Gå til innhold

RAID - boot - failure i XP


Anbefalte innlegg

Nå har jeg satt opp RAID-en (2x WD1200JB - striping)på mitt MSI KT3 ULTRA-ARU. (FØRSTE GANGEN!!! :grin: )

 

Under innstallasjonen av XP får jeg opp en skjerm som sier at "software has not been tested on your computer and is not guaranteed to work properly". [[Har prøvd å installere tre ganger nå....]]

 

Når jeg har installert XP (NTFS, partisjon osv.), og skal starte for første gang etter at installasjonen er fullført, kommer det opp en blåskjerm :sad:

 

Den viser ikke noen spesiell bokstav- og tallkode (f.eks. failure 000010001x-00017f), men det står at "Windows has detected a system failure and has shut down to prevent damaging of your computer" eller noe i den dur. En "vanlig" blåskjerm m.a.o...

 

 

 

PS!

Dette er forresten et fenomen jeg også har sett dersom jeg har prøvd å sette en PC-s harddisk (med XP innstallert) inn i en annen PC - og da spesielt fra eldre PC-er inn i nye.

 

 

Kan det ha noe med XP å gjøre? BIOS? Raid-kontroller?

Forslag til "solution"?

 

:smile:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har samme løsning selv helt uten problemer.

 

Pass på at du bruker disketten med drivere som fulgte med hovedkortet!

 

*) under oppstart, trykk Ctrl+H eller Ctrl+A for å komme inn i RAID-BIOS og define RAID array der.

 

*) under neste oppstart fra Win XP CD, idet setup starter, trykk F4 eller F6 eller hva det er for noe og (står på skjermen) og sett i disketten for å loade RAID drivere.

 

*) installer windows som vanlig.

 

Det fungerte for meg.

 

Tips: Bruk en annen disk (mindre disk, hvis du har) for systemet og bruk RAID til å lagre musikk, filmer, evt spill på.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-08-20 16:49, Torbjørn skrev:

Jeg har samme løsning selv helt uten problemer.


Pass på at du bruker disketten med drivere som fulgte med hovedkortet!


*) under oppstart, trykk Ctrl+H eller Ctrl+A for å komme inn i RAID-BIOS og define RAID array der.


*) under neste oppstart fra Win XP CD, idet setup starter, trykk F4 eller F6 eller hva det er for noe og (står på skjermen) og sett i disketten for å loade RAID drivere.


*) installer windows som vanlig.


Det fungerte for meg.


Tips: Bruk en annen disk (mindre disk, hvis du har) for systemet og bruk RAID til å lagre musikk, filmer, evt spill på.


 

 

a) Ctrl + F faktisk :wink:

 

B) F6 :wink:

 

c) Ja, men jeg får den feilmeldinga :sad:

 

Tips) Takk for tipset ! :smile: Har en 12-GB som ligger og "flyter"

Lenke til kommentar

heh, der ser man.

 

du kan evt snoke rundt etter oppdaterte drivere på MSI hjemmesider, men det burde vel gå læll i og med at det gikk på min med identisk oppsett.

 

Det skal sies at jeg i etterkant fikk litt trøbbel med systemet og når SCSI disken kom (som i utgangspunktet var tiltenkt systemdisk) så passet det igrunnen greit å reinstallere systemet på den disken siden det likevel var trøblete på RAID'et. Men aldri blåskjerm eller mystiske feilmeldinger. Husker egentlig ikke hva som var vanskelig, men det var litt tregt og virket ikke helt "friskt" :smile:

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-08-20 16:59, Torbjørn skrev:

heh, der ser man.


du kan evt snoke rundt etter oppdaterte drivere på MSI hjemmesider, men det burde vel gå læll i og med at det gikk på min med identisk oppsett.


Det skal sies at jeg i etterkant fikk litt trøbbel med systemet og når SCSI disken kom (som i utgangspunktet var tiltenkt systemdisk) så passet det igrunnen greit å reinstallere systemet på den disken siden det likevel var trøblete på RAID'et. Men aldri blåskjerm eller mystiske feilmeldinger. Husker egentlig ikke hva som var vanskelig, men det var litt tregt og virket ikke helt "friskt" :smile:


 

a) jepp :smile:

 

B) hjemmesidene ti msi.tw.com har vært utrolig trege i det siste..... hmmm.....

 

c) Nei vel... jeg får prøve og se etter om det funker :grin:

 

Ellers takk for svarene :smile:

Lenke til kommentar

en siste ting...

 

med to store disker, hurtig minne og kanskje annet nytt gads, kan kanskje PSU ha blitt for liten? kan være årsak til uforståelig feil. Det skjedde for meg (340W var for lite!), det og artet seg ved at PC frøs i installasjon av XP. 431W Enermax løste biffen, evt å sette ned minnehastigheten fra 333 til 266MHz.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...