Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Installere windows (mer komplisert enn det virker)


Anbefalte innlegg

Jess, jeg pröver naa aa installere windows..

Först hadde jeg XP home edition, men avbröt installasjonen fordi jeg fikk höre at jeg kunne faa XP Pro av en venn. Saa jeg prövde aa installere Pro, men der hvor det er meningen at windows setup ska begynne, er det bare en irriterende, blinkende "understrek" oppe i venstre hjörne.. Har en veldig liten bit av windows home blitt installert..?

Endret av Chrst
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

M-hm.. Gidder du skrive en "walkthrough"? Er ikke veldi flink.. Med tanke paa at jeg hverken kommer inn i bios eller noe anna tull, blir det litt mer komplisert tror jeg.. Jeg starter opp pc'n, saa scanner ett eller anna etter SATA hd, saa kommer den iriiterende understreken igjen...

Lenke til kommentar

efikkans Windows walkthrough:

* Sett inn windowscden.

* Start opp maskinen på nytt.

(* Om du ikke booter fra cd, så må du stille det inn i BIOS.)

* Velg at du vil legge inn en ny kopi av windows.

(* Om du har S-ATA-disk, så må du ha drivere)

* Når du kommer til spørsmål om hvor du skal legge windows (C:, D: osv.), så velg den øverste (C:). Denne bør du slette, men du MÅ ta sikkerhetskopi av eventuelle filer som du vil ta vare på. Du bør egentlig ikke oppbevare viktige filer på systempartisjonen din. For å slette partisjonen trykker du på tasten for delete(D? det står på skjermen). SÅ må du bektrefte det to ganger. Så skal det være tomt rom øverst på listen over partisjoner. Nå trykker du tasten for å opprette en ny partisjon. Om du fra før kun har én partisjon, så bør du opprette minst to, der den første er systempartisjon. Jeg anbefaler at du benytter FAT32 til systempartisjon. Du må nå bekrefte igjen. Etter dette velger du den øverste partisjonen og trykker tasten for install.

 

Om du har spørsmål, så kom med de før du setter i gang.

Lenke til kommentar
Vel, jeg har ikke noen versjon av windows pa datan ennaa.. Akkuratt satt sammen.. Og jeg kommer ikke inn i bios..

Er det en helt ny harddisk?

 

Tips til partisjoner på harddisken din:

10-12GB til systempartisjon.

20-30GB til spilling (eller mer, om du spiller mye)

osv.

 

Du kan opprette mange partisjoner under innstallasjonen av windows.

Lenke til kommentar
hvorfor kommer du ikke inn i bios? nøyaktig hva er det som skjer (eller ikke skjer)?

 

er neppe et harddiskproblem eller noe slikt hvis du ikke kommer inn i bios.. kan være en idé å oppdatere bios, kanskje? sjekk hjemmesiden til produsenten av hovedkortet ditt.

-Jeg trykker paa startknappen

-Venter

-Saa kommer det ett eller anna som söker etter S-ATA harddisker (finner harddisken min)

-Saa kommer den irriterende understreken.

Lenke til kommentar

Hei. Du skriver at den begynner å søke etter S-ata disker, da har du kommet forbi POST, altså du må inn i bios og det gjøres før dette stadiet.

Der må du sette Cd-rom som første boot device.

Når du har kommet så langt så vil den boote fra Windows Cd'en ved neste start, og da begynne innstallasjonen. Helt i begynnelsen på insstalasjonen må du trykke F6 (det står på skjermen når du skal trykke, følg med ;)) for å legge til S-ata driveren.

Lenke til kommentar
Helt i begynnelsen på insstalasjonen må du trykke F6 (det står på skjermen når du skal trykke, følg med ;)) for å legge til S-ata driveren.

Jess, sant det.. Men.. Setup kanke finne ut hvilken type harddisk jeg har, saa jeg maa installere software til harddisken fra en diskett som lure fabrikanten ikke har lagt i pakken! :mad:

Er det ei anna maate aa installere harddisken paa?

Jeg har en "Seagate Barracuda 7200 SATA, 200Gb 8.5ms 7200Rpm 8Mb" harddisk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...