Gå til innhold

Noe spesielt med Strømforsynere?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Styr unna strømforskyning med 120mm vifter!

Mange tror kanskje at en strømforskyner med en så stor vifte må være bra..

FEIL! Eneste grunn for at det dukker opp fler og fler strømforskynere med 120mm

vifter, er pga. produsentene vil kutte ned på utgiftene sine. Det de gjør er og

bruke dårligere materiell, mindre heatsinks etc. og kompanserer det hele med og

bruke en stor vifte for og bli kvitt all den ekstra varmen dette fører til. Det er umulig og lage en god strømforskyner med 120mm vifter, det det ikke blir plass til alt.

Og i tillegg bråker en 120mm vifte mer

Endret av Sir Samuel
Lenke til kommentar
Styr unna strømforskyning med 120mm vifter!

Mange tror kanskje at en strømforskyner med en så stor vifte må være bra..

FEIL! Eneste grunn for at det dukker opp fler og fler strømforskynere med 120mm

vifter, er pga. produsentene vil kutte ned på utgiftene sine. Det de gjør er og

bruke dårligere materiell, mindre heatsinks etc. og kompanserer det hele med og

bruke en stor vifte for og bli kvitt all den ekstra varmen dette fører til. Det er umulig og lage en god strømforskyner med 120mm vifter, det det ikke blir plass til alt.

Og i tillegg bråker en 120mm vifte mer

5038099[/snapback]

 

og hva slags belegg har du og si dette om strømforskyninger med 120mm vifter

Lenke til kommentar

Hmmm.. Har ett spm til Sir Samuel: Hvilke begrunnelser har du for å komme med sånne påstander? Bare lurte siden Fortron Source som av egen erfaring og mange andre sees på som en kvalitets PSU (Strømforsyning.. ikke noe k der). Jeg har handla inn flere stykker av 300w og 400w serien til F/S med 120mm vifte, og min mening er at den er god, stillegående og leverer nesten mer enn den trenger ved belastning.

 

Ser at trådstarter har kikka på en Hiper 580W Strømforsyning. Dette er faktisk en av de bedre på markedet i dag som ligger under 1000,-. Handler han inn en slik en vil han ikke trenge å bekymre seg om han har bra nok strømforsyning de første 2-3 åra. Så lenge han ikke skal ha en AMD FX-57 med SLI 7800GTX og 12 Harddisker +++

Lenke til kommentar
Styr unna strømforskyning med 120mm vifter!

Mange tror kanskje at en strømforskyner med en så stor vifte må være bra..

FEIL! Eneste grunn for at det dukker opp fler og fler strømforskynere med 120mm

vifter, er pga. produsentene vil kutte ned på utgiftene sine. Det de gjør er og

bruke dårligere materiell, mindre heatsinks etc. og kompanserer det hele med og

bruke en stor vifte for og bli kvitt all den ekstra varmen dette fører til. Det er umulig og lage en god strømforskyner med 120mm vifter, det det ikke blir plass til alt.

Og i tillegg bråker en 120mm vifte mer

5038099[/snapback]

 

og hva slags belegg har du og si dette om strømforskyninger med 120mm vifter

5038224[/snapback]

 

Har hørt og lest om dette flere ganger.

Og her er en artikel fra SilenX om temaet også:

http://www.silenx.com/productcart/pc/80-120.asp

Lenke til kommentar

Jeg skal ikke si at alle strømforskynere med 120mm vifte ikke kan være bra,

men personlig setter jeg et spørsmålstegn til PSU med sånne vifter.

Som jeg sa, så har jeg hørt dette før, og artikkelen fra SilentX understreker det hele.

Hvis man tenker over saken litt, så virker det hele ganske logisk spør du meg.

Mange produsenter er ute etter og kutte ned på utgifter, og heller la det gå litt utover kvaliteten.. og i mine øyne er dette en perfekt måte og gjøre det på når

det kommer til strømforskynere. For hva tenker man når man hører "PSU med 120 mm vifte", jo at den er kraftig og bra og derfor trenger mye kjøling.

Og ved og bygge strømforskyneren ut av dårlig elektronik med mindre passiv og dyr kjøling, og heller bruke en kraftigere vifte, og utnytte folks oppfattning av at en PSU med en 120 mm vifte selvfølgelig må være bedre en en med bare 80 mm vifte, blir det en bra foretning.

Men til slutt.. det var kanskje dumt og skrive det jeg skrev.. for det høres som jeg sier at absoulutt alle strømforskynere med sånne vifter er bare noe dritt.

Det er sikkert de som er bra, som bruker bra elektronik og greier og få plass til alt. Men jeg tror nok at det er mange som lager PSU'er av heller laber kvalitet på denne måten. Jeg mener, bare den gir strøm så er de fleste fornøyd, men om andre komponenter taper ytelse av at strømforskyneren ikke alltid greier jobben sin bra nok, er det ikke så mange som tenker noe over. De fleste tenker vell, jeg har 500w og den ser bra ut.

Men sist og ikke minst.. jeg er ingen elektriker, jeg har kun en mening jeg har gjort meg opp ut i fra hva jeg har hørt og lest.

Lenke til kommentar
Jeg skal ikke si at alle strømforskynere med 120mm vifte ikke kan være bra,

men personlig setter jeg et spørsmålstegn til PSU med sånne vifter.

Som jeg sa, så har jeg hørt dette før, og artikkelen fra SilentX understreker det hele.

Hvis man tenker over saken litt, så virker det hele ganske logisk spør du meg.

Mange produsenter er ute etter og kutte ned på utgifter, og heller la det gå litt utover kvaliteten.. og i mine øyne er dette en perfekt måte og gjøre det på når

det kommer til strømforskynere. For hva tenker man når man hører "PSU med 120 mm vifte", jo at den er kraftig og bra og derfor trenger mye kjøling.

Og ved og bygge strømforskyneren ut av dårlig elektronik med mindre passiv og dyr kjøling, og heller bruke en kraftigere vifte, og utnytte folks oppfattning av at en PSU med en 120 mm vifte selvfølgelig må være bedre en en med bare 80 mm vifte, blir det en bra foretning.

Men til slutt.. det var kanskje dumt og skrive det jeg skrev.. for det høres som jeg sier at absoulutt alle strømforskynere med sånne vifter er bare noe dritt.

Det er sikkert de som er bra, som bruker bra elektronik og greier og få plass til alt. Men jeg tror nok at det er mange som lager PSU'er av heller laber kvalitet på denne måten. Jeg mener, bare den gir strøm så er de fleste fornøyd, men om andre komponenter taper ytelse av at strømforskyneren ikke alltid greier jobben sin bra nok, er det ikke så mange som tenker noe over. De fleste tenker vell, jeg har 500w og den ser bra ut.

Men sist og ikke minst.. jeg er ingen elektriker, jeg har kun en mening jeg har gjort meg opp ut i fra hva jeg har hørt og lest.

5038867[/snapback]

 

 

mye hører man mye vet man ikke.

slik er det vel med kabinettvifter og dito da harddisk vifter jo jo

det som er bra med store vifter er jo det at dem får flytta mye luft ved lav hastighet isteden for små hisige vifter.

joda holder sikkert med 80mm vifter på ps.

du vet utvikling står ikke stille her.

 

noe alle er enig om er at KJØLING er bra for mye i en pc uanset ps, grafikk. hardisker, og anet elendighet i en pc

Lenke til kommentar

En veldig god, stille og relativt billig strømforsyning er Seasonic sine. Problemet er bare at de er vanskelige å få tak i i Norge, eller europa for den saks skyld. Fant en butikk i tyskland som har dem, men det koster 30 euro i frakt. Men hvis flere går sammen om å kjøpe... Hvis du er interessert og bor i oslo området, send meg en pm...

(selve PSU'en koster fra 228kr for den billigste 300W, og oppover for mer watt)

 

silentpcreview.com har veldig mange tester av stille komponenter, her er deres liste over anbefalte psu'er. også link til test av seasonic der.

Tysk nettbutikk som har seasonic. sender til norge hvis man kontakter dem ved mail.

Lenke til kommentar
En veldig god, stille og relativt billig strømforsyning er Seasonic sine. Problemet er bare at de er vanskelige å få tak i i Norge, eller europa for den saks skyld. Fant en butikk i tyskland som har dem, men det koster 30 euro i frakt. Men hvis flere går sammen om å kjøpe... Hvis du er interessert og bor i oslo området, send meg en pm...

(selve PSU'en koster fra 228kr for den billigste 300W, og oppover for mer watt)

 

silentpcreview.com har veldig mange tester av stille komponenter, her er deres liste over anbefalte psu'er. også link til test av seasonic der.

Tysk nettbutikk som har seasonic. sender til norge hvis man kontakter dem ved mail.

5041422[/snapback]

Hmmmm.... skal høre med noe fra shg om de kan ta inn noen av de der ;)

Lenke til kommentar

det hadde vært utrolig kult i så fall :) Jeg bestiller i utgangspunktet min pc fra shg.no, men de har altså ikke strømforsyninger jeg skal ha. Hvis de hadde tatt inn seasonic hadde jeg kjøpt på flekken...

 

det er disse som er interessante egentlig. De på bunnen er egentlig helt like som de på toppen, men en eldre modell og mye billigere :)

Lenke til kommentar
det hadde vært utrolig kult i så fall :) Jeg bestiller i utgangspunktet min pc fra shg.no, men de har altså ikke strømforsyninger jeg skal ha. Hvis de hadde tatt inn seasonic hadde jeg kjøpt på flekken...

 

det er disse som er interessante egentlig. De på bunnen er egentlig helt like som de på toppen, men en eldre modell og mye billigere :)

5041466[/snapback]

Da har jeg en god nyhet til deg ;)

 

Han fra shg sa at han allerede holdt på med å anskaffe dette merket, og det vil sansynligvis bli lagt ut på hjemme siden demmes i løpet av uka ;)

 

OT:

Du han legge meg til på msn, så kan vi snakke mer der ;)

[email protected]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...