Gå til innhold

En god nybegynner-bok for PHP og Oracle?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Og poenget med at jeg vil ha tak i en bok om PHP/Oracle er at selv om SQL-språket er det samme, så er det forskjell på hvordan man henter ut resultatet av spørringer og hvordan man legger inn data i tabeller.

 

Er selvfølgelig også klar over at det finnes informasjon på php.net, men jeg liker å ta utgangspunkt i enkle eksempler i bøker, og så bruke andre eksempler 'oppå' dette.

:thumbup:

Lenke til kommentar
SQL er språket som brukes mot alle(?) databasesystemer, det er snakk om at Oracle er en databaseplattform, på lik linje med MySQL, Postqree osv.

Nånei, SQL er nok ikke språket som brukes for alle databasesystemer.

SQL er en ANSI-standard som definerer et sett med instruksjoner og hvordan de skal implementeres.

Hver enkelt database-type implementerer språk av eget valg, og mange har valgt sql til dette, men de aller fleste gjør endringer i forhold til standarden. Dette er noe som gjør at sql-kode ikke vil bli helt portabel til tross for at det er samme grunnspråk.

 

SQL er en fortkortelse for "Structured English Query Language" (Om du synes det høres feil ut så kan du selv slå opp hvorfor det er slik).

 

Til trådstarter: Selve funskjonene for å jobbe mot databaser er trivielle, det er nok SQL og Oracle i seg selv, i tilleg til PHP, du er ute å lære deg. (Jeg antar at oracle-module i PHP er på linje med mysql/postgresql, altså enkel å bruke, selv om jeg aldri har brukt oracle)

 

Om du ikke skulle finne en bok om PHP&Oracle så går det nok helt fint å bruke:

1 PHP-bok

1 Oracle-bok

1 php.net/oracle

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...