville ikke kjøre så mye bedre med 3.4volt men da kunne jeg kjøre 216mhz 2-2-2-5 men høyeste var 222mhz 2-3-3-6mhz. Brikkene skal jo greie 216mhz ved 2.6volt.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg fikk sendt inn rammen , men de virket fint for komplett så nå vet jeg ikke hva jeg skal gjøre . Noen tips om hva jeg kan gjøre for og få dem til og virke?

 

Bios skifte ? . hva heter den gamleste biosen jeg kan bruke til min venice.?

Endret av Itnux
Lenke til kommentar

Hei,

 

Har hatt noe lignende problemet med samme RAm dog på Abit NF7-S V2.0. Plutselig ble maskin ustabil, en del krasjer her og der. Kjørte fint 215MHz på 11-2-2-2, sank timings ned på 11-3-3-2 på 200MHz, og fikk fortsatt feil.

 

Testet RAM med memtest86 på 200MHz 11-3-3-2 og fikk en del feil. Testa brikkene hver for seg og det gikk fint!? :hmm:

 

Så testet jeg begge brikkene med SPD timings på 217MHz(default hastighet) og fikk masse feil, testa deretter hver brikke for seg og det gikk igjen fint!?!?!?!? :hmm:

 

Mistet tålmodghet og leverte de inn, forklarte hvordan jeg har testet de, og nå får jeg en ny brikken på mandag.

 

Hadde ikke de funnet feil med brikkene så hadde jeg bedt de kjøre de på min maskin. Det hjelper lite at de fungerer, hvis ikke de fungerer med min maskin.

 

Jeg klarte ikke selv å finne ut av hvilken brikken som var ødelagt.

 

Prøv å teste brikkene selv ed memtest86 på forskjellig hastighet og timings.

Ser at du har gjort det allerede, men brikkene MÅ kunne kjøres på default hastighet og timings, hvis de feiler det, så krever du nye.

 

 

 

 

 

Staljin

Lenke til kommentar
Hei,

 

Har hatt noe lignende problemet med samme RAm dog på Abit NF7-S V2.0. Plutselig ble maskin ustabil, en del krasjer her og der. Kjørte fint 215MHz på 11-2-2-2, sank timings ned på 11-3-3-2 på 200MHz, og fikk fortsatt feil.

 

Testet RAM med memtest86 på 200MHz 11-3-3-2 og fikk en del feil. Testa brikkene hver for seg og det gikk fint!? :hmm:

 

Så testet jeg begge brikkene med SPD timings på 217MHz(default hastighet) og fikk masse feil, testa deretter hver brikke for seg og det gikk igjen fint!?!?!?!? :hmm:

 

Mistet tålmodghet og leverte de inn, forklarte hvordan jeg har testet de, og nå får jeg en ny brikken på mandag.

 

Hadde ikke de funnet feil med brikkene så hadde jeg bedt de kjøre de på min maskin. Det hjelper lite at de fungerer, hvis ikke de fungerer med min maskin.

 

Jeg klarte ikke selv å finne ut av hvilken brikken som var ødelagt.

 

Prøv å teste brikkene selv ed memtest86 på forskjellig hastighet og timings.

Ser at du har gjort det allerede, men brikkene MÅ kunne kjøres på default hastighet og timings, hvis de feiler det, så krever du nye.

 

 

 

 

 

Staljin

5075850[/snapback]

 

Akkurat samme problemet som deg, hver for seg funker de fint på høyehasigheter med en del volt, men med engang de settes ilag og jeg kjører memtest så failer de etter en stund.

Lenke til kommentar

Det som er at det bare er den ene brikken som vil kjøre over 216mhz , den greier 225 på 2-2-2-5 på 2.8volt, den andre ville ikke virke helt , men siden de virket hos komplett så kan det være noe jeg gjorde feil. Men noen som har peiling på hvilke bioser jeg kan bruke til min venice prosessor, for de nyeste biosene viser ikke så lett hvor mange mhz minne er nå man overklokker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...