Gå til innhold

Er 350 watt nok for denne netshop oktoberpcen?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei

Oppsettet jeg bruker er oktoberpcen fra netshop, men etter endring til billigere komponenter så ligner den ikke på oktoberpcen i det hele tatt. :p Men oppsettet jeg bruker er i hvertfall: http://www.netshop.no/aspx/cart/konfig.aspx?plid=24152

Er 350 watt nok? Tenker på seasonic PSUen som følger med artic cooling kabinettet.

I tillegg blir det sikkert noen ekstra kort, jeg har også ipac som drar strøm fra usb når den er på. Andre enheter som bruker usb er scanner, lading av mp3spiller, bluwtooth og webcam. I hvertfall det jeg kommer på nå.

I fremtiden vil jeg ha muligheten åpen for enda en optisk leser og en disk til.

Foreløbig oppsett:

1 stk. Arctic Cooling Silentium2 Miditower m/350W Seasonic powersupply m/Aktiv PFC (På lager 8)

1 stk. Gigabyte GA-K8NF-9 nForce4-4X ATX/S-ATA/GB-LAN/8ch-LYD/1394B/PCIe (På lager 20+)

1 stk. AMD Athlon 64 3500+ 2.2 GHz OEM Socket 939 512KB cache "Venice" (På lager 20+)

1 stk. Arctic Cooling Silencer 64 Ultra TC Socket 754/939/940 - AMD64 4000+ (På lager 100+)

2 stk. OCZ 512MB Value Series PC-3200 DDR (2,5-4-4-8) 400Mhz (På lager 100+)

Ingen

1 stk. Seagate 300GB S-ATA NCQ 7200RPM Barracuda 7200.8 8MB cache (På lager 7)

1 stk. Club3D Geforce 6600GT 128MB PCIe retail 128MB GDDR3/ TV-out/DVI/SLI (På lager 11)

1 stk. Sony Floppy 3.5¨ 1.44MB FDD SORT Sony MPF 920 - Diskettstasjon (På lager 20+)

1 stk. NEC DVD-brenner ND-3540 bulk, intern 16X Double layer sort, bulk (På lager 100+)

Endret av -Mav-
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Med zeph sin link og følgende innstillinger:

amd athlon 64 (3000+ - 3400+) 89 watts

nvidia geforce fx 6800 gt 65 watts

two sticks ddr sdram 20 watts

2 disker 50 watts

1 optisk enhet 20 watts

zip drive 10 watts

1 lyd kort 7 watts

2 ekstra kort 10 watts

4 usb enheter 20 watts

4 vifter ca 8 watts (eksl viftene i PSUen, vet ikke om de skal tas med her)

Dette ble 346 watts, veldig nærme 350 som følger med Artic coolign s1 jeg snakker om. Da er vel ikke artic cooling å anbefale?

Skrevet (endret)

Jeg ville sørget for at PSUen har minst 25% ledig kapasitet,

ellers vil den hele tiden gå for max levering og vifta vil

alltid gå på full pupp. (blir varm denne vet du)

450-500W burde passe til ditt system.

Endret av Petteram
Skrevet (endret)
Jeg ville sørget for at PSUen har minst 25% ledig kapasitet,

ellers vil den hele tiden gå for max levering og vifta vil

alltid gå på full pupp. (blir varm denne vet du)

450-500W burde passe til ditt system.

Frå sida du linka til:

The total amount this calculator figures is for all devices running at peak utilization. It is important to bear in mind that this amount will never be reached under typical operation. However, I feel that this tool will give you a better idea of how much power your system will need. After all when it comes to power, having excess wattage on a power supply is never a bad thing!

These are peak wattages. Even under full load, actual consumption is usually less than these figures.

Du vil klare deg heilt fint med 350W PSU, kvifor skal du ikkje nytte heile PSUen? Den blir ikkje dårligare av å trekke 90% enn 75%. Uansett, kva er sjangsen for at alle komponentane trekker maks ved eit gitt tidspunkt? Sånne kalkulatorar må du ta med ei klype salt.

Eg veit ikkje kva kjølesystem som er på den PSUen, men dei færraste eg har sett øker farten på vifta ved høgare load.

Endret av zeph
Skrevet

Når gutten står i startgropen for innkjøp av nytt utstyr ville

jeg heller anbefalt en større PSU. Er fullt klar over at den er

tilstrekkelig nå, men med flere disker og optiske enheter

pluss litt støv tenker jeg denne blir god og varm.

Skrevet

Alle transformatorar blir varme, det er fint lite ein kan gjere med. Og kjøper han ein kvalitetsforsyning (ikkje Q-Tec) så vil den fungere like godt som ein 400-500W PSU.

Poenget mitt er at 350W er nok for den PCen, om han skal kjøpe større med tanke på fremtidig oppgradering eller ny PC er ein annan sak. Folk har brukt 250W PSU på liknande oppsett utan problemer.

Skrevet

Greit at det vil være nok for oppsettet mitt nå, men så lenge det ikke setter en stopper for å slenge i en harddisk og noen kort senere så velger jeg artic cooling s1 (som forøvrig ser mye bedre ut enn s2)!

Takk for hjelpen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...