Gå til innhold

Ny maskin - Mac et godt alternativ? (bruksområder)


Anbefalte innlegg

Min fem år gamle PC begynner nå å synge på siste verset. Det vil si den kunne sikkert holdt ut flere år, men ikke til mitt bruk.

 

Nå vurderer jeg Mac, bla fordi jeg driver en del med bilderedigering (Photoshop).

 

I denne anledning har jeg en god del spørsmål. Det er jo naturlig i og med at jeg har absolutt ingen erfaring med Mac fra før. Bare litt kjennskap til Linux, men jeg antar at det ikke har noe med saken å gjøre.

 

1. Kan jeg bruke min gamle PC-skjerm og høytalere til en Mac? M.a.o. er det samme utganger det er snakk om?

 

2. Kan jeg bruke den Photoshopen jeg har kjøpt inn i dag, eller må jeg kjøpe en spesiell "Mac-versjon"?

 

3. Jeg bruker maskinen i dag til internettsurfing, MSN, bilderedigering, spilling av musikk, programmering av websider (webdesign), skolearbeid - typisk skrivearbeid.

I fremtiden (neste 3-5 år) forventer jeg muligens også musikkredigering, kanskje video. Jeg venter også økt aktivitet på reine skriveting på maskinen.

Passer en Mac til dette bruket? - Hva er Macens hovedfordeler?

 

4. Finnes det noe program til mac som er kompatibel med Word? Og det er vel sånn at jeg kan laste opp ting til andre maskiner via FXP, samt sende dokumenter (typisk doc) til egen mailadresse, men hente opp dette på en ordinær PC et annet sted?

 

5. Kan jeg bruke ekstern harddisk til Mac (går litt på dette med utganger igjen)?

 

6. Hvordan er det med operativsystem? Uvant å bruke? Bør jeg velge PC mtp. at jeg f.eks. på jobben bruker PC?

 

7. Er det sant at spyware, virus og trojanere ikke kan infisere enn Mac? Eller blander jeg sammen med Linux-operativsystemet her?

 

8. Noen ting som jeg ikke er klar over, men bør passe på når jeg skal kjøpe Mac? Eks. hva av spesifikasjonene er viktig?

 

9. Når jeg kommer over ting på nettet, f.eks. små og kjekke programmer. Er det sånn at disse uten videre funker på Mac, eller eksluderer Mac meg fra en rekke valgmuligheter?

 

Jeg forventer ikke at folk skal svare i detalj på alt sammen, men om kanskje flere kan guide litt så hadde det vært fint =)

Ser ikke bort i fra at det dukker opp nye spørsmål heller...

 

Takk for innspill! Og prøv å frels meg! :p

 

P.S. Ja, jeg så "vurderer Mac-tråd" lenger ned, men synes jeg trengte en mer spesifikk tråd.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
1. Kan jeg bruke min gamle PC-skjerm og høytalere til en Mac? M.a.o. er det samme utganger det er snakk om?

 

Ja, så lenge det er standard kabler, er det ikke noe problem.

 

2. Kan jeg bruke den Photoshopen jeg har kjøpt inn i dag, eller må jeg kjøpe en spesiell "Mac-versjon"?

 

Vil tro det, da det er lisensen du kjøper, ikke programmet. Men mulig du må laste ned photoshop som en install fil til mac.

 

3. Jeg bruker maskinen i dag til internettsurfing, MSN, bilderedigering, spilling av musikk, programmering av websider (webdesign), skolearbeid - typisk skrivearbeid.

I fremtiden (neste 3-5 år) forventer jeg muligens også musikkredigering, kanskje video. Jeg venter også økt aktivitet på reine skriveting på maskinen.

Passer en Mac til dette bruket? - Hva er Macens hovedfordeler?

 

Til spilling musikk er den genial, da jeg synes itunes passer bedre til Mac enn Windows. De fleste webdesignere bruker windows til web design, men noen bruker mac. HVilket program bruker du? Sjekk om det funker med mac! Til visuelt design går mac for å være det beste :) Ang. MSN, er det et annet program jeg nabfealr, men ikke husker hva heter, gå på programvare -> mac og du finner noen forslag der, selv om MSN funker på Mac. Opera, Safari, Firefix, Camino og Internet Explorer fungere alle på Mac :)

 

4. Finnes det noe program til mac som er kompatibel med Word? Og det er vel sånn at jeg kan laste opp ting til andre maskiner via FXP, samt sende dokumenter (typisk doc) til egen mailadresse, men hente opp dette på en ordinær PC et annet sted?

DU kan bruke MS Office:Mac til macer, alt er det samme, bare litt forskjellig layout, som er ørten ganger bedre. Du har alt du kan på windows, på mac, bare andre programmer.

 

5. Kan jeg bruke ekstern harddisk til Mac (går litt på dette med utganger igjen)?

Jepp. Anbefaler LaCie harddisk, da disse er fenomenalt lette å bruek, stabile. Hele klassen min kjøpe eksterne hardisker i år, 13 valge Lacie, alle fungerte, en valg Maxtor One Touch, den fungerte ikke, og samme med den siste, huskker ikke hvilket merke, en dog.

 

6. Hvordan er det med operativsystem? Uvant å bruke? Bør jeg velge PC mtp. at jeg f.eks. på jobben bruker PC?

Ja, uvant i et døgn, så er du vant til det. Du kommer til å ta deg selv i å bruek hurtigtaster og funksjoner på mac, som du ikke finner på PC, og ikke omvendt. I hvertfall gjør ikke jeg det :)

 

7. Er det sant at spyware, virus og trojanere ikke kan infisere enn Mac? Eller blander jeg sammen med Linux-operativsystemet her?

 

I det øyeblikket noen lager et virsu for mac, som fungerer, så kan du bli infisert- MEn for å si det på en annen måte, skolen har kjørt mac i 5 år, uten prgramvare mot spywarr/virus, og det har aldri kommet ett eneste ett!

 

8. Noen ting som jeg ikke er klar over, men bør passe på når jeg skal kjøpe Mac? Eks. hva av spesifikasjonene er viktig?

 

Joda, men det er litt mer detaljert. Det går ikke jeg innpå nå. Men, du kna ikke bruke en install for windows på en mac! De bruker noe annet, egentlig genialt, da dette beskytter mot spyware og annet dritt.

 

9. Når jeg kommer over ting på nettet, f.eks. små og kjekke programmer. Er det sånn at disse uten videre funker på Mac, eller eksluderer Mac meg fra en rekke valgmuligheter?

 

Du vil nok saven noen programmer, men det finnes erstatninger for dem, og ofte bedre erstatninger. Alle firmaer som dirver med design o.l. til PC, har mulighetene for mac også!

 

 

Håper dette hjelper deg lytt på vei, tar forbehold om trykkfeil, men forhåpentligvis gjør det deg litt klokere!

 

Mvh. Eirik.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...