Gå til innhold

knall Gamer - PC til maks 7000kr ? - Oppgradering


Anbefalte innlegg

Hei

 

Skal innan ei veke eller to, vurdere ei stor oppgradering til min Datamaskin.

 

Dette har eg frå før:

 

medium-stort chieftec kabinett (350W)

P4 2.0 ghz

9800pro

80 gb HD

1024 twinmos PC 2100 ddr ram

Trådlaust nettverkskort(3com) - PCI

Ein 19" LCD skjerm.

Mus

Tastatur

stereo-anlegg kopla til maskina.

 

 

Vil gjerne ha bytta ut heile innmaten, og få eit splittertnytt system !

Vil gjerne ha det kabinettet eg allereie har. Skal bruke skjermen, tastaturet og musa fortsatt. Kanskje fortsette å bruke den hardiscen.

 

Her er dei tinga eg ynskjer meg i oppgraderingskiten:

 

Eit kraftig, spelvenleg skjermkort. Om det er ATI eller NVIDIA er heller uinteressant, vil berre ha det beste. PCI express

AMD CPU.

120 GB HD

1024 DDR ram

PCI express hovudkort

 

Alt dette til ein maks pris av 7000kr. Alt frå ein og same webshop.

 

 

Takker på førehand!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

mitt gamle 6800GT scora litt over 12000 i 03, mens mitt 7800GT scorer nesten 15000. (begge resultater er med uklokka kort)

 

spillmessig sett så yter 7800 kortet noe bedre, og jeg kan øke grafikken enda mer med det kortet.

 

6800 kortet er også veldig bra, og du vil klare deg med det en god stund framover.

 

men 7800gt har andre fordeler også, bl.a så yter det bedre på høyere oppløsninger med AA på osv.

 

dersom prisen ikke er alt for viktig, så er det verdt å bruke litt mer på et 7800GT kort.

 

men husk da at du trenger penger til en strømforksyning også, da den du har vil bli for svak, plus at den har bare 20 pin atx kontakt og heller ikke pci ekpress kontakt. den jeg linka til er veldig bra, jeg har den selv og er kjempefornøyd. og denne uka sparer du 200kr på den.

 

og det er vanskelig å spare inn noe mer penger på det oppsettet jeg satte opp for deg, eneste mulighet er å gå får 6800 framfor 7800 for å få råd til psu.

Endret av Spirre
Lenke til kommentar
7800GT er vel det beste kortet i pris/ytelse i dag, og du får det jo til rundt 3k hos komplett tror eg det var. Det klart beste valget, men så skal du slite med å finne deler to match.

hva mener du med at det vil bli vanskelig å finne deler som vil matche?? om du ser på systemet mitt så ser du at det går strøkent sammen. og jeg har hatt et 6800GT i samme oppsett.

 

jeg mener at det er bedre å bruke litt mer kr på et bra skjermkort, og heller overklokke cpu'en, enn å kjøpe en bedre cpu og et svakere skjermkort. det vil ikke holde like lenge, og og selv om cpuen kanskje blir noe svak i forhold til skjermkortet, så vil det fremdeles yte bedre i spill med et bedre skjermkort enn om du har en cpu til 1000kr extra.

 

dessuten er det det som oftest mest å hente på å overklokke en cpu framfor å klokke et skjermkort. i alle fall for den vanlige mannen i gata.

Lenke til kommentar

ikke enig. kikka du på resten av oppsettet mitt? du får en 3200+ som man lett klokker til minst 2500mhz, og du får 1gb med grei ocz ram.

 

eneste jeg ikke er helt sikker på er hovedkortet, har lest at msi neo4 er et bra kort i budsjettklassen. så det kan være lurt å kikke på det.

 

men nå var det aldri satt opp et 7800GT i forslaget mitt, da jeg måtte velge et 6800GT for å komme under grensa på 7k. desuten trenger han strømforskyning, og da sprekker budsjettet med ca 500kr uansett, så med mindre han tryller fram en høvding til så er jo 7800GT utelukka, og dermed vil ditt såkalte "problem" forsvinne.

 

btw, hva så om skjermkortet er for bra for cpuen? systemet vil ikke yte dårligere av den grunn, og du vil alikevel få bedre ytelse med et bedre skjermkort. så dersom den eneste grunnen til at du vil ha en større cpu er fordi skjermkortet trenger det, så vil jeg si at du ikke akkurat har et bra argument for dine påstander, da han i utgangspunktet ikke har råd til hverken en større cpu ELLER bedre skjermkort enn det jeg satte opp i første tråden.

Lenke til kommentar
Javel, jeg gir opp.. Slenger meg på det du skrev i din første post..

 

Ang PSU så hadde vel netshop hiper 580W på tilbud til 850? Er den noe å tenke på da?

 

EDIT- her

:)

 

den psuen du linker til har jeg allerede nevnt og linka til. det er en kjempebra psu som er helt klart verdt å bruke penger på, spesielt nå som den koster 695,- ut uka. jeg har den selv og er kjempefornøyd.

 

jeg kan jo forklare litt fort om den

 

viftene er ganske stillegående, de bråker litt når den blir varm, men da spiller du sansynligvis så da hører du den ikke alikevel ;) den 8cm vifta drar til og med varmluft ut av psu i noen minutter etter at maskina er slått av. i tillegg til det så er alle sidene utenom bunnen perforert, så den får nok kjøling.

 

festemåten på kablene er mildt sagt genial, og det er null fare for at kabelene sitter dårlig. det er også høy kvalitet på kabelstrømpene og det er nok kontakter til de fleste vanlige brukere. det er til og med en extra pci ekspress kontakt med kabelstrømpe (overgang fra 2 stk molex til 6 pin) dersom du skal kjøre sli.

 

jeg kommer på kun et lite problem og det er at den har bare utgang for 1 stk floppy strøm, og da siden jeg har DFI hovedkort så kan det være kjelt med to stk floppy strøm når man skal flashe med disketstasjon, fordi hovedkortet bruker en flopyy strøm. men det er baggateller, og sånt går lett ann å fikse på en imidlertidig måte.

Lenke til kommentar

mitt gamle XFX 6800GT scora ca 12500 uklokka i 3dmark 03. (foresten, når jeg tenker etter så var det jo overklokka, men "bare" til 400/1100, det samme som gainward sitt GS 6800GT kort kjører på fra fabrikk)

 

jeg kjørte det på den speeden fordi naboen min har det gainward kortet, så vi sammenligna scores.

 

ikke alle ser så lett forskjell på de forskjellige teknologiene i de forskjellige skjermkorta. jeg la ikke merke til noe spesielt da jeg bytta fra 6800 til 7800 i alle fall, bortsett fra på ytelse da selfølgelig :p

Endret av Spirre
Lenke til kommentar

hm så ikke at det var raid utgaven jeg hadde lagt til i lista i farta.

 

forsjellen er støy og varmeutvikling. begge deler er bedre på raid utgaven. bortsett fra det så er det samme som alle andre disker.

 

om du vil ha den eller en annen disk er opptil deg.

 

angående oppsettet mitt, så kan du nok kikke på noen andre hovedkort, jeg har selv hørt at msi k8n neo4 skal være et bra kort til en god pris.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...