Gå til innhold

Rendering kvaliteten til Sony Vegas 6.0 vs Studio


Anbefalte innlegg

Hallo

 

Har enda ikke sett noen tråder som handler om kvalitetsforskjell på disse programmene og vil nå bevise dette.

 

Vil nå vise dere hvilken kvalitetsforskjell det er på Vegas og DVD Architect vs Studio 9

 

Med tanke på at Pinnacle Studio koster 100 ? dollars og Vegas koster 450 ? dollar i følge videohelp sin side, jeg nevnte også DVD Architect som koster 800 dollar men har samme kvantitet renderingen som Vegas.

 

Skal en få god kvalitet går en for Pinnacle Studio og Adobe Encore som koster langt mindre og en får også kvaliteten som tilsvarer orginalen.

 

Jeg har testet disse programmene med opptaket jeg har gjordt med Satelittkort og Progdvb som kopierer i Mpg 2 format.

 

 

Dette er fra orginal opptaket fra ProgDVB

orginalen2yf.png

 

Dette er så rendrert med Studio 9

studio91um.png

 

Dette er rendrert med Sony Vegas 6.0

vegas69ad.png

 

 

Jeg prøvde tidligere Vegas 4.0 og DVD Architect 2.0 og hadde nå håpet at kvaliteten var blitt betre etter nyere versjoner, men neida er også blir samme blasse kopien :nei:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Reknar med du veit kva du driv med, men spør likevel:

Har du brukt akkurat same innstillingane når du rendra i dei to ulike programma? Viss ikkje, er eigentleg ikkje testen relevant... La og merke til at det som var rendra i Vegas er litt letterboxa, og dermed litt skvist i breidda. Men det har vel ikkje so mykje innverknad på kvaliteten.

 

Kor kjem Adobe Encore inn? Har det andre biletet vore innom Encore, eller er den følgjande uttalelsen ikkje heilt begrunna:

Skal en få god kvalitet går en for Pinnacle Studio og Adobe Encore som koster langt mindre og en får også kvaliteten som tilsvarer orginalen.
Lenke til kommentar

Hei.

 

Når jeg sjekker orginal opptaket så kommer denne infoen:

 

Video size: 704x576 (10000kbps)

Audio: 48000hz, 16bps, 2ch (192kbps)

Length: 0:00:01

Bitrate: 19922kbps

 

Ved innstillingen i Studio 9 bruker jeg følgende:

 

Setter filen til DVD kompatibel, Video size: 720x576, endrer ikke noe i avansert.

 

I Vegas klikker jeg på render as, velger mainconcept og DVD pal, setter video rendering kvaliteten til best, video kvalitet til høy i avansert.

 

Har også prøvd å endre på bit rate, men synest ikke det blir noen forskjell

 

Hvorfor jeg nevnte Encore er fordi jeg må først rendre i studio for å kunne bruke filen i Encore og kvaliteten blir den samme kvaliteten

 

Edit: leif

Endret av Abits
Lenke til kommentar
Hvorfor jeg nevnte Encore er fordi jeg må først rendre i studio for å kunne bruke filen i Encore og kvaliteten blir heller dårligere pga dette.

Det er naturleg, då Encore er litt vrang når det gjeld kva slags filer det godtek. Dei må vere i henhold til PAL standarden (720*576, 25fps), noko originalklippet ikkje er.

I Vegas klikker jeg på render as, velger mainconcept og DVD pal,
Mainconcept er kjend for å ha ein av dei betre MPEG-2 codecane ein kan få tak i, so det er litt rart at du skulle få dårleg kvalitet med den.
Hvorfor jeg nevnte Encore er fordi jeg må først rendre i studio for å kunne bruke filen i Encore og kvaliteten blir heller dårligere pga dette.
Men likevel betre enn Vegas?

 

Prøv, når du eksporterer i Vegas, å merk av for "Stretch to fill frame (do not letterbox)" (står noko liknande iallfall...), nederst i det fyrste vindauget som kjem opp etter å ha trykt "Render as". Vert kvaliteten annleis då?

 

Og når det gjeld innstillingar: Kva med VBR/CBR og 1-pass/2-pass? Står begge på det same der?

 

Beklager viss eg virker veldig kritisk, men er litt overraska over forskjellen. Virker rart at Vegas gjer so dårleg resultat...

Endret av incanus
Lenke til kommentar

Ja kvaliteten blir den samme som Studio etter at jeg laget dvd utgave med Encore.

 

Krysset på Stretch to fill frame

 

Prøvde både VBR og CBR, bitrate på 15000 og 6000 både på VBR og CBR, samt også 2-pass

 

Ja begge står på det samme.

 

Kunne sende deg filen hvis du ønsket det.

 

Er på 2.37mb

 

 

 

Bruker et program som heter OSS Video Decompiler for å ripe bilder fra mpg filen.

Endret av Abits
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...